Coops dyrevelfærd udstilles i ny rapport og kampagne
Dyreværnsforeningen Anima har offentliggjort en rapport om slagtekyllingers velfærd i dansk detailhandel, sammen med en kæmpe kampagne med outdoor skærme, annoncer og reklamefilm, der skal skubbe udviklingen i detailhandlen fremad.
Coop er på syvende og sidstepladsen, og Aldi og Lidl har lagt sig i front. Så kort kan Animas nye rapport https://filer2.anima.dk/kyllingerapportmaj2022 .pdf om dyrevelfærd for kyllingerne i detailhandlen opsummeres. Og forskellen er tilmed stor. Aldi har scoret 30 point ud af ca. 55 mulige imens Coop blot har fået 12,5 point. Den dårlige placering skyldes først og fremmest om, at Coop fortsat vil sælge mange millioner turbokyllinger de kommende år.
”Vi har overordnet set oplevet en fornuftig udvikling de sidste par år, hvor den ene kæde efter den anden har startet en udfasning af de frygtelige turbokyllinger, ligesom vi så buræg forsvinde fra butikkerne nogle år siden. Desværre ser vi også, at Coop halter så meget bagefter at det fungerer som en bremseklods for at forandre kyllingeindustrien. Det er meget trist for dyrevelfærden,” udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.
Stor kampagne skudt i gang
Anima indrykker i den kommende tid annoncer i Politiken og 14 andre aviser for at vise resultaterne fra rapporten. Derudover har foreningen igangsat en kæmpestor outdoorkampagne med over 60 digitale skærme i hele Danmark inkl. Rådhuspladsen, Nørreport samt Nordens største skærm i Odense på 270 kvm og Aalborgs største skærm. Derudover udsender Anima en række film, som vil blive spredt på sociale medier og tv-reklamer. Budskaberne vil hovedsageligt handle om at råbe Coop op og bede dem ”komme ind i kampen.” Der vil også blive sendt rosende budskaber til Aldi og Lidl for at være gået længst for kyllingernes velfærd indtil nu.
Anima vil løbende rangere supermarkederne indtil alle er kommet i mål med en omlægning til den anerkendte standard, European Chicken Commitment. Standarden sikrer langsommere voksende kyllinger, bedre pladsforhold samt miljøberigelse.
Turbokyllinger har fået deres navn efter deres eksplosive vækst fra 50 gram til over 2 kg på under fem uger. Denne vækst betyder blandt andet at gangbesvær, nedsat immunforsvar, organsvigt og højere dødelighed er kendte problemer i produktionen.
Danske producenter skal øge indsatsen
Aldi, som ligger knebent øverst i Animas rangering, har samtidig med rapportens lancering løftet sløret for sit næste skridt på området: at forpligte sig til, European Chicken Commitment (ECC), så snart volumen af danske kyllinger, der opfylder kravene til ECC-standarden, er til stede hos leverandørerne. Først på ferske kyllinger, dernæst på frosne "rene" kyllingeprodukter (kyllingelår, -bryst, m.v.) og til sidst også på bearbejdede kyllingeprodukter, som blandt andet indebærer kyllingepålæg.
”Det er vores opgave som detailkæde at tage ansvar for bedre dyrevelfærd og hjælpe kunderne med at handle flere ansvarlige varer. Vi har store ambitioner på området, og Animas flotte anerkendelse af Aldis indsatser betyder meget for os,” siger Katrine Milman, CSR-chef i Aldi Danmark.
Aldis næste skridt er dog betinget af de rette forudsætninger i markedet:
”Vi er klar til at tage næste skridt, men det kræver, at markedet og producenterne er klar – de danske producenter skal kunne leve op til den stigende efterspørgsel på velfærdskyllinger. Vi har en klar ambition om at tilbyde vores kunder danske produkter med bedre vilkår for slagtekyllinger,” siger Katrine Milman.
- EHS
Animas opgørelse af indsats for kyllinger
Detailaktørernes score i Animas rapport om slagtekyllingers velfærd i dansk detailhandel. Højest mulige pointscore er 55.
Aldi: 30
Lidl: 29
Dagrofa: 26,5
Nemlig: 25
Salling: 22
Rema 1000: 21,5
Coop: 12,5