14.02.2018 | Klima, miljø og energi
Britisk farvel til dieseltoge i 2040
Regeringen i Storbritannien har planer om at udfase rent dieseldrevne tog på landets jernbanenet frem mod 2040. Vigtigt med et ambitiøst mål, siger transportministeren.
Det skal være slut med rent dieseldrevne tog som dette på det britiske jernbanenet fra 2040, hvis det står til landets transportminister.
Om godt 22 år skal det være slut med osende dieseltog på de britiske jernbaner. I en tale i mandags lagde transportminister Jo Johnson således op til, at alle rent dieseldrevne tog, både passager- og godstog, skal være udfaset senest i 2040, skriver Financial Times.
Læs også: Verdens første soldrevne tog er på skinnerne i Indien
Omkring 29 procent af Storbritanniens nuværende togflåde kører udelukkende på diesel, og i sin tale opfordrede ministeren samtidig industrien til allerede i løbet af efteråret at komme med en plan for, hvordan udfasningen af disse tog kan finde sted. Ikke nogen nem opgave, men det er nødvendigt, mener han.
”Jeg vil gerne se os fjerne alle diesel-only-toge fra skinnerne senest i 2040. Det virker nok som et ambitiøst mål, og det skal det også være, og det undskylder jeg ikke for”, sagde han ifølge FT.
Jo Johnson pegede videre på, at jernbaneindustriens aktører bør arbejde i retning af at udnytte både bi-mode-teknologi, altså toge, der både får strøm fra luftledninger og samtidig har en dieselmotor, og alternative brændstoffer til fremdrift.
”Alternativt drevne tog, der kun får energi fra hydrogen er målet i horisonten, og jeg vil gerne se hydrogentog i test på de britiske jernbaner så snart som muligt, fordi hydrogen kan være et prismæssigt overkommeligt – og potentielt meget renere – alternativ til diesel”, sagde han ifølge FT.
Brug for en sammenhængende plan
Udmeldingen fra ministeren kommer i kølvandet på at adskillige elektrificeringsprojekter er blevet skrottet af regeringen. På den baggrund hilser forbrugergrupper ministerens budskab velkommen, men understreger samtidig, at det skal understøttes af en ”langsigtet regeringsstrategi for jernbaneinvesteringer, der kan begrænse udledningerne”, skriver FT.
”Der er store muligheder for at decarbonisere jernbanen og et akut behov for at reducere forureningen ved togstationerne. Men uden en mere sammenhængende tilgang er der risiko at vi vil se gamle dieseltoge køre rundt på nettet de næste 25 år”, siger leder af initiativet Campaign for Better Transport, Stephen Joseph.
Læs også: Sænkning af takster over Storebælt kan sende flere lastbiler på vejene
En anden del af den britiske regerings plan for ren luft går på et forbud mod nye benzin og dieselbiler, herunder hybrider, ligeledes fra 2040.
-AK
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.
Klima, miljø og energi

Plastic Change og 175 lande står foran opgør med plastikforurening
Der venter svære forhandlinger i FN de kommende dage, men danske Plastic Change – der selv deltager – forventer, at mødet ender ud i det første udkast til en ambitiøs global aftale mod plastikforurening.
Klima, miljø og energi

Rapport: Massiv eksport af brint kræver politiske handling nu
Grøn brint kan blive Danmarks næste vindeventyr – CIP Fondens nye rapport viser hvordan.
Strategi & ledelse

Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Klima, miljø og energi

IEA: Investering i solenergi overstiger nu olie
Ifølge det Internationale Energiagentur (IEA) forventer man for første gang nogensinde, at de globale investeringer i solenergi vil overgå olie.
Klima, miljø og energi

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem
I år tester NorthSide en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres.