Carlsberg: Vi skal levere på vores strategi, nå forbrugerne og samarbejde med forskning og videnskab

Vi har talt med Carlsbergs bæredygtighedschef, Simon Boas Hoffmeyer, om hvad 2018 byder på inden for CSR i bryggerivirksomheden.

Simon Boas Hoffmeyer prøver her at lave strøm til øltapning ved at træde i pedalerne ved en event i 2017..

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
Først og fremmest skal vi sørge for at levere på de mål for 2018, som vi har sat i vores Together Towards Zero-strategi. Det handler om reduktion af CO2-udledninger og vandforbrug, implementering af Responsible Drinking-aktiviteter og om at undgå arbejdsulykker. Selvfølgelig arbejder vi også konstant på at implementere vores politikker og følge op på standarder. Det skal være på plads.

Desuden skal vi arbejde med at gøre vores strategi forbrugerrelevant. Bæredygtighedsdagsordenen skal hives ud af back office, hvor arbejdet beskrevet ovenfor i store træk foregår, så vores mange brands kan bruge arbejdet med ansvarlighed, i det store arbejde de udfører med at engagere og påvirke forbrugerne. Det kræver oversættelse til noget, som er forståeligt og giver mening uden for back office.

Nummer tre er, at vi allerede nu engagerer os i forskning, så vi kan finde videnskabelige løsninger på de udfordringer, som vi kan se komme, men hvor der i dag ikke findes løsninger, som kan hjælpe os med at nå vores mål. F.eks. hvordan vi opnår carbon neutrality og vandreduktioner på det nødvendige niveau på vores bryggerier. Det skal vi i gang med allerede nu. Derfor lancerede vi i januar måned et community of unge forskere, som vi håber vil bringe ny viden ind fra hele verden, der kan hjælpe os med at udvikle nye innovative løsninger. 

Den bæredygtige flaske gør det ikke alene, men den er et af de mest synlige elementer i Carlsbergs bæredygtighedsarbejde. .

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Fordi vi har en strategi vi skal levere på. Vi skal absolut ikke være kendt for at tale om tingene, men ikke handle på dem. Det er kolossalt vigtigt for os, at vi kontinuerligt kan vise fremdrift.

Arbejdet med at gøre bæredygtighed forbrugerrelevant og til en købsparameter handler om, at hvis det ikke lykkes, så opnår vi ikke de konkurrencefordele, vi gerne vil have ud af vores indsats. Vi er nødt til at komme ud til forbrugerne, hvis vi skal høste fordelene ved at have en super ambitiøs bæredygtighedsstrategi.

Med hensyn til forskningarbejdet, så er det sådan, at hvis vi ikke starter nu, så kan vi ikke nå vores mål. Så det giver sig selv.

Hvilken impact håber I at have?
Vi vil gerne sælge flere, bedre og mere bæredygtige produkter til vores kunder og forbrugere.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Vi vil arbejde sammen med alle, der kan hjælpe os med at nå vores mål. Allerede nu får vi rigtig mange henvendelser om innovationer og ideer, som kobler sig til vores strategi. Det er virkelig spændende.

Så jeg synes egentlig ikke, at vi sidder og savner hjælp eller muligheder til noget specifikt længere. Der er mange folk og virksomheder, som gerne vil arbejde med bæredygtige løsninger i dag, så det er mere et spørgsmål om at prioritere. Hvor skal vi lægge vores kræfter henne, i hvilke partnerskaber?

Det er en ny situation, som bl.a. handler om, at investorer og start-up begynder at tro på, at der kommer til at være et marked for bæredygtige løsninger. Det kan jeg mærke på antallet af henvendelser Carlsberg får. Min analyse er, at vi ganske enkelt er kommet ind i en virkelig positiv spiral, hvor der er en generel tro på, at vi nok skal få noget fremdrift til at ske, opnå noget positivt og nå det, der er nødvendigt. På trods af de mange udfordringer vi står overfor, tror jeg for eksempel at Paris aftalens målsætning om at reducere den global opvarmning til 2, eller allerhelst 1,5 grader for første gang er inden for rækkevidde, drevet af teknologiske landvindinger.

Det er altid en hjælp for os, hvis der er kapital til rådighed, som er med til at tage noget af risikoen på udviklingen af nogle nye teknologier til f.eks. CO2-reduktioner. Der er mange midler derude i EU-programmer som Horizon 2020 og innovationsfonden, som start-ups kan få glæde af til at udvikle deres teknologier, hvilket i sidste ende også kommer os til gode. Vores udfordring er, som sagt, at prioritiere og identificere, hvilke områder der bidrager mest til vores strategi.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

29.10.2025CSR.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning med 22 procent på tværs af sortimentet

28.10.2025CSR.dk

Organisationer: Lokale energifællesskaber skal løfte den grønne omstilling

27.10.2025MäRK

Sponseret

ESG – fra ambition til handling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online