17.05.2016  |  Strategi & ledelse

CSR som vækststrategi

Indhold fra partner Hvad er dette?

De mindre virksomheder udgør rygraden i Danmarks og EU økonomi. Det har derfor stor betydning, at de tager CSR til sig som vækststrategi, siger Peruse Company, som på CSR i Praksis-konferencen d. 2/6 giver praktiske løsninger på, hvordan de kan gøre det

Hvordan, hvorfor og hvornår gør CSR en forskel for SMV’erne? På seminaret ”CSR som vækststrategi” har Peruse Company inviteret Årstiderne og Sunstone Capital for sammen at give svarene på de tre helt centrale spørgsmål, som enhver mindre virksomhed skal have styr på, hvis CSR skal være katalysator for bæredygtig vækst.

Akkumuleret investering flytter virksomheden
”Peruse” betyder noget i retning af at undersøge omhyggeligt, og det er lige præcis det, Peruse Company gør, når de gennem analyser og vidensdeling udfordrer status quo. Peruse Company er et CSR research- og konsulentfirma, som lægger vægt på den pragmatiske og strategiske tilgang til CSR, siger Managing Partner Nina Dadalauri. Det lyder måske højtflyvende og lige lovlig fjernt for de noget mere jordbundne mindre virksomheder, men det er det på ingen måde, forklarer hun: ”Det er altid de små skridt, der tæller. Mange mindre virksomheder tror, at de skal indføre hele CSR-pakken på én gang, men det skal de ikke. Det skal og må være uden pres og under kontrol. Virksomhederne skal starte der, hvor de er, og derfra gøre det, de kan. Og så er det vigtigt, at de har det lange perspektiv.” Med det lange perspektiv mener Nina Dadalauri ikke, at de skal have en plan for de næste 5, 10, 15 år. Virksomhederne skal nok vide, hvor de vil hen, men her og nu skal de kun investere det, de kan, og så med tiden se, hvor det udvikler sig hen. Det er den akkumulerede investering, som flytter virksomheden og tæller i det lange sigte, understreger Nina Dadalauri.

Det lange sigte og det bredere billede er sammen med State of the Art og Best Practice kodeordene i forståelsen af Peruse Company’s arbejdsmetode. Det er rammen for, hvordan virksomhederne rådgives, siger Nina Dadalauri, men de er hver især unikke, og derfor skal der altid unikke og skræddersyede løsninger til, løsninger, der er tilpassede den enkelte virksomheds kunder og andre stakeholders og dens produktion og produkter. Det kræver omhyggelighed at finde frem til det, og det er baggrunden for, at Peruse Company har ”research” tilføjet sit arbejdsområde.

Når kunderne stiller spørgsmål
Nina Dadalauri deler virksomhederne op i to kategorier. Der er de CSR-integrerede, hvor topledelsen med CEO’en i spidsen fører banneret og står som tovholder for indsatsen. Det er virksomheder, som definerer sig som ”Responsible Corporation”, og hvor kundesegmentet har en forventning om et CSR-niveau, der er højere end markedsstandarden. Drevet af interne drivere og en stor tro på, at deres samfundstilgang er unik, har de svært ved at komme deres indsats i bås som CSR, og det gør det svært for dem at pejle sig frem til de rigtige løsninger uden støtte ude fra.

”Den anden kategori er virksomheder, som har indset at CSR er vigtigt for dem, men som står på helt bar bund med, hvad det er, og hvordan de skal gå til det. Kunderne er i stigende grad begyndt at stille spørgsmål til deres CSR, og nogle af dem stiller krav om det,” fortæller Nina Dadalauri, som peger på en anden, oftest overset driver for CSR: ”Det kan også være, virksomheden pludselig har fået øje på, at dens nærmeste konkurrenter er startet på CSR, og nu risikerer den at blive uddateret. Og så kommer den til os for at forstå, hvordan den kan arbejde med det.”

Tid, penge, ”people” ikke problemet
Det er ikke sjældent, at Nina Dadalauri og hende kollegaer høre, at virksomhederne undskylder sig med, at de ikke har så mange ressourcer, og derfor har haft svært ved at komme i gang. Men tid, penge og ”people” er ikke de væsentligste barrierer påpeger hun, og i øvrigt gælder det også for de store virksomheder, som i lige så høj grad er nødt til at prioritere, og hvor medarbejderne ligeledes kan komme ud for stress og begrænsede ressourcer.

”Den væsentligste barriere er overhovedet at starte. At komme over den barriere, det er at gå ind i noget nyt. Jeg oplever meget ofte, at virksomhederne holder sig tilbage, fordi de ser CSR som en udgift i stedet for at se på alle de fordele, de kan opnå: mere effektive medarbejdere, bedre relation til kunderne, og ja, nye kunder, et stærkere brand og ’getting the word out’ og traditionelt set mindskning af risici i supply chain. Den barriere kan overkommes simpelt med en strategisk og langsigtet tilgang,” slår Nina Dadalauri fast og tilføjer, at de mindre har en markant fordel, som de store virksomheder er forholdt: ”SMV’erne er stærke på at dyrke deres egne nicher, og med CSR kan de styrke deres nicheposition og deres placering på markedet.”

De mindres store fordel
En anden stor fordel, de mindre virksomheder har fremfor de store, er, at de store gennem mange år har måttet arbejde med CSR som en forpligtelse, mens de mindre har været under radaren. Derfor står de i dag i den med Nina Dadalauris ord privilegerede situation, at de kan lære fra de stores cases, plukke blandt deres værktøjer og hente hjælp fra de mange eksperter, som har hjulpet de store: ”Der er mange eksperter, som kender CSR ind og ud og kan hjælpe SMV’erne på rette vej. Og der er udviklet masser af gode værktøjer, som er gennemtestede og robuste. Så alle de børnesygdomme, de store har måttet overkomme, dem kan de mindre let gå udenom.”

Og det kan kun gå for langsomt at få de mindre virksomheder at med på CSR-vognen, ikke bare for deres egen skyld, men for samfundets. For de mindre udgør 99,7 % af virksomhederne i Europa, og de har derfor et betydeligt aftryk på miljøet, vores ressourcer, klimaet og affaldsproduktionen, lige som de kan løfte en væsentlig del af de sociale byrder. ”Vi har brug for, at den mentale knap skifter fra ’off’ til ’on’. Virksomhederne udgøres af alle deres ansatte, og virksomhedslederne er nødt til at høre på alle deres stakeholders. Det hele hænger jo sammen. Jo før de forstår, CSR kan gøre en forskel, desto bedre; hvor der er et hjul er der en vej,” slutter Nina Dadalauri med et smil.

Konkrete og praktiske CSR-løsninger
På Peruse Company’s seminar får deltageren konkrete og praktiske CSR-løsninger fra tre eksperter med forskellige vinkler på CSR: en dansk fødevarevirksomhed, som har haft stor succes med en CSR-strategisk markedstilgang, og en anerkendt dansk-baseret investeringsfond, som yder kapital til virksomheder med vækstambitioner, foruden Peruse Company selv. Sammen med Søren Ejlersen, medstifter af Årstiderne, og Thomas Michael Thestrup, Associate i Sunstone Capital, giver Nina Dadalauri gennem deres erfaringer og indsigt deltagerne en unik mulighed for at være med i vidensdeling og hands-on diskussion om CSR-koncepter og -aktiviteter.

Seminarets emner strækker sig fra 'state-of-the-art' viden her og nu og konkrete eksempler på, hvordan SMV’erne kan arbejde strategisk med CSR ved Peruse Company til “pros and cons” ved at gå ind i CSR, og hvorfor Årstiderne er gået all-in i CSR trods et marked med hård konkurrence fra konventionelle fødevarer. Sidst, men ikke mindst er der den finansielle side, som dækkes af investeringsfonden Sunstone Capital: i hvor høj grad vægtes CSR-indsatsen, og hvornår og hvad skal der til for, at CSR-indsatsen kan tiltrække kapital til virksomhedens vækst.

CSR i Praksis-konferencen d. 2. juni, som videndelings- og netværksinitiativet CSR LINK står bag, sætter med den nye klimaaftale og de 17 globale bæredygtighedsmål som bagtæppe fokus på ”Drivere for SMV’ernes CSR” gennem gæstetaler, paneldebat, seminarer og masser af konkrete cases fra SMV'ernes egne rækker. Konferencen byder på såvel inspiration og indspark som løsninger og redskaber til det praktiske arbejde med CSR for store som små virksomheder, videncentre, NGO’er, rådgivere og alle andre med interesse for CSR.

Se program og tilmelding  her.

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere