Coop inviterer kunder til Ghana
For andet år i træk inviterer Coop otte forbrugere på en uddannelsesrejse til ét af en række udviklingsprojekter ved afrikanske farmere.
I starten af marts sætter otte af Coops medlemmer sig på et fly til Ghana. De skal besøge kakaoplantagerne, hvor kakaoen til den chokolade, Coop sælger under den afrikanske vareserie Savannah, produceres.
Læs også: Forbrugerrådet savner åbenhed i danske supermarkeders CSR-arbejde
Samtidig får de på den ugelange rejse indblik i, hvordan Coop arbejder med udvikling gennem handel i Afrika. Når deres uddannelse er færdig, vil de være Savannah-storytellers.
Vi vil gerne være ærlige og åbne over for vores kunder og medlemmer om vores arbejde for at skabe økonomisk og social udvikling i Afrika. Derfor vælger vi at vise, hvad det er, vi arbejder med i Ghana, siger Layanna Martin, projektleder i CSR ved Coop.
Efterfølgende er det så op til den enkelte storyteller at udvælge de oplevelser, som har gjort størst indtryk, når de skal ud og holde foredrag om Coops indsats i Afrika
Formålet med Savannah-storytellers er at skabe et nuanceret indblik i etisk handel og de problemstillinger og dilemmaer, der opstår, når Coop handler med Afrika. Samtidig vil Coop gerne engagere og involvere forbrugere og medlemmer i arbejdet med bæredygtigt forbrug.
Kunde-til-kunde fortællingerne er den bedste og mest troværdige måde at sprede et budskab på. Og i takt med at vi kommer tættere på vores kunder, udvikler vi vores arbejde for at skabe en mere ansvarlig og involverende dagligvarevirksomhed, siger Layanna Martin i en pressemeddelelse.
Læs også: Coop-ansatte er endnu ikke med på CSR-vognen
Projektet i Ghana er et partnerskab mellem Coop, Toms, Ibis og Danida.
- JKK