05.10.2009 | Kommunikation
Ansvarlighedsrapport: Det første skridt og fem gode råd
Hvad er det der gør, at man som mellemstor virksomhed sætter sig ned og skriver en ansvarlighedsrapport? For Berendsen blev beslutningen udløst af Regeringens handlingsplan for virksomheders samfundsansvar.
Berendsen Textil Service A/S har arbejdet en del år med ansvarlighed og bæredygtighed. Blandt andet er vi certificeret efter en lang række af standarder dækkende kvalitet, miljø, arbejdsmiljø og hygiejne. Vi er i gang med at opnå licens til det nordiske miljømærke Svanen på samtlige af vores 16 vaskerier. I 2009 tilsluttede vi os de ti principper i FNs Global Compact.
Dette årelange arbejde har vi opfattet som en naturlig og integreret del af det at udøve ansvarlig virksomhedsdrift.
Rapport skal skabe en ramme
Formålet med ansvarlighedsrapporten er at give en overordnet samlet beskrivelse af vores arbejde med samfundsmæssig ansvarlighed. Formålet er også at skabe en åben ramme for vores strategiske arbejde med ansvarlighed i årene fremover. En ramme der løbende vil blive ajourført.
Som mellemstor virksomhed gælder det om at holde tungen lige i munden. En ansvarlighedsrapport kan meget nemt blive omfattende og dermed ressourcekrævende. Det er ikke uden grund, at man stort set udelukkende ser ansvarlighedsrapporter fra de store virksomheder.
Vi valgte at indgå et samarbejde med kommunikationsfirmaet Operate, der bl.a. er specialiseret i strategisk kommunikation af ansvarlighed. Sammen udarbejdede vi et koncept, der kan danne rammen for det kommunikative arbejde med ansvarlighed i Berendsen i årene fremover. Målet var at skabe en forholdsvis kort rapport, som var let læselig og let tilgængelig.
Vores erfaring er, at det sagtens kan lade sig gøre at udarbejde en ansvarlighedsrapport som mellemstor virksomhed. Der er dog især fem råd, som vi har erfaret, er gode at have med i bagagen, inden man går i gang:
Byg på det arbejde, I allerede gør
Vi arbejdede med mange forskellige CSR-relaterede aktiviteter, som vi brugte som basis for denne første rapport. Mange små og mellemstore virksomheder vil også kunne finde initiativer, der passer i CSR-arbejdet.
Hav skarp fokus på ambitionsniveau og ressourcestyring
Skal det være en Lada, Volvo eller Mercedes? Ambitionerne skal være klare, og de skal stemme overens med ressourcerne hele vejen igennem.
Brug jeres medarbejdere og deres erfaringer aktivt til at udarbejde rapporten
Medarbejderne har mange gode historier og erfaringer. Spørg dem og inddrag dem i udviklingen af rapporten.
Skriv konkret om jeres forretning og de tiltag, I arbejder med
Rapporten skal ikke være en kopi af så meget andet, der er skrevet, men skal være unik for jeres virksomhed. Den skal afspejle jer, og jeres glød for den forretning, I laver.
Vær ærlige
I får kun respekt fra medarbejdere og omverden, hvis I lægger kortene på bordet. Fortæl også de mindre flatterende historier, der uundgåeligt er en del af alle virksomheden.
Strategi & ledelse
Birgitte Mogensen vil være professionelt bestyrelsesmedlem
Den erfarne CSR-ekspert og partner i PwC Birgitte Mogensen har opsagt sit partnerskab og vil i fremtiden sætte et hardcore CSR-fodaftryk i danske virksomheders øverste ledelse.
Kommunikation
Prisuddeling sætter spot på humanitære CSR-projekter
Vand- og madprisen WAF Award afholdes den 8. november på Københavns Rådhus, ved et arrangementet, som bliver sendt på landsdækkende TV. Grundlæggeren af prisen vil gerne integrere flere virksomheder i projektet, men savner opbakning fra erhvervslivet.
Klima, miljø og energi
Danmarks første og største energimesse i Bella Center
Den 23.-25. maj 2013 præsenterer Bella Center landets første og største energimesse, ENERGY EUROPE. Den nye messe bliver afviklet med både national og international opbakning og skal medvirke til at sikre Danmarks placering på landkortet som verdensførende på området for vedvarende energi og cleantech.
Klima, miljø og energi

Den svære vej fra ide til salg
Aguasol, som producerer en prisbelønnet solvandvarmer, er et eksempel på en cleantech-iværksætter, som har måttet se i øjnene, at der er en lang vej fra en god ide til et markedsgennemslag.
Klima, miljø og energi
Kinesisk FN-ambassadør: Danmark er frontløber
Den kinesiske FN-ambassadør betragter Danmark som en frontløber i indsatsen for et bæredygtigt samfund.
Strategi & ledelse
Undersøgelse: CSR handler om omdømme
De største danske virksomheder prioriterer samfundsansvar meget højt med miljø som den primære mærkesag. Det viser en undersøgelse som bureauet Toftdal &Co, står bag.