Carlsberg: Vi skal levere på vores strategi, nå forbrugerne og samarbejde med forskning og videnskab

Vi har talt med Carlsbergs bæredygtighedschef, Simon Boas Hoffmeyer, om hvad 2018 byder på inden for CSR i bryggerivirksomheden.

Simon Boas Hoffmeyer prøver her at lave strøm til øltapning ved at træde i pedalerne ved en event i 2017..

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
Først og fremmest skal vi sørge for at levere på de mål for 2018, som vi har sat i vores Together Towards Zero-strategi. Det handler om reduktion af CO2-udledninger og vandforbrug, implementering af Responsible Drinking-aktiviteter og om at undgå arbejdsulykker. Selvfølgelig arbejder vi også konstant på at implementere vores politikker og følge op på standarder. Det skal være på plads.

Desuden skal vi arbejde med at gøre vores strategi forbrugerrelevant. Bæredygtighedsdagsordenen skal hives ud af back office, hvor arbejdet beskrevet ovenfor i store træk foregår, så vores mange brands kan bruge arbejdet med ansvarlighed, i det store arbejde de udfører med at engagere og påvirke forbrugerne. Det kræver oversættelse til noget, som er forståeligt og giver mening uden for back office.

Nummer tre er, at vi allerede nu engagerer os i forskning, så vi kan finde videnskabelige løsninger på de udfordringer, som vi kan se komme, men hvor der i dag ikke findes løsninger, som kan hjælpe os med at nå vores mål. F.eks. hvordan vi opnår carbon neutrality og vandreduktioner på det nødvendige niveau på vores bryggerier. Det skal vi i gang med allerede nu. Derfor lancerede vi i januar måned et community of unge forskere, som vi håber vil bringe ny viden ind fra hele verden, der kan hjælpe os med at udvikle nye innovative løsninger. 

Den bæredygtige flaske gør det ikke alene, men den er et af de mest synlige elementer i Carlsbergs bæredygtighedsarbejde. .

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Fordi vi har en strategi vi skal levere på. Vi skal absolut ikke være kendt for at tale om tingene, men ikke handle på dem. Det er kolossalt vigtigt for os, at vi kontinuerligt kan vise fremdrift.

Arbejdet med at gøre bæredygtighed forbrugerrelevant og til en købsparameter handler om, at hvis det ikke lykkes, så opnår vi ikke de konkurrencefordele, vi gerne vil have ud af vores indsats. Vi er nødt til at komme ud til forbrugerne, hvis vi skal høste fordelene ved at have en super ambitiøs bæredygtighedsstrategi.

Med hensyn til forskningarbejdet, så er det sådan, at hvis vi ikke starter nu, så kan vi ikke nå vores mål. Så det giver sig selv.

Hvilken impact håber I at have?
Vi vil gerne sælge flere, bedre og mere bæredygtige produkter til vores kunder og forbrugere.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Vi vil arbejde sammen med alle, der kan hjælpe os med at nå vores mål. Allerede nu får vi rigtig mange henvendelser om innovationer og ideer, som kobler sig til vores strategi. Det er virkelig spændende.

Så jeg synes egentlig ikke, at vi sidder og savner hjælp eller muligheder til noget specifikt længere. Der er mange folk og virksomheder, som gerne vil arbejde med bæredygtige løsninger i dag, så det er mere et spørgsmål om at prioritere. Hvor skal vi lægge vores kræfter henne, i hvilke partnerskaber?

Det er en ny situation, som bl.a. handler om, at investorer og start-up begynder at tro på, at der kommer til at være et marked for bæredygtige løsninger. Det kan jeg mærke på antallet af henvendelser Carlsberg får. Min analyse er, at vi ganske enkelt er kommet ind i en virkelig positiv spiral, hvor der er en generel tro på, at vi nok skal få noget fremdrift til at ske, opnå noget positivt og nå det, der er nødvendigt. På trods af de mange udfordringer vi står overfor, tror jeg for eksempel at Paris aftalens målsætning om at reducere den global opvarmning til 2, eller allerhelst 1,5 grader for første gang er inden for rækkevidde, drevet af teknologiske landvindinger.

Det er altid en hjælp for os, hvis der er kapital til rådighed, som er med til at tage noget af risikoen på udviklingen af nogle nye teknologier til f.eks. CO2-reduktioner. Der er mange midler derude i EU-programmer som Horizon 2020 og innovationsfonden, som start-ups kan få glæde af til at udvikle deres teknologier, hvilket i sidste ende også kommer os til gode. Vores udfordring er, som sagt, at prioritiere og identificere, hvilke områder der bidrager mest til vores strategi.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København