Dagrofa skifter til lithium-ion trucks og frigør 500 m2 lagerplads

Dagligvarevarekoncernen Dagrofa investerer i 97 nye lithium-ion batteridrevede trucks på køl- og frostlager i Vejle. De erstatter 114 trucks med syrebatterier. Det resulterer i stor pladsbesparelse, højere udnyttelsesgrad og lavere omkostninger.

”Det er værdifuldt for os, fordi vi ofte har brug for ekstra plads i løbet af dagen", siger logistikchef Henrik Madsen. Foto: To.

Der er godt gang i lagerdriften på Dagrofa Logistiks køle- og frostlager i Vejle. Knap 200 medarbejdere sørger hver dag for, at en lang række supermarkeder og butikker over hele landet er godt forsynet med friske fødevarer. Kunderne omfatter kæderne MDer er godt gang i lagerdriften på Dagrofa Logistiks køle- og frostlager i Vejle. Knap 200 medarbejdere sørger hver dag for, at en lang række supermarkeder og butikker over hele landet er godt forsynet med friske fødevarer. Kunderne omfatter kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb – samlet set over 500 butikker fordelt over hele landet.

114 syrebatterier bliver til 97 lithium-ion

”Vi har længe kørt med en truckflåde på cirka 114 trucks med syrebatterier, og vi måtte i 2020 konstatere, at de var nedslidte. Vi indgik derfor i en dialog med vores leverandør af intern logistik Toyota Material Handling om udskiftning af truckflåden”, fortæller logistikchef Henrik Madsen.

Det resulterede i, at Dagrofa Logistik i starten af 2021 investerede i 97 nye trucks drevet af lithium-ion batterier. De nye trucks lader markant hurtigere og er i stand til at sjatlade i medarbejdernes pauser i løbet af arbejdsdagen.

Mere plads til kerneopgaven

”Det betyder, at vi frigør et mere end 500 m2 stort lagerrum, som vi tidligere brugte til at lade de gamle trucks op i. Den ekstra plads bruger vi i dag til flydende pluklokationer. Det er værdifuldt for os, fordi vi ofte har brug for ekstra plads. Vi har i løbet af dagen et stort gennemløb af kølevarer, der bliver leveret, ompakket og inden for få timer bliver læsset på lastbiler, der leverer direkte ud til mere end 500 butikker over hele landet”, fortæller Henrik Madsen.

Bedre udnyttelse af truckflåden

Han fremhæver en anden gevinst ved skiftet til lithium-ion trucks, nemlig at den smidigere og smartere batteriteknologi gør det muligt for Dagrofa Logistik at udnytte truckkapaciteten bedre.

”Vi kan klare den samme eller endda en øget aktivitet med et færre antal trucks. Det kan vi, fordi medarbejderne kan sjatlade batterierne i deres pauser, og at den kortere ladetid betyder, at vi på køle- og grønt-/frugtområderne kan bruge den samme truck på både dag-, aften- og nathold. Det kunne vi ikke tidligere, hvor truckene skulle stå til opladning i længere tid”, fortæller Martin Jensen, der er teamleder og har mere end 20 års erfaring på lageret i Vejle.

Martin Jensen supplerer: ”Vi har eksperimenteret med, at nogle medarbejdere helt har undladt at sjatlade deres truckbatteri i pauserne, og vi kan konstatere, at batterierne klarer en hel arbejdsdag uden problemer”.

Læs mere om truck til køle- og frysehuse her

14.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Fra gas til el – stor byggevaregrossist eksekverer ESG tiltag i den interne transport

07.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

19.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Europe følger EU's ESRS forud for sin tid i ny bæredygtighedsrapport

21.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling støtter de olympiske og paralympiske lege Paris 2024 som officiel partner for materialehåndtering

02.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lær Li-ion at kende, før du falder pladask for energiformen