Green Network: Datadrevet og professionel CSR i fokus
CSR-funktionen professionaliseres, indsatsen dokumenteres og værdiskabelsen skal gøres tydelig. Det er hvad Green Network vil prioritere i 2018, sagde direktør Susanne Lydholm og rådgiver Thue Birk
Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
Så vidt vi kan se, bliver 2018 et hæsblæsende år, hvor de skærpede krav i årsregnskabslovens § 99A træder i kraft for den resterende gruppe af virksomheder (se kriterier her, red.), SDG’erne buldrer derudaf og Global Compact vinder frem, ligesom virksomhederne fortsætter med at stille krav til hinanden om at kunne dokumentere CSR-forholdene.
Så en vigtig prioritet for os er at bidrage til at gøre det nemmere at dokumentere og udvikle sine CSR forhold på en systematisk og valid møde, og der ser vi et behov for mere data-drevet CSR. . Dokumentationskrav og lovkrav betyder, at du skal have valide og gode data, og vi er ligesom forbi Excel-æraen. Green Network prioriterer derfor at videreudvikle det værktøj, vi allerede udbyder, som hjælper vores partnervirksomheder og andre kunder med netop at håndtere CSR data og dokumentation.
Grundlaget for at kunne høste fordele af data-drevet CSR er, at man har etableret en velfungerende og professionel CSR-funktion i sin virksomhed med konkrete mål. Det er vores prioritet nummer to, for med bl.a. de nye, skærpede rapporteringskrav står mange med behov for at opdatere deres CSR-praksis. CSR er på vej til at blive en mainstream forretningsdisciplin i Danmark og internationalt, og derfor vælger flere og flere at etablere en CSR-funktion, også selvom de ikke er omfattet af lovkravet om rapportering. Det er en udvikling, som har været i gang i nogle år, og alt tyder på, at det fortsætter længe endnu. . Det vil vi gerne hjælpe virksomhederne med at blive klædt på til.
Vi har virksomheder i vores netværk med alt fra fem til 5.000 medarbejdere og i alle brancher, og vi mærker tydeligt en interesse for at få en CSR-funktion på linje med og med samme seriøsitet som andre funktioner i virksomheden. Ambitionsniveauerne er dog vidt forskellige. Nogle nøjes med at ville følge lovgivningen i fx ÅRL §99a, mens det for andre handler om at tage CSR over compliance-niveauet og videre til et innovativt niveau, hvor CSR får en mere central rolle for virksomhedens strategi og markedsposition.
Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Vores virksomhed er jo bygget op om et virksomhedsnetværk, som vi servicerer med en masse viden og værktøjer, og hvis vi skal være deres hjælpende hånd, så er vi nødt til hele tiden at hæve barren for, hvad vores løsninger kan. Det må aldrig blive sådan, at det, man får ud af at arbejde sammen med os, kan kaldes greenwash eller SDG-wash. Vi skal være ikke bare et mulehår, men en god del længere fremme end det, så vi kan få lov til at blive ved med at hjælpe vores partnervirksomheder med at skabe forretning ud af CSR og HSE.
Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Vores fornemmeste opgave er at hjælpe vores partnervirksomheder med at skabe forretning med CSR og HSE og sikre kvaliteten i arbejdet derude, så de er klædt på til at efterleve de krav, som både de selv, lovgivere og markedet stiller til dem. Der bliver ikke færre CSR-krav i de globale værdikæder, det er helt tydeligt.
Hvem skal I arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Vi har og skal have et fortsat godt samarbejde med f.eks. store institutioner som Dansk Erhverv, DIEH, DI, MKI, CSR Europe samt førende danske rådgivere inden for CSR og HSE. Det er alfa og omega. Vi har en vigtig opgave i at få formuleret de rigtige løsninger for virksomhederne, det er sådan en slags solidarisk samarbejdsopgave vi har. For det er i det her år, det skal ske, hvis man kigger på aktualitet og krav til virksomhederne. Vi er for alvor gået fra ’hvorfor’ og ikke bare til hvordan, men hvordan skal vi gøre det seriøst, veldrevet og dokumenteret.