Bæredygtig marketing er meget mere end kommunikation og CSR
Bæredygtig marketing er meget mere end kommunikation om bæredygtige produkter. Det er fremtidens måde at drive forretning på. Derfor bidrager WWF som underviser på nyt kursusforløb i bæredygtig marketing.
Måske får begrebet ’Bæredygtig Marketing’ dig til at tænke på kommunikation om grønne tiltag, salgsbudskaber fokuseret på bæredygtige produkter eller CSR-projekter. Men bæredygtig marketing er meget mere end det.
Det er måden, hvorpå vi driver forretning og marketing, og det handler ikke kun om at formidle bæredygtige produkter, men også om at træffe grønne valg i sin marketingindsats Det er bureaugruppen dentsu eksperter i.
Lige som kokke skal videreuddannes i bæredygtig køkkendrift med fokus på indkøb af sæsonens råvarer, lokale produkter, madspild, affaldssortering, indkøbspolitikker, nye arbejdsgange mv., skal marketingmedarbejdere også klædes på til at tænke bæredygtighed ind i det daglige arbejde. Den udvikling vil WWF Verdensnaturfonden gerne bidrage til, og derfor er de blevet en del af underviserteamet på Danmarks første kursus i bæredygtig marketing; Sustainable Marketing Academy.
Ajs Dam, der er Corporate Partnership Director hos WWF Verdensnaturfonden og underviser på kurset, fortæller:
”Vi har samarbejdet med mange virksomheder om den grønne agenda, og den viden vil vi gerne dele med andre. Vi står midt i en naturkrise. Den påvirker selve grundlaget for, hvordan virksomhederne bedriver deres forretning. Det gælder ikke mindst markedsføringen og de løfter, virksomhederne sender til deres kunder om bæredygtighed.”
Ajs Dam underviser i ’Fremtidens Strategiske Partnerskaber’ på kurset sammen med Ronni Abergel, der er stifter af Det Menneskelige Bibliotek, og Simon Bastiansen fra dentsu X, der har mere end 20 års erfaring med strategiske partnerskaber.
”Vi kan kun løse naturkrisen, hvis virksomhederne gør deres del af indsatsen. Både indadtil i virksomheden og i budskabet til forbrugerne”, uddyber Ajs Dam.
Foruden et nyt blik på multi-partnerskaber gør kurset i bæredygtig marketing også deltagerne klogere på bl.a. forbrugerpsykologi, samt hvordan marketingafdelinger kan sætte mål for co2-udledning i alt fra produktion af reklamematerialer, videoer, tryksager til optimering af ens hjemmeside. Ligeledes guider kurset til valg af grønne teknologier samt annoncering ved ansvarlige mediehuse og influencers.
Der er med andre ord mange håndtag at gribe fat i, når kommunikations- og marketingafdelinger skal omstille sig til en mere bæredygtig fremtid, og WWF glæder sig til dele sine erfaringer med deltagerne.
Kurset i bæredygtig marketing foregår fra 1. februar 2022 og frem til sommerferien. Forløbet er skabt sammen med bureaugruppe dentsu, der blandt består af marketingbureauerne Carat, iProspect, Merkle og dentsu X. Herudover bidrager blandt andre Dansk Erhverv, Arla, Ørsted, VELUX, Erhvervsakademi Aarhus og Muskelsvindsfonden med deres viden og erfaringer på området.
Du kan stadig nå at tilmelde dig her!