Bilka og Folkekirkens Nødhjælp er verdensmestre i fundraising
Bilka har i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp vundet førstepladsen for verdens mest nytænkende fundraising-kampagne. Den internationale Global Award-pris blev givet for deres kampagne Giv en livline til Malawi.
Det betaler sig at tænke ud af boksen, når det kommer til fundraising. Det har i hvert fald været tilfældet for Bilka, der i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, står bag kampagnen Giv en livline til Malawi, hvor det er Bilkas egne ansatte, der er ambassadører for indsamlingen.
Brugen af de ansatte som ambassadører har nemlig medført, at Bilka, i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, vandt førstepladsen i kategorien Innovative Fundraising Campaign ved International Fundraising Congress i Holland.
Læs også: Supermarkedskunder giver 1,5 mio. kroner til syriske flygtninge
Stort engagement fra kunder, medarbejdere og leverandører
Men det er ikke kun supermarkedskædens ansatte, der har været involveret i kampagnen. Også kunder og leverandører har været engagerede i indsamlingen.
Det har været et fantastisk redskab i kommunikationen med kunder, medarbejdere og leverandører, hvilken formodentlig også er grunden til, at samarbejdet nu også har fået international bevågenhed. Vi glæder os til at udforske nye tiltag sammen, siger Morten Wagner, der er varehuschef i Bilka Odense og ansvarlig for Bilkas samarbejde om samfundsansvar.
Gode sundhedsforhold for kvinder i Malawi
Bilkas og Folkekirkens Nødhjælps indsamling har indtil videre rundet 16 millioner kroner. De penge, der er indsamlet, er gået til at sikre kvinder i Malawi adgang til ordentlige sundhedscentre og god ernæring. Indtil videre har flere tusinde kvinder fået hjælp.
Resultaterne af Malawi-projektet er helt fantastiske, og at Bilka, Folkekirkens Nødhjælp og ikke mindst Bilkas kunder nu får anerkendelse for det, er jeg utrolig glad for, siger Helene Regnell, der er CSR-chef i Dansk Supermarked, som Bilka er en del af.
Læs også: Bilka lancerer CSR-projekt
Hos Folkekirkens Nødhjælp er de også glade for den internationale anerkendelse, som kampagnen har medført.
Vi er vanvittig stolte over, at Bilka har turde tage springet sammen med os ud i et relativt uudforsket område, hvor ikke mange endnu har haft den store succes. Med denne pris er vi blevet bekræftet i, at vi er på rette vej, siger Henriette Gejsing fra Folkekirkens Nødhjælp, der har været projektleder på samarbejdet.
-SSM