24.08.2009  |  Kommunikation

CSR er også et forskningsområde

Claus Strue Frederiksen skriver ErhvervsPhD om CSR med udgangspunkt i tre store danske virksomheder. Det er et treårigt projekt, hvor han bruger halvdelen af sin tid i virksomhederne og den anden halvdel på universitetet – en ordning, der bliver mere og mere populær.

En virksomheds sociale ansvar, corporate social responsibility, er i dag en vigtig del af en stor mængde danske selskabers profil – både udadtil og internt. Sammen med det grønne regnskab, der i disse klimatider også er efterspurgt, så er ansvarlighed nemlig et emne den gennemsnitlige forbruger kan forholde sig til, i modsætning til eksempelvis et kvartalsregnskab. Hvordan en virksomhed behandler sine medarbejdere er således noget mere håndgribeligt – og relevant – for de fleste potentielle kunder, end hvordan selvsamme virksomhed håndterer sine amortiseringer og likvide midler. For mange danske firmaer er spørgsmålet om, hvordan ressourcerne bedst bruges ansvarsfuldt og etisk korrekt i midlertidig stadig påtrængende, og med det udgangspunkt gik Claus Strue Frederiksen, der er uddannet filosof, i gang med sin ErhvervsPhD for godt halvandet år siden. Hans uddannelsesmæssige base er Københavns Universitet og en bi-vejleder fra Copenhagen Business School og så er han tilknyttet ikke bare én virksomhed som ellers er det mest udbredte, men hele tre af slagsen. Både Danfoss, Coloplast og TrygVesta har således sagt ja til at samarbejde og på den måde få udfordret deres CSR-politik.
”CSR-politik skabes i høj grad ud fra mavefornemmelser og intuition med fokus på lokalområdet, f.eks. at hjælpe efter en naturkatastrofe i et land, hvor man opererer. Virksomhederne vil imidlertid have gavn af at arbejde mere bevidst med, hvorfor man støtter ét projekt og siger nej til et andet,” siger Claus Strue Frederiksen.

Glæde på begge sider af bordet
Omfanget af projektet og samarbejdet mellem de deltagende virksomheder er noget, der giver muligheder og bliver værdsat, både af Claus Strue Frederiksen og på direktionsgangene hos virksomhederne. For Claus Strue, der skal gennemføre 21 interviews og desuden løbende i det tre år lange forløb publicere artikler, skrive rapporter og holde foredrag, er der både akademiske og personlige fordele.
”Det tvinger mig til at tænke ud over ”universitets-boksen”. Jeg er bevidst om, at jeg skal formidle mit stof til personer med en helt anden baggrund end mig selv. En anden fordel er det netværk, jeg får i erhvervslivet,” siger han. Også hos Danfoss, en af Danmarks største virksomheder med mangeårige traditioner og værdisæt, er man glad for samarbejdet. Her har man gennem årene haft en del ErhvervsPhD´er tilknyttet, men specielt det aktuelle projekt vakte interesse.
”Vi ser phd-projekterne som en god mulighed til at få indsigt både i værdisæt hos virksomheder i andre brancher, men også vores egen måde at gøre tingene på. Og specielt det nuværende samarbejde er spændende, fordi en filosof jo ikke normalt er noget vi har med at gøre. Det at få nogle friske øjne udefra kan være med til at skærpe opmærksomheden omkring, hvordan vi håndterer eksempelvis CSR. Som familieejet virksomhed har vi jo nogle traditioner, som ligger ganske dybt i virksomheden og fungerer på en anden måde end eksempelvis et børsnoteret selskab. Så selvom Claus Strues projekt ikke sig selv komme til at ændre fundamentalt på vores virksomhedskultur, så kan det klart fungere som en øjenåbner,” siger Malene Østergård, CSR- og miljøchef hos Danfoss.

Mange nye ErhvervsPhD´er
At ErhvervsPhD-samarbejdet er en givtig ordning for både studerende og virksomhed(-er) kan også aflæses i interessen for nye projekter. I 2008 blev der således godkendt 119 projekter til ErhvervsPhD-studerende, som både forsker i en virksomhed og på et universitet, en stigning på 40 procent siden 2005. Det er netop de gensidige fordele i mødet mellem forskning og forretning der fremhæves som afgørende. Virksomhederne får adgang til forskning som ellers kan være svært tilgængelig, og omvendt får universiteterne en adgang til erhvervslivet, der kan være med til at sikre, at forskningen bliver anvendt i de enkelte virksomheder. Og med den stigende efterspørgsel håber Forsknings- og Innovationsstyrelsen, der står bag ErhvervsPhD-initiativet, at kunne nå målet om 150 nye projekter årligt fra 2010 – en målsætning der, hvis opfyldt, således kan komme endnu flere virksomheder til gode.

Mere fra Anders

Anders Kampmann

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere