Novo Nordisk: Vi vil udvikle konkrete løsninger, så vi er relevante, ansvarlige og resiliente
Vi har talt med Susanne Stormer, som er Vice President for Group Sustainability i Novo Nordisk, om deres planer for bæredygtighedsarbejdet i 2018.
Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
I 2017 diskuterede vi internt i Novo Nordisk, hvordan vi kan drive forretning på en måde, der sikrer os i forhold til fremtiden. Meget kort fortalt, nåede vi frem til, at det handler om at være ”Relevant, Responsible og Resilient”.
Relevant handler om at skabe værdi for vores kunder (patienterne), partnere, medarbejdere og aktionærer ved at udvikle innovative og konkurrencedygtige løsninger på reelle behow. Responsible betyder i Novo Nordisk, at vi driver virksomhed ud fra den tredobbelte bundlinje. Resiliente handler om, at vi skal kunne forstå og forberede os på forandringer i vores omverden, så vi kan gribe og skabe de muligheder, der kommer ud af disruption og bruge dem til at drive innovation.
I vores sustainability-team skal vi levere i forhold til alle tre elementer. Men vi kommer i særlig grad til at arbejde med at styrke forståelsen af, hvordan den tredobbelte bundlinje skaber værdi blandt alle Novo Nordisks medarbejdere, og især i vores ledelseslag. Det handler om at styrke kompetencer og forankre det i virksomheden, f.eks. ved at styrke forbindelsen mellem forretning og bæredygtighedsaktiviteter. Vi skal f.eks. se på, hvordan vi gør vores arbejde med SDG’erne mere konkret. Det handler igen om, at ansvarlighed ikke er noget man gør som noget ekstra, men den måde man driver forretningen på.
Samtidig må man ikke glemme, at når man taler om ansvarlig virksomhedsdrift, så er der altid brug for at lave rigtig meget benarbejde på etablerede områder: respekt for menneskerettigheder, ansvarlighed i leverandørkæden, forretningsetik osv. Her fokuserer vores udviklingsarbejde på at strømline arbejdet og få lagt den samme due diligence-metodik ind over alle de emner, vi arbejder med. Vi er også i gang med en ny miljøstrategi. Og så er der en stribe aktiviteter, hvor vi sætter endnu flere kræfter bag, for eksempel Cities Changing Diabetes, der adresserer et globalt samfundsproblem.
Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Fordi det er den måde, vi kan bidrage til arbejdet med at være relevant, ansvarlig og resilient, så vi også er her for dem, der har brug for vores produkter, om 100 år.
Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Det er jo et af de helt essentielle spørgsmål i disse år – hvordan man måler og arbejder med at forstå sin impact. Vi er optaget af dialoger med investorer og analytikere om, hvad der er vigtigt. Hvad skaber værdi?
Vi har f.eks. været med til at udvikle Future Fit Benchmark, og vi har som de første i verden gennemregnet, hvor vi står. Det er et relativt nyt værktøj, som kan hjælpe til at forstå, hvad der skal gøres for at være en virksomhed, der som minimum ikke gør skade, i den kontekst man indgår i. Future Fit-metoden sætter for første gang klare kriterier for hvad ’godt’ er, og beregningsmetoden bygger på videnskab med helt konkrete vejledninger. Den kan hjælpe med at forstå, hvilke knapper vi skal skrue på for at blive fuldt bæredygtig. Metoden støtter op om vores ambition om at gøre det rigtige og ikke blot være bedre end dem, vi sammenligner os med.
Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Jeg tror, der er et kæmpe uudnyttet potentiale i at aktivere interne partnere i at skabe løsningerne. Og så vil vi gerne have flere eksterne samarbejdspartnere, som vil være med til at gennemføre konkrete projekter.
Der sker en udvikling i disse år, hvor de klassiske samarbejdspartnere i de specialiserede sustainability-organisationer kommer til at fylde mindre. I stedet får vi mere direkte samarbejde med partnere, hvor vi kan udvikle konkrete projekter og løsninger. Det kan f.eks. være et projekt, hvor finansielle institutioner, kapitalforvaltere og en akademisk organisation arbejder med at finde metoder til at måle impact, som er noget vi alle sammen gerne vil finde bedre svar på.