Carlsberg: Vi skal levere på vores strategi, nå forbrugerne og samarbejde med forskning og videnskab

Vi har talt med Carlsbergs bæredygtighedschef, Simon Boas Hoffmeyer, om hvad 2018 byder på inden for CSR i bryggerivirksomheden.

Simon Boas Hoffmeyer prøver her at lave strøm til øltapning ved at træde i pedalerne ved en event i 2017..

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
Først og fremmest skal vi sørge for at levere på de mål for 2018, som vi har sat i vores Together Towards Zero-strategi. Det handler om reduktion af CO2-udledninger og vandforbrug, implementering af Responsible Drinking-aktiviteter og om at undgå arbejdsulykker. Selvfølgelig arbejder vi også konstant på at implementere vores politikker og følge op på standarder. Det skal være på plads.

Desuden skal vi arbejde med at gøre vores strategi forbrugerrelevant. Bæredygtighedsdagsordenen skal hives ud af back office, hvor arbejdet beskrevet ovenfor i store træk foregår, så vores mange brands kan bruge arbejdet med ansvarlighed, i det store arbejde de udfører med at engagere og påvirke forbrugerne. Det kræver oversættelse til noget, som er forståeligt og giver mening uden for back office.

Nummer tre er, at vi allerede nu engagerer os i forskning, så vi kan finde videnskabelige løsninger på de udfordringer, som vi kan se komme, men hvor der i dag ikke findes løsninger, som kan hjælpe os med at nå vores mål. F.eks. hvordan vi opnår carbon neutrality og vandreduktioner på det nødvendige niveau på vores bryggerier. Det skal vi i gang med allerede nu. Derfor lancerede vi i januar måned et community of unge forskere, som vi håber vil bringe ny viden ind fra hele verden, der kan hjælpe os med at udvikle nye innovative løsninger. 

Den bæredygtige flaske gør det ikke alene, men den er et af de mest synlige elementer i Carlsbergs bæredygtighedsarbejde. .

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Fordi vi har en strategi vi skal levere på. Vi skal absolut ikke være kendt for at tale om tingene, men ikke handle på dem. Det er kolossalt vigtigt for os, at vi kontinuerligt kan vise fremdrift.

Arbejdet med at gøre bæredygtighed forbrugerrelevant og til en købsparameter handler om, at hvis det ikke lykkes, så opnår vi ikke de konkurrencefordele, vi gerne vil have ud af vores indsats. Vi er nødt til at komme ud til forbrugerne, hvis vi skal høste fordelene ved at have en super ambitiøs bæredygtighedsstrategi.

Med hensyn til forskningarbejdet, så er det sådan, at hvis vi ikke starter nu, så kan vi ikke nå vores mål. Så det giver sig selv.

Hvilken impact håber I at have?
Vi vil gerne sælge flere, bedre og mere bæredygtige produkter til vores kunder og forbrugere.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Vi vil arbejde sammen med alle, der kan hjælpe os med at nå vores mål. Allerede nu får vi rigtig mange henvendelser om innovationer og ideer, som kobler sig til vores strategi. Det er virkelig spændende.

Så jeg synes egentlig ikke, at vi sidder og savner hjælp eller muligheder til noget specifikt længere. Der er mange folk og virksomheder, som gerne vil arbejde med bæredygtige løsninger i dag, så det er mere et spørgsmål om at prioritere. Hvor skal vi lægge vores kræfter henne, i hvilke partnerskaber?

Det er en ny situation, som bl.a. handler om, at investorer og start-up begynder at tro på, at der kommer til at være et marked for bæredygtige løsninger. Det kan jeg mærke på antallet af henvendelser Carlsberg får. Min analyse er, at vi ganske enkelt er kommet ind i en virkelig positiv spiral, hvor der er en generel tro på, at vi nok skal få noget fremdrift til at ske, opnå noget positivt og nå det, der er nødvendigt. På trods af de mange udfordringer vi står overfor, tror jeg for eksempel at Paris aftalens målsætning om at reducere den global opvarmning til 2, eller allerhelst 1,5 grader for første gang er inden for rækkevidde, drevet af teknologiske landvindinger.

Det er altid en hjælp for os, hvis der er kapital til rådighed, som er med til at tage noget af risikoen på udviklingen af nogle nye teknologier til f.eks. CO2-reduktioner. Der er mange midler derude i EU-programmer som Horizon 2020 og innovationsfonden, som start-ups kan få glæde af til at udvikle deres teknologier, hvilket i sidste ende også kommer os til gode. Vores udfordring er, som sagt, at prioritiere og identificere, hvilke områder der bidrager mest til vores strategi.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

22.03.2024Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024CSR.dk

Nyt stort millionprojekt skal booste virksomheders viden om materialer

21.03.2024BSR

Sponseret

Collaborating to Advance the SDGs: Three Considerations for Business Leaders

19.03.2024CSR.dk

Toms Gruppen etablerer genskovningsprojekt med Rainforest Alliance

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus