400 elbybiler på vej til København
Fra den 3. september vil den københavnske trafik få en hel del nye medlemmer af en lidt anden type, end byens borgere er vant til. Arriva sætter nemlig 400 eldrevne BMW'er på gaden - og de bliver for alle.
Ved et stort opsat arrangement på Københavns rådhus torsdag d. 13. august præsenterede busoperatøren Arriva sit tiltag DriveNow, der med start den 3. september vil sende 400 elbybiler på gaden i København. Bilerne, fabriksnye BMW i3'er, skal fungere som et supplement til den offentlige transport og være tilgængelige for alle med et kørekort. Og har man Rejsekort kan det bruges til registrering.
Læs også: København omfavner elbilerne
"DriveNow er den mest ambitiøse og nytænkende kollektive trafikløsning, vi længe har set. Med de 400 bybiler binder vi København og den kollektive trafik sammen på en helt ny måde, der giver borgerne en fleksibel, sammenhængende og enkel rejseoplevelse. Vi giver folk en bil uden at de har en bil", sagde adm. direktør i Arriva Danmark, Nikolaj Wendelboe, ved presseseancen på rådhuset.
Ved samme lejlighed var både energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og regionrådsformand i Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), samt repræsentanter for DriveNow, BMW og E.ON, der leverer grøn strøm til projektet, på talerstolen.
De pegede alle sammen på det grønne aspekt i det nye koncept, den indbyggede fleksibilitet - du kan stille bilen hvor det passer dig, når du er færdig med den, så længe det er inden for operationsområdet København, Frederiksberg og Tårnby - og de lave omkostninger (3,95 kr. i minuttet, gratis parkering i zonen) for forbrugerne.
De mange BMWer er 100 procent elektriske, og med strøm fra vedvarende energi, vil de selvsagt hjælpe på CO2-udledningen i København. Derudover viser undersøgelser fra andre byer (bl.a. London og Berlin), hvor DriveNow allerede opererer, at hver elbil på lidt længere sigt erstatter op mod seks privatbiler.
Læs også: Danskerne: Politikerne skal speede op på elbiler
Som registreret bruger kan du via en app finde den nærmeste elbybil, bruge og smide den, hvor det passer dig inden for førnævnte zone (og lovens rammer). Bilerne har en rækkevidde på omkring 150 km ved normal bykørsel, så som kunde må man selvfølgelig meget gerne stille den ved en af E.ONs ladestandere - efter planen 640 stk. ved årets udgang - men hvis ikke det er muligt, så har Arriva ansat i omegnen af 30 medarbejdere til at holde øje med bilerne, få dem ladet op, tjekket, rengjort osv.
For at få adgang til de elektriske glæder skal man registrere sig som bruger på drive-now.dk, hvilket med koden COPENHAGEN kan gøres gratis frem til 15. september, hvorefter det vil koste 249 kr.