Danske fyrtårne tjener penge på bæredygtig udvikling
Dansk Industri har udvalgt 21 virksomheder, der kan være med til at løse nogle af verdens største udfordringer – og samtidig gøre en god forretning. Det gælder udfordringer som klimaforandringer, urbanisering og mangel på rent drikkevand. I dag mødes virksomhederne for første gang og starter en rejse, der skal gøre bæredygtighed til forretning.
De 21 virksomheders arbejde er en central del af projektet ”FN’s verdensmål – fra filantropi til forretning”. Projektet blev skudt i gang under FN’s generalforsamling i september 2017 med deltagelse af blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen.
Virksomhederne mødes i dag for første gang i SoHo i Kødbyen i København. Det bliver startskuddet til et globalt kapløb om de bedste bæredygtige bedrifter.
Stena Recycling A/S er med i projektet. De indsamler og oparbejder restmaterialer og giver dem nyt liv som råvarer til nye produkter. En forretning der gavner miljøet, men som ifølge virksomheden også kan blive truet på sigt.
- Med afsæt i affaldshierarkiet vejleder vi vores kunder til at nedbringe deres spild og affald. Set ud fra en miljømæssig vinkel er det rigtig godt, men vi risikerer at sejre os selv ihjel, og derfor skal projektet ”Fra filantropi til forretning” hjælpe os med at være på forkant og videreudvikle vores forretningsmodel med afsæt i FN’s verdensmål, siger adm. direktør Ulf Arnesson, Stena Recycling A/S.
Peter Larsen Kaffe A/S har fokus på at håndtere fattigdom og den massive urbanisering i Afrika, hvor de finder deres leverandører af kaffebønner.
- Mange unge afrikanere rejser til byerne for at finde arbejde. Som kaffeproducent er det vigtigt for os, at lokal viden om dyrkning af kaffe ikke går tabt. Vi håber, at projektet kan vise os nye veje til at uddanne den unge generation af landmænd og give dem gode muligheder for at brødføde sig selv og deres familier i kaffeplantagerne. På den måde bevarer vi grundlaget for vores forretning og bidrager samtidig til FN’s verdensmål nr. 4 om at sikre uddannelse for alle, siger udviklings- og kommunikationschef Lars Aaen Thøgersen, Peter Larsen Kaffe A/S.
Industriens Fond støtter projektet ”Fra filantropi til forretning” økonomisk.
- Med FN’s verdensmål har vi fået et fælles globalt sprog. Regeringer, byer, investorer, virksomheder og NGO’er i hele verden taler om, hvordan målene bliver til virkelighed. Derfor ser vi allerede nu en stigende tendens til, at markedet kræver fokus på bæredygtige produkter og forretningsmodeller. Cleantech, fødevarer, byudvikling, vand- og energiløsninger er eksempler på danske styrkepositioner og med den øgede efterspørgsel efter den slags produkter og løsninger, kan danske virksomheder bruge verdensmålene som en ledetråd i innovationsarbejdet," siger adm. direktør Mads Lebech, Industriens Fond.
Hos DI håber man på, at de 21 virksomheder kan blive klasseeksempler for andre danske virksomheder, der vil forene forretning og bæredygtig udvikling.
- Danske virksomheder er utrolig godt rustet til at forvandle globale udfordringer til muligheder. Enkelte er i fuld gang og er allerede blevet globale forbilleder. Dem skal vi have flere af. De 21 virksomheder, vi har udvalgt til projektet, repræsenterer et bredt udsnit af dansk erhvervsliv. De har ambitionerne til at udvikle forretningsmodeller, der sætter standarden for fremtiden. Sammen skal vi sørge for, at ambitionerne bliver til virkelighed, og at mange flere virksomheder kommer med på vognen, siger COO Thomas Bustrup, DI.
Læs mere om FN’s 17 verdensmål her: www.verdensmaalene.dk
De 21 virksomheder, der deltager i projektet er:
Bobles, Dupont, Egmont, Fischer Lighting, FLSmidth, GEHL Architects, Haldor Topsøe, Hempel, Herning Vand, Kamstrup, Kopenhagen Fur, Krüger, LE34, Orana, Peter Larsen Kaffe, Pluspack, Roskilde Festival, Royal Greenland, Stena Recycling, Stjernholm, Tasso.