19.08.2020  |  Strategi & ledelse

Coronakrisen hjælper cementgigants klimaambitioner

Indhold fra partner Hvad er dette?

Coronapandemien har været en kolossal gamechanger for cement- og minevirksomheden FLSmidth. Ellers forsigtige kunder har åbnet armene for digitale løsninger, der kan hjælpe virksomheden med at kunne levere anlæg, som gør CO2-neutral produktion mulig.

Anlæg og udstyr til jordnære formål som minedrift og cementproduktion har i en menneskealder været kerneforretningen hos en af den danske industris kæmper, FLSmidth. Men digitaliseringen har for længst gjort sit indtog i den højteknologiske virksomhed, som i dag udbyder en lang række digitale løsninger sammen med maskineriet.

Virksomheden ser ingen vej uden om en gennemgribende digitalisering af både mine og cementindustrien, men en stor del af kunderne har forholdt sig mere tøvende, fortæller administrerende direktør Thomas Schulz.

"Jeg plejer at sige, at vi har 20 procent kunder, som er digitale frontløbere, som er interesseret i al den digitalisering, de kan få. Så er der 20 procent i den anden ende, der blank afviser al digitalisering. I midten har vi så 60 procent, som er mere afventende – og det er dem som, vi oplever, har rykket sig i forbindelse med coronakrisen," siger han.

Mine- og cementbranchen er i din grundvold konservativ. Ikke mindst fordi begge brancher opererer med store anlæg, som har en levetid på 30-50 år.

"Derfor er al planlægning nødt til at være meget langsigtet. Samtidig betyder selv korte produktionsstop økonomiske tab i millionklassen. Det giver en lav risikovilje i virksomhederne, som også bliver underbygget af, at de er afhængige af godkendelser fra myndigheder, som også er tilbageholdende i forhold til ny teknologi," siger Thomas Schulz.

Når digitalisering er den eneste vej
Der er altså gode grunde til, at det har været udfordrende for FLSmidth at få sine digitale løsninger bredt ud til kunderne, men her har coronapandemien været en kolossal gamechanger.

"Pandemien er naturligvis forfærdelig, men i forhold til digitaliseringen har effekten været meget positiv. Vi har eksempelvis digitale løsninger, der kan overvåge produktionsanlæggene og estimere, hvornår det er tid til vedligeholdelse. På den baggrund er det også muligt at styre lagerbeholdningen af reservedele og sørger for teknisk assistance på det rigtige tidspunkter, så produktionsstop kan undgås," forklarer Thomas Schulz.

Det er bl.a. denne type løsninger, som mange flere kunder har forstået nytten af under pandemien.

"Vi har ellers mange kunder, der har haft modvilje mod at give os adgang til deres data, som de helst vil holde for sig selv. Men sådan fungerer det jo ikke. Mulighederne ved dataindsamling opstår jo netop, når man kan kombinere data fra mange kilder og få det bedst mulige datagrundlag at arbejde ud fra," påpeger Thomas Schulz.

På det område har coronakrisens nedlukninger være det, der for mange kunder har fået cost-benefitanalysen til at tippe til fordel for mere digitalisering.

Bæredygtighed forudsætter digitalisering
I FLSmidt er digitaliseringen af branchen også et kernepunkt, fordi både minedrift og cementproduktion er blandt de industrier, der har det absolut højeste klima- og miljøaftryk. Cementindustrien står for 7-8 procent af verdens CO2 udledning, minedrift for 4 procent. Tilsammen står de to industrier altså for over 10 procent af verdens CO2-udledning. Men allerede nu kan digitale løsninger nedbringe anlæggenes energi- og vandforbrug markant.

"Derfor har vi forpligtet os på, at vi i 2030 vil kunne levere anlæg, som gør CO2-neutral produktion mulig. Men det kræver store investeringer og en gennemgribende digitalisering at nå dertil. Analoge systemer er simpelthen for langsomme at arbejde med, hvis vi skal nå målet," siger Thomas Schulz.

Derfor investerer virksomheden også i stigende grad i forskning og udvikling – sidste år landede et beløb svarende til 1,5 procent af omsætningen i udviklingsafdelingen. Men de 1,5 procent er kun toppen af isbjerget, for innovationen er en integreret del af alle virksomhedens arbejdsprocesser.

"Man dræber kreativiteten i det løbende arbejde, hvis udvikling er forbeholdt én særlig afdeling. De store, teknologiske gennembrud ser vi også kun hvert tiende år, mens de mange små forbedringer, vi opnår løbende, betyder mindst lige så meget. Det er de små forbedringer, som vi og vores kunder lever af," understreger Thomas Schulz.

Danmark er forud på point
Coronakrisen har ramt erhvervslivet hårdt, og FLSmidth er ikke gået ram forbi. Minedriften har ganske vist været mindre berørt end cementproduktionen, men nedlukningerne har stoppet en stor del af anlægsarbejderne og dermed cementproduktionen i en stor del af verden.

"Allerede nu ser vi dog, at mange samfund bliver genåbnet, og man finder nye måder at arbejde på, som er mere sundhedsmæssigt sikre. Så jeg er sikker på, at cementproduktionen nok skal komme i gang igen. Vi mennesker kan jo ikke leve uden huse, veje og broer," siger Thomas Schulz.

Han bekymring retter sig derfor primært mod sundheden for virksomhedens medarbejdere og kunder. Derudover forsøger han at holder fokus på at se de muligheder, som enhver krise ifølge ham rummer. Her er Danmark forud på point, mener han – og bruger sin egen virksomhed som eksempel.

"Et eller andet sted er det jo fantastisk, at FLSmidth kan være førende inden for den globale minebranche, når vi kommer fra et land med nul minedrift! Det kan kun ske, fordi Danmark er et velfungerende land med en bl.a. en højtuddannet befolkning, en udpræget samarbejdskultur og meget lidt korruption. Det er også derfor, vi har håndteret pandemien så relativt godt. Så de budskaber skal vi tage med os ud i verden," siger Thomas Schulz – der i øvrigt selv er fra Tyskland.

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere