CSR i 2018 - det tror de på i udlandet
Hvad kommer CSR til at handle om i 2018? Svaret fra internationale – overvejende amerikanske – praktikere kommer her. Følg med på CSR.dk i næste uge, for at se de danske svar.
Et emne fylder mere end alle andre, når man hos den internationale konsulent- og analysevirksomhed SustainAbility ser på top trends for 2018. Ud af 10 trends har tre at gøre med klimaforandringer og de afledte effekter: stadig og vældig vækst i vedvarende energi, skiftet til el- eller hybridbiler og virksomhedernes aktive indsats inden for klimatilpasning.
SustainAbilitys liste
10 trends for 2018:
- We Are Still In - om fortsatte investeringer i vedvarende energi
- #MeToo - om ligestilling
- Charging Ahead - om omstilling af transport
- Media Matters - om ytringsfrihed
- Executive Advocacy - om topchefers offentlige stillingtagen
- Trash Talk - om udfordringer og muligheder i affald
- The Rise of Superbugs - om resistens og antibiotika
- Fair Share - om ulighed og skattesnyd
- Viva La Résilience - om klimatilpasning
- A.I. Influence - om automatisering og kunstig intelligens
De øvrige syv trends spænder bredt – fra effekten af #metoo over toplederes nye trang til at udtale sig om kontroversielle emner, resistente bakterier, kunstig intelligens, ulighed, ytringsfrihed under pres og hvordan vi fordeler og håndterer affald.
Men også verdensmål, finans og mainstream
På et webinar d. 30. januar 2018 havde SustainAbility bedt tre aktører fra USA og Hong Kong om at kommentere på deres trendanalyse. Den samlede melding fra dem var, at listen – som har sit eget microsite – er rigtig og dygtig. Hver især ville de dog tilføje noget.
Hannah Pitts, som arbejder for The Natural Capital Coalition, påpegede at verdensmålene ikke er til at komme udenom, og at flere og flere virksomheder arbejder med dem.
Libby Bernick, fra den toneangivende bæredygtig finansrådgiver TrueCost, påpegede finanssektorens langt større involvering og interesse for bæredygtighed.
Pat Dwyer, fra den Hong Kong-baserede CSR-rådgiver The Purpose Business bragte bæredygtighed/CSR-emners indtræden på virksomhedernes centrale dagsorden på bane.
”Tilnærmelsen mellem CSR og mainstream er enorm, og sker i stort set alle dele af verden. Tænk på de 10 emner i denne liste over 2018-trends, og man vil hurtigt opdage, at alle emner har været en del af den almindelige mediedækning i rigtig mange lande. Vi kan se, at det påvirker måden virksomhederne laver væsentlighedsanalyser på,” sagde Pat Dwyer under webinaret.
Susan McPherson fra Forbes er enig…
Forbes Magazines CSR-ekspert er også kommet med sit bud på CSR i 2018. Hendes overordnede analyse er, at virksomheder fortsat vil styrke deres engagement og investeringer i emner der betyder noget for deres medarbejdere, kunder og lokalsamfund.
I lighed med SustainAbilitys analyse nævner hun klimatilpasning og virksomhedsledere og brands der melder klart ud om deres holdninger til aktuelle emner og debatter. Som da Goldman Sachs's CEO, Lloyd Blankfein, lancerede sin Twitter-konto som et svar på Trumps beslutning om at trække USA ud af Parisaftalen.
Hun peger også på, at vi i 2018 vil se begyndelsen på enden på overgreb på arbejdspladsen og ulige adgang til muligheder. Hun understreger dog også, at det skal handle om alle underrepræsenterede grupper og ikke kun kvinder.
…og tilføjer suppliers og databeskyttelse
Analysen i Forbes skiller sig ud med to nye emner. For det første større krav til leverandører, som en naturlig forlængelse af virksomhedernes større bevidsthed om samfundsansvar og purpose. Det forventes også, at arbejdet vil ske både individuelt og i relevante branchesamarbejder, som arbejder med systemiske udfordringer som f.eks. human trafficking og vandbeskyttelse.
For det andet retten til privatliv og databeskyttelse, drevet af mange brud på datasikkerheden i det forgangne år. Havde Forbes skrevet ind i en europæisk kontekst ville der nok også have været tale om persondatabeskyttelsesdirektivet, der træder i kraft senere i år i EU.
Er der nyt under solen?
Trendanalyser er besnærende. Lidt lige som lottokuponer, hvor man, fordi begivenheden ikke er indtruffet endnu, stadig har lov til at forestille sig hvad som helst, og sige det er nyt.
Så et lille realitetstjek er nok en god idé. F.eks. ved at sammenligne med et tilsvarende trendoverblik CSR.dk lavede i begyndelsen af 2016. Dengang listede vi fem hovedtendenser: bæredygtighed og mainstream politik nærmer sig hinanden, klimaet, større gennemsigtighed, bedre mål for CSR-arbejdet og ansvarlige investeringer.
Sammenlignet med forudsigelserne for 2018 ser det ud til, at svaret er ja, der sker noget inden for CSR.
Når vi for to år siden nævnte klima, handlede det energieffektivitet og -besparelser og slet ikke om den gennemgribende omstillingsproces der er i gang i dag.
Når vi talte om finanssektoren var det isoleret til ansvarlige investeringer, og ikke det brede fokus på nye former for værdisættelse og krav til ESG-performance, der arbejdet med i dag.
Vi talte om at bæredygtighed og mainstream politik nærmede sig hinanden, men ikke at bæredygtighed var centralt for virksomhedernes arbejde, og at purpose var ved at blive en naturlig del af virksomhedslederes ordforråd.
Så kan man jo spørge om de danske aktørers ser det samme som de internationale? Det kan man få svar på her på CSR.dk, når vi i næste uge bringer en række CSR-folks bud på, hvad de skal beskæftige sig med i 2018.