Bæredygtige events: alle vil have dem, meget få holder dem
De fleste er enige om at bæredygtighed er forventet af deltagerne i events og godt for et brand. Alligevel er der for få af dem. Manglende viden om mulighederne er den største barriere.
Alle events man arrangerer er en forlængelse af ens brand. Så hvis man gerne vil have bæredygtighed og samfundsansvar som en del af sit brand, så skal ens events også være bæredygtige.
Ordene er Ulrika Mårtenssons, kommunikationschef for møder og kongresser i den københavnske turistorganisation Wonderful Copenhagen. De byder på en dejligt enkel logik. Men lige bagefter kommer paradokset: Hvis bæredygtighed, samfundsansvar eller det der ligner er på vej ind i flere brands, hvorfor ser vi så ikke flere bæredygtige events?
På trods af at 80 procent af deltagerne, i en undersøgelse foretaget af Wonderful Copenhagen, svarede, at events var vigtige for at markedsføre deres brand og at 70 procent konstaterede, at det ville skade deres brand, hvis det blev opfattet som ikke-bæredygtigt, så er det stadig en ganske lille del af møder, konferencer, seminarer, produktlanceringer, kunderettede initiativer etc., der har bæredygtighed i top.
Mangler viden og tror det er dyrt
Verdens største eventarrangør hedder MCI. De undersøgte på et tidspunkt hvad deres 50 største kunder tænkte om bæredygtige events. Hundrede procent af dem ville gerne implementere mere bæredygtige løsninger, men manglede viden om hvilke løsninger, der fandtes, og var af den opfattelse af bæredygtige events var dyrere.
Den forestilling kan Ulrika Mårtensson lave om på. Siden 2009 har man arbejdet på at markedsføre København som den grønne hovedstad og frontløber på grønne events. Det begyndte med COP15-mødet i 2009, som blev organiseret i henhold til ISO20121 Event Sustainability-standarden. Det samme gjaldt mødet under det danske EU-formandskab i 2012, hvor man ifølge Ulrika Mårtensson sparede en tredjedel af omkostningerne sammenlignet med samme møde i Polen et halvt år tidligere.
Det Blå Danmark sparer penge
Danish Maritime Forum, en event der fokuserer på deltagere i værdikæden for havtransport, blev fra første færd i 2015 organiseret i overensstemmelse med ISO-standarden nævnt ovenfor.
Der blev fokuseret på bæredygtig mad og drikke, leverandørkædestyring, affaldshåndtering og udledninger. Resultatet var en dokumenteret besparelse på mere end 200.000 kroner. Den væsentligste komponent i dette var at mængden af merchandise blev kraftigt beskåret. Derudover konstaterede de, at kravet om at købe sine fødevarer lokalt – inden for en radius af 300 km – ikke gav øgede omkostninger.
Interesseret? Så skriv gerne til Ulrika Mårtensson på ulm@woco.dk