5 hurtige om CSR og indeklima
Hvad er det gode indeklima? Adjungeret professor ved DTU og forskningschef ved Alectia svarer.
Erhvervsmagasinet CSR har stillet fem hurtige spørgsmål til adjungeret professor ved DTU og forskningschef ved Alectia Lars D. Christoffersen.
Hvad er det gode indeklima?
Det gode indeklima er det, vi ikke mærker. Problemet er, at når vi mærker indeklimaet, så er vi ikke særlig tolerante, og det går udover vores produktivitet. Hvis det eksempelvis er for varmt, svarer det til, at der er en, der står og prikker dig på skulderen hele tiden og forstyrrer dig, mens du arbejder. Så det giver god mening at forbedre indeklimaet.
Hvad får virksomhederne ud af at forbedre indeklimaet?
En lang række undersøgelser dokumenterer sammenhængen mellem indeklimaforbedringer og højere produktivitet. I Alectia har vi eksempelvis en erhvervs-ph.d., der viser, hvordan indeklimaforbedringer direkte påvirker virksomhedernes bundlinje. Det afhænger naturligvis af den konkrete sag, men bundlinjen påvirkes positivt i langt de fleste tilfælde. Udover øget produktivitet er der også en række andre sidegevinster i form af færre klager fra medarbejderne, mindre sygefravær, bedre fastholdelse af medarbejderne og et bedre virksomhedsimage.
Kan man nøjes med en mindre investering?
Selv en lille investering i et bedre indeklima kan give et ganske betragteligt afkast i form af bedre produktivitet og bundlinje. Undersøgelser viser, at fysisk ubehag på grund af dårligt indeklima kan påvirke produktiviteten med helt op til 15 procent, og at en produktivitetsfremgang på bare en procent kan bekoste de udgifter, der er til at forbedre indeklimaet. I følge de økonomiske beregninger er tilbagebetalingstiden for investeringer i indeklimaforbedringer i kontorer ofte er helt nede på under to år.
Hvis vi sætter det antal kontorarbejdspladser, vi har i Danmark, i forhold til en produktivitetsforøgelse på for eksempel 5-6 procent, vil det svare til at ansætte 100.000 ekstra medarbejdere i Danmark. Og bemærk, at den produktivitetsforøgelse, vi taler om her, udelukkende er skabt gennem et bedre indeklima. Det ér god forretning.
Hvad er sammenhængen mellem CSR og det gode indeklima?
People er jo en del af den tredobbelte bundlinje, så medarbejdernes trivsel og velbefindende er naturligvis vigtig for, hvordan virksomheder i sidste ende performer. Arbejder man seriøst med CSR, skal man naturligvis også tage indeklimaet og medarbejdernes velbefindende alvorligt.
Er det dit indtryk, at virksomhederne har stigende interesse for at forbedre indeklimaet?
Ja, flere og flere ser fordelene ved at forbedre indeklimaet og sætter eksempelvis konkrete krav til indeklimaet i forhandlingerne med udlejer. Du står langt bedre rustet mod et dårligt indeklima, hvis der i udlejningskontrakten simpelthen er beskrevet, hvilket indeklimaniveau man betaler for at have. Det er en tendens, vi vil se meget mere af fremover. I fremtiden bliver indeklimaet sandsynligvis noget man leaser, hvor man bestiller et givent indeklima, og så må leverandøren garantere, at indeklimaet opnås og overholdes. Så forhåbentlig vil endnu flere se fordelene og fokusere på at skabe det gode indeklima fremover – der er i hvert fald ingen tvivl om, at det er god forretning.
Læs desuden indeklimabloggen: www.detgodeindeklima.dk