27.10.2014 | Klima, miljø og energi
Connie Hedegaard får formandspost i ny miljøfond
Den afgående klimakommissær Connie Hedegaard bliver formand i en ny international miljøfond, der har danske rødder.
Connie Hedegaard mener, at det er vigtigt at få økonomisk vækst til at hænge bedre sammen med klima og miljø. Arkivfoto.
Danmarks afgående EU-kommissær, Connie Hedegaard, skal fremover være formand for den nye klimafond Kann Foundation. Det er Velux-familien Kann Ramussen, der står bag den internationale fond, der stadig er under oprettelse. Det skriver jyllands-posten.dk.
Læs også: Connie Hedegaard: Amerikansk klimaplan skaber optimisme
Klimafonden bliver stiftet af Villum Fonden, som er hovedaktionær i VKR Holding og blandt andet ejer vindueproducenten Velux.
Villum Fonden skriver i en pressemeddelelse, at fondens hovedformål vil være "at engagere sig i miljøspørgsmål på internationalt plan". Planen er, at Villum Fonden de næste ti år skal finansiere den nystiftede fond med 100 millioner årligt.
I den samme pressemeddelelse skriver Connie Hedegaard, at der skal ske noget handling nu, da verdens klima og miljø er udfordret.
Med en milliard kroner til Kann Foundation giver Kann Rasmussen-familien et skub til, at verden i højere grad får tænkt klima, miljø og økonomi sammen, skriver hun.
Læs også: FN: Klimaændringerne vil ramme kloden hårdt
Og Connie Hedegaard mener netop, at det er vigtigt at få økonomisk vækst til at hænge bedre sammen med klima og miljø.
Derfor er det et privilegium som bestyrelsesformand for Kann Foundation sammen med bestyrelsen at kunne iværksætte vigtige projekter inden for netop dette felt, lyder det fra Connie Hedegaard.
-SSM
Klima, miljø og energi

Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation
For at gøre det lettere for festivalgæsterne at komme af med deres tomme dåser og flasker har Dansk Retursystem opsat en pantstation på Roskilde Festival, hvor det tager under et minut at få pant for omtrent 90 dåser og flasker. Et lignende pilotprojekt testes lige nu i hele landet.
Samfund

Danske virksomheder sælger stort til FN-organisationer
Danske virksomheders salg til Unicef, FN's Flygtningehøjkommissariat og andre FN-organisationer, der arbejder med globale problemer som flygtninge, fattigdom og klima, steg med knap en milliard kroner sidste år.
Strategi & ledelse

Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding
Gennem blandt andet sportsaktiviteter på Roskilde Festival støtter Hummel udsatte i Libanon. De sociale initiativer styrker virksomhedens brand og er derfor en god forretning, lyder det fra sportsbrandet .
Klima, miljø og energi

Mursten af cigaretskod og bil-ædende busser
Busser, der kan køre hen over biler, næste generation af træ, glas og stål, mursten af cigaretskod samt dansende turbiner uden vinger. Fælles for de innovative projekter er, at de alle er kulstofs-fattige.
Klima, miljø og energi

3GF-erklæring skal fremme grøn omstilling
Ved sidste uges 3GF-topmøde blev der indgået en global erklæring om fremme den grønne omstilling. I erklæringen opfordrer 3GF blandt andet til et dybere samarbejde om bæredygtig anvendelse af vand i Afrika, Latinamerika og Asien.
Supply chain

Virksomheder deltager i projekt om kemiske fodspor
En lang række virksomheder har deltaget i en undersøgelse om kemiske fodspor i produkter og forsyningskæder. Projektet vil blandt andet hjælpe virksomheder med at mindske afhængigheden af farlige kemikalier.