CSR på indisk
22 studerende og fire forskere besøgte i 2009 Indien for at nærstudere virksomheder i landet. Her undersøgte de bl.a., hvad danske virksomheder skal være opmærksomme på omkring CSR ved outsourcing til Indien.
I efteråret 2009 tog et hold studerende og fire forskere fra Syddansk Universitet afsted til Indien. De studerende undersøgte på elleve virksomheder blandt andet, hvordan danske virksomheder møder CSR-udfordringen i Indien, og hvordan den håndteres. Eftersom indere ikke har samme værdisæt som danskere, er der en række udfordringer både lovgivningsmæssigt og etisk, som der skal tages stilling til.
”Inderne har fokus på CSR til et vist niveau. Men man må også huske, at der er en hverdag, der skal hænge sammen, og at Indien stadig er et land i udvikling. I Danmark kan vi sidde herhjemme og sige, hvor forfærdeligt det og det er. Men vi danskere har et meget idealistisk forhold til CSR, og vi bliver nok nødt til at gå lidt på kompromis,” siger professor i supply chain management Jan Stentoft Arlbjørn fra SDU, som var en af de professorer, som var med på turen.
De studerende har oplistet en række paradokser i relation til CSR, som danske virksomheder skal være opmærksomme på, når de engagerer sig forretningsmæssigt i Indien. De seks paradokser er:
1. Tro på karma versus accept af kaste-systemet
2. Filantropi versus CSR indlejret i strategien
3. Globale politikker vs. lokal tilpasning af CSR-aktiviteter
4. Officielle politikker vs. mange ad hoc programmer
5. CSR for egen arbejdskraft vs. ingen CSR for arbejdere hyret via vikarbureau
6. Anti-korruption vs. korruption
På baggrund af feltstudiet konkluderer de studerende, at CSR forstås forskelligt i Danmark og Indien, og det anbefales at disse forskelligheder inddrages i virksomhedens CSR-politik, og at der gives frihed til at målrette denne politik til lokale forhold. Det overordnende emne for feltstudieturen var supply chain management i Indien, og inden for dette emne var fire temaer genstand for analyse: outsourcing og udflagning af aktiviteter, erhvervsklynger og lokaliseringsfordele, relationsledelse samt CSR. Resultaterne fra de studerendes analyser af virksomhedsaktiviteter i Indien præsenteres i lærebogen ”Supply Chain Management: Business Operations in India”. Her kan man læse mere om de seks paradokser og om danske virksomhedsaktiviteter i Indien generelt.
-JR