07.07.2015  |  Supply chain

COOP: en ansvarlig supply chain for dåsetomater kræver fælles løsning

Danske supermarkeder samarbejder for at sikre sig, at tomatplukkerne i især Italien har rimelige vilkår. COOP har også taget fat på at få viden om deres egen værdikæde.

Forsyningskæden for dåsetomater har været under hård beskydning det seneste år. Kampen fik ny ammunition, da Doctors for Human Rights i april 2015 udgav en rapport som bekræftede konklusionerne, i en undersøgelse DanWatch producerede i 2014.

Undersøgelserne handler om arbejdsvilkårene for tomatplukkere i især Syditalien, hvor rapporterne viser, at op mod 500.000 immigranter arbejder mere end det tilladte til langt under minimumslønnen. En stor del af migrantarbejderne lever og arbejder illegalt, bor i teltlejre og må acceptere at arbejde uden kontrakt. Resultatet er tomater, der bl.a. havner i dåser på hylderne i danske supermarkeder.

For at komme den slags arbejdsforhold til livs, er man ifølge COOP nødt til at gå ud over den enkelte virksomheds indsats.

”Problemet er for stort til, at en enkelt supermarkedskæde alene kan få skabt få gennemført radikale ændringer i det italienske landbrug”, fortæller Anna Lise Mortensen, ansvarlighedsdirektør i COOP, til Danwatch.

Læs også: Dagligvarekæder har ansvar for arbejdsforhold hos tomat-leverandører 

COOP samarbejder derfor gennem Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) med Dansk Supermarked, Rema 1000 og Dagrofa om at komme til bunds i problemstillingen, hvilket bl.a. har ført til en kontakt til den italienske regering for at opfordre til at landet tager ansvar for arbejdsforholdene i tomatindustrien.

Den enkelte virksomhed kan dog også tage fat på egen bane, og COOP er i gang med at arbejde med sin værdikæde.

“Konkret har vi identificeret hele vores værdikæde og etableret en dialog med vores leverandører og underleverandører. På den baggrund er vi nu klar til at skabe overblik over arbejdsforholdene for i samarbejde med vores leverandører at sætte fokus på at sikre bedre arbejdsforhold”, siger Anna Lise Mortensen. ”Vi er netop nu i gang med at implementere konkrete værktøjer – spørgeskemaer og auditering – for at komme til bunds i problemet”, fortæller Anne Lise Mortensen.

Mere fra Eva

Eva Harpøth Skjoldborg

Redaktør, CSR.dk

Uddannelse: cand.merc.int, Copenhagen Business School 2001. Diverse efteruddannelsesforløb i journalistik ved Danmarks Journalisthøjskole. Tidligere job: Freelanceskribent med fokus på CSR, rapportering for Maersk Gruppen, ISS, LEGO, Dansk Supermarked og Carlsberg, publikationer for Novo Nordisk. Journalist og kommunikationsmedarbejder, Novo Nordisk, fokus på CSR. Projekt…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere