Cirkulær økonomi kræver fælles sprog på tværs af sektorer
Et skift fra traditionelle forretningsmodeller til mere bæredygtige alternativer kræver, at iværksættere og den finansielle sektor lærer af hinanden og skaber et fælles sprog og fælles værktøjer, mener Worldwatch Institute Europe.
Den finansielle sektor betragtes stadig som en af ??de største hindringer for virksomheders transformation til en cirkulær økonomi.
Det skyldes, at det nuværende økonomiske system primært arbejder med en antagelse om ubegrænset naturkapital samt ikke tager højde for de sociale eller miljømæssige forhold, der er forbundet med produktion, salg, brug og bortskaffelse af produkter. Det skriver Worldwatch Institute Europe på sin hjemmeside.
Læs også: Casesamling viser: grøn omstilling er sund fornuft
Læring fra begge sider
Men det er ikke kun den finansielle sektor, der skal omstille sig. For at en bæredygtig økonomi kan blive en realitet, kræver det, at både den finansielle sektor og iværksætterne kan lære af hinanden og skabe nye fælles kompetencer på tværs af forskellige sektorer. Det er konklusionen på et seminar, afholdt af Worldwatch, hvor repræsentanter fra den finansielle sektor, virksomheder og politiske beslutningstagere har diskuteret, hvilken rolle hver stakeholder skal spille i transformationen fra lineær til cirkulær økonomi.
Vi skal skabe et fælles sprog og værktøjer til at forbedre forståelsen for hinandens behov samt bidrage til at udvikle samarbejdet i opbygningen af miljømæssige og økonomisk bæredygtige forretningsmodeller, skriver Worldwatch på sin hjemmeside.
Fælles indsats
Under seminaret blev det klart, at transformationen kræver en indsats fra begge sider af bordet.
Den finansielle sektor skal begynde at inddrage andre faktorer end de rent finansielle, når der træffes beslutninger samt lære at forstå relevansen af bæredygtighed.
Læs også: Bæredygtighed er noget man tjener penge på
Iværksætterne skal blive bedre til at omsætte deres bæredygtige ideer til business cases, der viser potentialet for rentabilitet og konkurrencefordele.
-SSM