Business casen for CSR er bedre men også mere mangfoldig og mere krævende end tidligere
Er det hjertet, pengene, den løftede pegefinger eller ansvaret for planeten og det globale samfund, der driver CSR-værket? Det er alle fire, og mixet er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Læs 11 danske CSR-aktørers bud på business casen.
Der har altid hersket en lidt anspændt stemning omkring business casen for CSR. Det var som om, at jo mere der blev regnet, jo mere forsvandt de egentlige motiver for at arbejde med ansvarlighed og det omgivende samfunds forventninger. Eller også var det fantastisk for nogle dele af arbejdet, hvor man kunne se penge i kassen eller god omtale, men lidt ødelæggende for andre discipliner, som ikke så let lod sig regne på.
Tre spørgsmål til 11 CSR-folk
I 2019 – fire år efter Verdensmålene og Paris-aftalen – ligner business casen for CSR så sig selv? Det har CSR.dk sat sig for at undersøge. Vi har indhentet et bud på dette fra centrale CSR-aktører i Danmark med tilsammen flere hundrede års erfaring med CSR i både Danmark og udlandet. De repræsenterer virksomhederne, erhvervsorganisationer, en hel del både nye og etablerede rådgivere, og selv forskningen har vi gjort plads til.
De har hver især besvaret tre spørgsmål:
- Hvordan ser business casen for CSR ud i dag?
- Har den ændret sig, siden vi for 5-10 år siden talte meget om at energibesparelser også er penge på bundlinjen?
- Hvad er helt afgørende for, at bæredygtighed og samfundsansvar faktisk hjælper forretningen?
Skulle der blive en næste gang for disse spørgsmål, kunne man udvide med bestyrelsesformænd, investorer og virksomhedernes driftsdirektører. Denne gang har fokus dog været på, at spørge dem, der bliver afkrævet business casen, og dem, der hjælper dem med at formulere den, hvad de oplever og tænker.
Enighed om de store linjer
De enkelte besvarelser kan læses i artiklerne under ”I fokus: business casen”. CSR.dk har dog prøvet at se, om der var nogle pointer, man kunne vride ud af en samlet gennemlæsning af svarene. Det var der.
- Vi slås stadig med og om, hvad vi kalder det. Begreber som CSR, samfundsansvar, bæredygtighed, ansvarlig virksomhedsdrift – og ESG som nyeste mainstream-begreb – er i konkurrence. På den anden side virker det til, at vi kan kalde det, hvad vi vil, det vigtige er, at arbejdet bliver gjort ordentligt.
- Arbejdet med CSR er en dynamisk disciplin, som flytter sig, når det omkringliggende samfund gør.
- CSR handler i dag mindre om omkostninger og at prøve at gøre noget godt på sidelinjen. CSR opleves som tydeligt mere integreret i virksomhedernes ledelse og aktiviteter. Det er som om, at dét, CSR-folk har talt om længe: tillid og relationer og strategiske risici og muligheder, nu er blevet helt tydeligt for mange nok, til at det betragtes som en naturlig del af det at drive forretning.
- Det afgørende er, at virksomheden arbejder med det, som er relevant for netop den, og finder ud af det i samarbejde med sine stakeholdere.
- CSR er ikke ens for alle, der er forskellige grader af bl.a. modenhed, virksomhedsstørrelse, synlighed, som spiller ind, når man taler om business casen. Det klassiske fokus på besparelser og compliance-risici er tydeligst i begyndelsen af virksomhedernes arbejde med CSR.
- Man skal være seriøs i sit arbejde med CSR og villig til at udfordre sig selv, afsætte ressourcer og gøre det ”ordentligt”. Ellers virker det – selvfølgelig – ikke. Det gode CSR-arbejde kræver dyb og bred involvering af virksomheden – og især dens ledelse.
- Virksomhedernes rolle og bidrag til samfundet er i den grad i spil. Der forventes i langt højere grad, at man spiller en positiv rolle og bidrager til at løse samfundsudfordringer.
Der er altså ikke ét endegyldigt svar på, hvad business casen for CSR er i 2019, men der er ét afgørende fremskridt: lydhørheden er der i hidtil uset grad. De næste artikler i temaet er fulde af svar, som du kan lade dig inspirere af, når du næste gang får taletid, der hvor beslutningerne kan tages.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: business casen
Hvad er business casen for CSR i 2019, og hvordan har den ændret sig? Hvad driver egentlig CSR-værket?