11.01.2011  |  Klima, miljø og energi

Bil-bosser: Elbilerne kommer først om mange år

Elbilerne vil være et sjældent nicheprodukt mindst fem år frem i tiden, vurderer topchefer i bilbranchen.

Elbilerne vil være et sjældent nicheprodukt mindst fem år frem i tiden, vurderer topchefer i bilbranchen. Forbrugerøkonomien i en elbil ser ikke ud til at kunne konkurrere med en ordinær personbil med forbrændingsmotor. Et bredt udsnit af topchefer i den internationale bilbranche vurderer, at markedet ikke vil se konkurrencedygtige elbiler de næste fem år, fordi der ikke er økonomi i dem endnu, skriver ing.dk.

Ifølge undersøgelsen, der er foretaget af konsulentfirmaet KPMG, tror topcheferne fra bilbranchen ikke på, at elbilerne inden for fem år vil kunne produceres til priser, der gør dem konkurrencedygtige med benzin- og dieseldrevne biler.

Mange af de medvirkende tvivler ligeledes på, at det bliver muligt at få elbilerne på markedet uden statsstøtte. Alligevel venter blandt andet bilproducenterne Renault, Nissan, Toyota og General Motors inden for de kommende to år at barsle med eldrevne modeller.

Bilbossernes relative pessimisme kommer i forlængelse af, at en førende rådgivningsvirksomhed inden for bilbranchen, JD Power, i slutningen af 2010 præsenterede en dyster fremtidsudsigt for elbiler. I en undersøgelse konkluderede bilkonsulentfirmaet, at salget af el- og hybridbiler kun vil nå 5,2 millioner enheder i 2020, hvilket svarer til 7,3 procent af i alt 70,9 millioner estimerede personbiler. Konklusionen er baseret på store opinionsmålinger i USA, Europa og Kina.

-MS

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere