Bæredygtighed tiltrækker billige penge

H&M skaffede sig i februar måned nye midler til at forfølge bæredygtighedsmål ved at udbyde bæredygtighedsobligationer. Hvad fik en af verdens største retailere til at gå den vej? Og var der nogen, der gad at købe dem?

H&M's arbejde med bæredygtighed bruges nu til at drive nye finansieringsmuligheder hjem. Foto: H&M.

12.03.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Flere virksomheder finansierer nu deres udvikling med salg af virksomhedsobligationer knyttet til bæredygtighed. I midten af februar opgjorde bloomberg.com summen af denne slags investeringsobjekter solgt i de første halvanden måned af 2021 til 135 milliarder kroner mod samlet 43 i 2020. 

Et af bidragene til den opgørelse er H&M’s udbud af bæredygtighedsobligationer for i alt 500 millioner Euro (3,7 milliarder danske kroner). Dem kunne markedet godt lide: obligationerne blev 7,6 gange overtegnet.

Finansiering med incitamenter
Men hvorfor vælger H&M at lånefinansiere deres udvikling på denne måde? Er det fordi der er lavvande i kassen?

H&M forklarer i en mail til CSR.dk, at helt sådan skal man ikke se det. Der er godt nok også nævnt noget om ”et fortsat arbejde med at optimere virksomhedens kapitalstruktur”, men det, der fylder mest i svaret, er noget andet:

”Den slags obligation skaber en klar og gennemsigtig forpligtelse og incitament for virksomheden. Samtidig får investorerne mulighed for at bidrage til en positiv transformation af modebranchen. Vores kunder viser dagligt, at de sætter pris på H&M Groups tilbud med en stærk kombination af mode, kvalitet, pris og bæredygtighed. Den vellykkede obligationsudstedelse er et bevis på, at det finansielle marked også værdsætter vores ambitiøse bæredygtighedsarbejde, og vi ser frem til at arbejde sammen for en mere bæredygtig industri,” skriver H&M – i sin mail og i den pressemeddelelse, virksomheden har sendt ud.

Tre – godkendte - målsætninger
Bæredygtighedsobligationerne er bundet op på tre konkrete mål i H&M’s arbejde, som skal nås inden 2025:

  1. Øge andelen af genanvendte materialer brugt til 30 procent.
  2. Reducere udledninger fra H&M Groups egen drift med 20 procent.
  3. Reducere absolutte Scope 3-udledninger fra tekstilprodution, tøjproduktion, råmaterialer og transportaktiviteter i de første trin I værdikæden med 10 procent.

Hvad er Scope 1, 2 og 3?

  • Scope 1 dækker direkte emissioner - emissioner fra kilder der ejes eller kontrolleres af virksomheden, herunder biler og andre køretøjer samt anlæg til lokal varme- og energiproduktion. Det kan f.eks. være gas og olie til opvarmning eller proces.
  • Scope 2 dækker indirekte emissioner - fra elektricitet eller fjernvarme indkøbt og brugt af virksomheden.
  • Scope 3 er andre Indirekte emissioner - fra virksomhedens aktiviteter, der opstår fra kilder, som virksomheden ikke selv ejer eller kan kontrollere. Det inkluderer emissioner relateret til hele værdikæden - både ”upstream”, herunder emissioner relateret til leverandørkæden, og ”downstream”, herunder emissioner forbundet med anvendelse og bortskaffelse af produkter.

Kilde: Nem guide til klimaregnskabet

Garvede som H&M er, har man fået virksomheden Sustainalytics til at vurdere målene. De siger i pressemedelelsen, at målsætningerne er både relevante og væsentlige for H&M, og anerkender at målet om 30 procents genanvendte materialer er endog meget ambitiøst og placerer H&M i en førerposition inden for branchen.

De mest krævende er udset til at være 1 og 3. Det seneste offentligt tilgængelige tal for andelen af materialer, som er fra genanvendte kilder, er 2,2 procent i 2019. Så der er mildt sagt lidt vej igen til 30. Dette mål skal indfris inden 2025, og er derfor en slags mellemtid på virksomhedens overordnede målsætning om at bruge 100 procent genanvendte eller andre bæredygtige materialer i alle produkter inden 2030. For dette overordnede mål viser den seneste opgørelse, at virksomheden var nået op på 64,5 procent.

Målet om 10 procents absolut reduktion i scope 3 lyder derimod umiddelbart ikke af meget. Men ifølge H&M er det, at de overhovedet tager scope 3 med ind i deres obligationer, helt unikt, fordi andre grønne eller bæredygtighedsobligationer fra virksomheder ind til nu udelukkende har taget Scope 1 og 2 med.

Lån til bredere ambitioner
Men hvad skal de midler, som er rejst gennem bæredygtighedsobligationerne, så bruges til?

”Obligationerne er ikke direkte forbundet med nogle specifikke initiativer, men er beregnet til at understøtte den overordnede bæredygtighedsstrategi for at minimere vores indvirkning på klimaet,” forklarer Pauline Laudrup.

Det er en af de måder, hvor bæredygtighedsobligationerne er anderledes end grønne obligationer, fordi de førstnævnte kobles til, at virksomheden opfylder bredere definerede bærdygtighedsmål, modsat de grønne obligationer, som for det meste er knyttet til specifikke projekter.

Eksplosiv interesse
Med de nye bæredygtighedsobligationer kommer H&M i selskab med den engelsk supermarkedskæde Tesco, det franske modehus Chanel og LafargeHolcim, som sælger byggematerialer i stor stil. Markedet for denne type obligationer er lillebitte men vokser stærkt – bl.a. fordi denne type finansiering ofte er billigere for virksomhederne end mere traditionelle lånemuligheder.

På de nordiske markeder er H&M de første med bæredygtighedsobligationer og det er samtidig den første af denne type obligationer, som er blevet købt af den Europæiske Centralbank.

”Der er en fantastisk interesse i markedet for bæredygtighedsobligationer lige nu og denne første handel er bare begyndelsen på en trend vi forventer vil vokse i 2021. Vi har haft en række overvejelser i forhold til investoradfærd i forbindelse med dette format, men alle de spørgsmål tænker jeg blev besvaret af den eksplosive investorinteresse i H&M’s bæredygtighedsobligation,” siger Lars Mac Key, som er chef for bæredygtighedsobligationer i Danske Bank, der var med til at udbyde H&M’s obligation på markedet.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus