"Compliancearbejdet fik et ordentligt boost"

Ateas indsats for at komme ud på den anden side af sagen om bestikkelse har ført til et bomstærkt complianceprogram, som skaber tryghed for medarbejderne.

”Vi tror faktisk, at vi på den lange bane kan få fordele ud af, at vi nu har det, vi selv mener, er branchens stærkeste complianceprogram”, siger director for compliance og legal i Atea, Palle Skaarup..

26.11.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Den 9. juni 2015 var en rigtig dårlig dag i IT-virksomheden Atea. Den dag henvendte politiet sig nemlig angående en mistanke om bestikkelse af nogle kunder. Det udviklede sig over de næste år til det, som i Atea bare hedder ”sagen”. Denne historie handler dog ikke om ”sagen”. Den handler om, hvordan man etablerer et top-tunet compliance-program. Hvordan sådan et ser ud, og hvad der er afgørende for at lykkes med at udvikle et sådant.

For udover fortsat at sælge IT-løsninger til virksomheder og offentlige myndigheder, så har Atea i årene efter 9. juni 2015 også haft rigtig travlt med at få et virkelig solidt compliance-program på plads. Kronen på det værk blev foreløbigt, at de i december 2017 blev certificeret i forhold til den internationale standard for anti-corruption, ISO 37001. Som de første i de nordiske lande.

Ateas complianceprogram i 2018

Med udgangspunkt i en 360-graders analyse af alle rutiner, regler, systemer og forordninger har Atea i dag et omfattende compliance-program bestående af disse elementer:

Procedurer
Detaljeret kortlægning af eksisterende procedurer, forretningsgange og kultur ifm. salg til både offentlige og private kunder.

Risici
Grundig risikovurdering af, hvor og hvornår der er risiko for brud på lovgivning og retningslinjer.

Compliance-organisation
Et kraftigt opgraderet complianceprogram i hele koncernen, der opfylder kravene i UK Bribery Act samt de amerikanske Foreign Corrupt Practices Act-regler. Atea har desuden tilsluttet sig UN Global Compacts 10 principper for samfundsansvar. Organiseringen blev opgradet så Atea nu har en compliance-funktion med nødvendige beføjelser, kompetencer og ressourcer, en Compliance Committee, der udvikler, overvåger og evaluerer arbejdet med compliance og en whistleblower-ordning med en hotline og en mailboks, hvor medarbejdere kan få svar på alle spørgsmål, fx om gaver.

Politikker og tests
Alle medarbejdere trænes og testes årligt i et opgraderet internt regelsæt inklusive en ny Code of Conduct og politikker for gaver.

Monitorering og kontrol
Der er blevet implementeret systemer til at monitorere, kontrollere og følge op på alle risikoområder foruden stikprøvekontrol.

Nul-tolerance over for brud
Overtrædelser af Ateas retningslinjer fører som udgangspunkt til opsigelse, og ansættelseskontrakter er blevet opdateret.

ISO 370001-certificeret
Som den første virksomhed i Norden blev Atea certificeret efter den internationale standard for anti-bestikkelse: ISO 37001.

Et ordentligt boost
I Atea kalder de arbejdet frem mod det nye compliance-program for ”self-cleaning”. Det har de Kammeradvokatens ord for at de har gjort rigtig grundigt, og Atea er de første til at indrømme, at ”sagen” har virket stærkt motiverende for arbejdet med compliance.

”Den gav en helt anden organisatorisk opbakning, lige fra receptionsområdet over salg til ledelsen har folk været optaget af vores arbejde,” fortæller Palle Skaarup, som er director for compliance og legal i Atea.

”Det var et meget stærkt WHY, og har hjulpet os, der har arbejdet med programmet, t i forhold til at involvere resten af organisationen. Vi var sådan set begyndt på at geare op på compliance allerede før juni 2015, men det arbejde fik selvfølgelig et ordentligt boost,” tilføjer Malene Rhode Carstensen, som er senior vice president for finance i Atea og har compliance og legal som en del af sit ansvarsområde.

Transparens og højeste standard
Spørger man Atea, hvorfor de er lykkedes med at få udviklet og implementeret et solidt compliancesystem og komme godt ud på den anden side af ”sagen”, peger de på fire ting: transparens, højest mulige ambition, involvering af og tryghed for medarbejderne og en compliancefunktion som kendte og forstod forretningen.

”Det hjalp os meget, at vi fra start af besluttede, at vi ville være transparente. Det betød, at vi ikke skulle diskutere det, når vi mødte nye udfordringer og bump på vejen, for vi havde fra dag et aftalt, at vi ville være transparente, uanset om det var kunder, myndigheder eller medarbejdere, som stillede spørgsmål,” siger Malene Rhode Carstensen.

”For det andet, at vi med det samme besluttede, at vi ville gå efter at leve op til den bedste internationale standard, som vi vurderer UK Bribery Act til at være. I forlængelse af den beslutning kom certificeringen i forhold til ISO 37001, fordi vi på den måde kunne få det eksterne stempel,” fortsætter hun.

”Arbejdet henimod ISO-certificeringen har desuden været en enorm hjælp i implementeringen af vores nye complianceprogram. Det har været en klar fordel, at nogen udefra har defineret, helt ned i detaljen, hvilke krav vi skal leve op til. At det er ikke bare er vores egen vurdering, om vi er i mål eller ej, men at der er et benchmark at gå ud fra, og oven i købet nogle udefra, som kommer og undersøger, om vi faktisk gør som vi siger,” forklarer Palle Skaarup.

Hele organisationen med
Et andet trumfkort viste sig at være involveringen af medarbejderne. F.eks. etablerede Atea i juni måned 2017 et internt advisory board med 20 medlemmer fra alle dele af organisationen.

”Sådan et program og mindset, som compliance er, det skal ud at leve i organisationen. Der har det været en kæmpehjælp at vi har kunnet få input direkte fra nogle medarbejderrepræsentanter, men jo også at de 20 medlemmer af advisory boardet kan gå ud og fungere som ambassadører over for de 1.600 andre medarbejdere i Danmark,” siger Malene Rhode Carstensen.

Der er stadig konstante påmindelser i den interne kommunikation, som er med til at holde compliance levende. Det dækker alt fra de årlige compliance-roadshows over ledelsens kvartalsvise informationsmøder på forskellige lokationer i Danmark, til integration i introduktionsforløb for nye medarbejdere og til nyt i Ateas månedlige interne nyhedsbrev og på info-skærme, som findes rundt i virksomheden.

Desuden skal alle medarbejdere hvert år gennemføre en online træning inden for compliance og skrive under på at de vil leve op til kravene. Og så er der en del helt konkrete måder at gøre tingene på, som er blevet ændret som følge af arbejdet med self-cleaning og certificeringsprocessen.

Som f.eks. at mange beslutninger kun kan tages og godkendes, når der har været to sæt øjne på. Eller at der er sat beløbsgrænser for repræsentation og kundegaver, og at sidstnævnte altid købes i en særlig gaveshop på Ateas intranet. Og at demo-produkter ikke længere kører over én samlet konto, men er knyttet tættere til de enkelte projekter og kunder.

Atea og "sagen" helt kort

Atea leverer it-infrastrukturløsninger og systemintegration, dvs. it-hardware, software og services bl.a. i form af rådgivning, i hele Danmark – og for danske virksomheder i udlandet.

Hovedselskabet er norsk og har i hele Norden og Baltikum 7.200 medarbejdere, heraf omkring 1,600 i Danmark.

I 2015 lagde politiet sag an mod Atea, på basis af anklager mod tre tidligere medarbejdere om at have bestukket ansatte i Region Sjælland.

Dommen faldt i juni 2018 og betød en bøde til Atea på 10 millioner kr.

Ingen af de involverede i sagen er i dag ansat i Atea

Det agerer medarbejderne i dagligt. Og som et udtryk for den stadige interesse for emnet hos medarbejderne, er den side på intranettet, der handler om compliance, nu den anden mest populære. For ingen vinder nogensinde over siden med kantinens menu.

”Højt til loftet og frihed under ansvar har altid været nogle meget stærke kulturbegreber i Atea. Det har vi holdt fast i, men vi har lagt en ramme af beslutninger og procedurer rundt om, som gør, at der er nogle ting man ikke behøver selv at tage stilling til. På den måde har vi med compliance-systemet fået skabet et fundament for tryghed for vores medarbejdere, når de skal udføre deres opgaver,” siger Malene Rhode Carstensen.

Compliance er forretning og kommunikation
om en sidste afgørende faktor i succesen fremhæver Malene Rhode Carstensen compliance-teamets forretningsforståelse. At Palle Skaarup og hans folk vidste, hvad resten af virksomhedens opgave gik ud på, og hvad det var for en virkelighed, som programmet skulle støtte op om.

”Compliance er på mange måde er en kommunikationsøvelse, hvor man lytter til ønsker og behov og rådgiver om mulige løsninger. Det er ikke altid, at vores kollegaer kan gennemføre præcis den idé, de startede med, men vi kan finde en løsning, der ligger inden for rammen, når vi fokuserer på, hvad det er, forretningen prøver at opnå,” forklarer Palle Skaarup.

Skal man kunne løse den slags kommunikations- og rådgivningsopgave, skal man være en del af og have en dyb forståelse for, hvad ens kollegaer i praksis går og laver, og hvad de gerne vil opnå.

Det skulle gøres - og noget at være stolt af
Sagen endte i en bøde på 10 millioner og et mærkbart omsætningstab foranlediget af at et midlertidigt stop for samhandel med den offentlige sektor, som blev indført i juni måned 2018 og ophævet igen i september, da Kammeradvokaten udtalte, at Ateas oprydningsarbejde havde været grundigt nok til at offentlige virksomheder kunne fortsætte med at bruge Atea som leverandør.

Vejen ud på den anden side af sagen har været lang og Atea er ikke kommet helt i mål endnu. Først skal der hentes noget omsætning og indtjening hjem igen. Men selvom man spørger pænt, kan Atea ikke sige, hvad det har kostet i mandetimer, blot at det har krævet en kolossal indsats fra hele organisationen.

Compliance-arbejdet er endog endt med at være noget, Ateas medarbejdere er stolte af. Den dag ISO-certificeringen i forhold til standarden for anti-korruption gik igennem, reagerede knap halvdelen af medarbejderskaren på Ateas opslag på Facebook og LinkedIn. Nu arbejder flere af Atea-koncernens øvrige selskaber arbejder hen i mod en certificering.

”Vi tror faktisk, at vi på den lange bane kan få fordele ud af, at vi nu har det, vi selv mener, er branchens stærkeste complianceprogram,” siger Palle Skaarup.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: compliance

Complianceopgaven i forhold til CSR vokser. Hvordan ser et godt compliancesystem ud, og hvordan kommer man igen efter et svigt i compliance pludselig sender en på alle forsider? CSR.dk zoomer ind på compliance. 

Relateret indhold

02.05.2024CSR.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

29.04.2024Alexandra Instituttet

Sponseret

GreenTec strækker sig fra grønne fingre til grønne strategier

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

Jobmarked

Se alle

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

2030 Builders
Møde
Networking - Wine and Walnuts

Join us for a casual afternoon of engaging stories and discussions around the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), away from conventional corporate presentations. Dive deep into the sustainability challenges and triumphs, share experiences, and connect with like-minded individuals over wine and walnuts.

Dato

03.05.2024

Tid

15:30

Sted

Fuglevangsvej 11

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City