Novo Nordisk: Vi vil udvikle konkrete løsninger, så vi er relevante, ansvarlige og resiliente

Vi har talt med Susanne Stormer, som er Vice President for Group Sustainability i Novo Nordisk, om deres planer for bæredygtighedsarbejdet i 2018.

Susanne Stormer fortæller gerne om Novo Nordisks arbejde med bæredygtighed, her ved en konference i august 2017. Foto: Ethical Boardroom video.

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
I 2017 diskuterede vi internt i Novo Nordisk, hvordan vi kan drive forretning på en måde, der sikrer os i forhold til fremtiden. Meget kort fortalt, nåede vi frem til, at det handler om at være ”Relevant, Responsible og Resilient”.

Relevant handler om at skabe værdi for vores kunder (patienterne), partnere, medarbejdere og aktionærer ved at udvikle innovative og konkurrencedygtige løsninger på reelle behow. Responsible betyder i Novo Nordisk, at vi driver virksomhed ud fra den tredobbelte bundlinje. Resiliente handler om, at vi skal kunne forstå og forberede os på forandringer i vores omverden, så vi kan gribe og skabe de muligheder, der kommer ud af disruption og bruge dem til at drive innovation.

I vores sustainability-team skal vi levere i forhold til alle tre elementer. Men vi kommer i særlig grad til at arbejde med at styrke forståelsen af, hvordan den tredobbelte bundlinje skaber værdi blandt alle Novo Nordisks medarbejdere, og især i vores ledelseslag. Det handler om at styrke kompetencer og forankre det i virksomheden, f.eks. ved at styrke forbindelsen mellem forretning og bæredygtighedsaktiviteter. Vi skal f.eks. se på, hvordan vi gør vores arbejde med SDG’erne mere konkret. Det handler igen om, at ansvarlighed ikke er noget man gør som noget ekstra, men den måde man driver forretningen på.

Cities Changing Diabetes er et flagskibsprojekt i Novo Nordisks CSR-arbejde..

Samtidig må man ikke glemme, at når man taler om ansvarlig virksomhedsdrift, så er der altid brug for at lave rigtig meget benarbejde på etablerede områder: respekt for menneskerettigheder, ansvarlighed i leverandørkæden, forretningsetik osv. Her fokuserer vores udviklingsarbejde på at strømline arbejdet og få lagt den samme due diligence-metodik ind over alle de emner, vi arbejder med. Vi er også i gang med en ny miljøstrategi. Og så er der en stribe aktiviteter, hvor vi sætter endnu flere kræfter bag, for eksempel Cities Changing Diabetes, der adresserer et globalt samfundsproblem.

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Fordi det er den måde, vi kan bidrage til arbejdet med at være relevant, ansvarlig og resilient, så vi også er her for dem, der har brug for vores produkter, om 100 år.

Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Det er jo et af de helt essentielle spørgsmål i disse år – hvordan man måler og arbejder med at forstå sin impact. Vi er optaget af dialoger med investorer og analytikere om, hvad der er vigtigt. Hvad skaber værdi?

Vi har f.eks. været med til at udvikle Future Fit Benchmark, og vi har som de første i verden gennemregnet, hvor vi står. Det er et relativt nyt værktøj, som kan hjælpe til at forstå, hvad der skal gøres for at være en virksomhed, der som minimum ikke gør skade, i den kontekst man indgår i. Future Fit-metoden sætter for første gang klare kriterier for hvad ’godt’ er, og beregningsmetoden bygger på videnskab med helt konkrete vejledninger.  Den kan hjælpe med at forstå, hvilke knapper vi skal skrue på for at blive fuldt bæredygtig. Metoden støtter op om vores ambition om at gøre det rigtige og ikke blot være bedre end dem, vi sammenligner os med.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Jeg tror, der er et kæmpe uudnyttet potentiale i at aktivere interne partnere i at skabe løsningerne. Og så vil vi gerne have flere eksterne samarbejdspartnere, som vil være med til at gennemføre konkrete projekter.

Der sker en udvikling i disse år, hvor de klassiske samarbejdspartnere i de specialiserede sustainability-organisationer kommer til at fylde mindre. I stedet får vi mere direkte samarbejde med partnere, hvor vi kan udvikle konkrete projekter og løsninger. Det kan f.eks. være et projekt, hvor finansielle institutioner, kapitalforvaltere og en akademisk organisation arbejder med at finde metoder til at måle impact, som er noget vi alle sammen gerne vil finde bedre svar på.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S