Dell bevæger sig langsomt mod at få forretning tænkt med i filantropiske projekter
Kan teknologi gøre verden mere bæredygtig? Kan IT-selskaber? De kan i hvert fald prøve. Det gør Dell i bl.a. Indien.
Omkring to tredjedele af Indiens 1,3 milliarder indbyggere bor i landområder. Her stiger forekomsten af kroniske sygdomme som f.eks. kræft og diabetes mindst lige så hurtigt som i de store byer, men det er langt sværere at opdage sygdomme og sørge for ordentlig behandling.
Læs også: Dell vil genbruge guld fra e-affald i sine computere
Så hvordan får man relevante sundhedsydelser ud til 800 millioner mennesker? Det ser ud til at teknologi kan være en del af svaret
Derfor forstår man, hvad det er, teknologi kan
“Jeg var ude og se vores Digital Life-program i Indien. Det vil sige se og forstå den forskel, det kan gøre at gå fra noget papir, der flyver væk i vinden eller bliver væk i en bunke, til en digital løsning, der både hjælper til bedre screening konkret, men som på langt sigt også bidrager til at opbygge et langt bedre sundhedssystem i Indien. Der forstår man lige, hvad det er, teknologi kan", siger Louise Koch.
Digital Life er Dell Technologies-projekt i Indien. Ved at bruge værktøjerne i Digital Life-løsningen, får hver person en digital sundhedsjournal, som kan tilgås af læger og sygeplejersker uanset hvor de måtte opholde sig.
Løsningen er udviklet af nogle og halvfjerds frivillige fra Dell Technologies over de seneste fem år. Den er en mobil- og cloudbaseret platform, som bruges til screening og registrering af sundhedsdata på personer over 30 år i landområderne. Det sker ind til nu i fem af Indiens delstater, men i 2018 indgik den indiske centralregering en aftale med Dell Technologies og Tata-fonden om, at løsningen skal rulles ud i hele landet.
Digital Life vil i så fald blive benyttet af alle de 200.000 primært kvinder, som er frontlinjen i det indiske sundhedsvæsen i landområderne. De står for al primær vejledning, sundhedspleje og agerer jordmødre på baggrund af en 10. klasses eksamen og en specialiseret to-årlig uddannelse.
Kan det at give noget blive til forretning?
Projektet er også et, hvor Dell Technologies arbejder med at tænke en forretningsmodel frem for noget, der ellers normalt ligger i kategorien ‘gøre noget godt for nogen’.
“Vi er teknologipartner på Digital Life, og vi ser samtidig en en forretningsmodel i forhold til storage og serverbehov. Det overvejer vi, hvordan vi kan skalere og tænke ind i vores indsatser i andre lande", siger Louise Koch.
Dell Technologies’ støtte og bidrag til udviklingsprojekter er typisk drevet fra afdelingen ‘Giving’, og sammen med sustainability-afdelingen har man taget tænkehattene på:
“Vi arbejder på at undersøge, hvordan vi får arbejdet med bæredygtighed og udvikling tættere på at være forretning. I første omgang taler vi om en slags social enterprise-model, som ikke nødvendigvis er profitskabende, men måske balancerer samtidig med at den leverer på social purpose", fortæller Louise Koch.
Langsigtet investering i arbejdskraft
IT-branchen ved, at de kommer til at mangle arbejdskraft. Der er undersøgelser, der peger på, at bare i Europa vil der mangle 500.000 mennesker med IT-kompetencer om fem årDerfor driver Dell Technnologies's Giving-team også projekter, som skal give børn og unge adgang til IT og give muligheder for dem i deres liv. F.eks. Digital Solar Learning Lab, hvor man leverer og sammen med lokale partnere driver 18 digitale klasseværelser indrettet i en container med solpaneler på taget, air conditions og adgang til internet.
I Ethiopien er Dell Technologies med til at udstyre 400 skoler med IT-udstyr og give penge til uddannelse af lærere, og i Kina sørger virksomheden sammen med Stanford Universitetet for online undervisning til børn og unge på landet.
“Så på den lange bane bidrager mange af projekterne tilknyttet ‘Giving’ allerede til forretningen – udover at give muligheder til børn og unge, der ikke kommer fra ‘et hjem med computer’. Projekterne kan nemlig være med til at sikre adgang til IT-kompetente medarbejdere i fremtiden,” siger Louise Koch.
Stil spørgsmål til din IT-leverandør
Når du køber IT-udstyr og gerne vil sikre bæredygtighed, så er her fire ting at fokusere på:
Sørg for at spørge, hvilke miljømærkningsordninger, udstyret er forsynet med. Det svenske TCO-mærke er verdens førende standard for bæredygtig IT, som har både sociale og miljømæssige kriterier på tværs af livscyklus - produktion, brug og end of life.
Stil krav til at din IT-leverandør kan dokumentere ordentlige arbejdsforhold i leverandørkæden.
Se på energiforbrug. Der er stadig mange, som kun ser på indkøbspris, men hvor den samlede pris for indkøb, energiforbrug etc. over fire år kan give et helt andet billede. Man kan også overveje at lease sit IT-udstyr, bl.a. fordi designet af løsningerne blive meget mere præcise ift. ens faktiske behov og dermed ofte giver et lavere energiforbrug. Kunder har tendens til at købe langt mere ydeevne, end der er brug for ift. de opgaver brugerne skal løse.
Hvad tilbyder leverandøren at gøre, når du er færdig med at bruge udstyret? Det bedste er, hvis der er mulighed for at levere det tilbage, så det kan blive genbrugt og/eller gensolgt.
Bruger forretning til at rykke ved offentlige indkøb af IT
På den anden side anses samfundsansvar gennem filantropi af de fleste CSR-eksperter ikke som vejen til dyb forandring i retning af bæredygtighed og verdensmål. Hvis det skal lykkes, så er det nødt til at være forretning.
Dell Technologies er da også i gang med andre typer af indsatser. Et godt eksempel på dette har Louise Koch defineret som et af sine hovedindsatsområder for 2019, at opfordre især offentlige indkøbere i hele Europa til at tage bæredygtighed alvorligt, når de indkøber produkter og services – også IT.
Læs også: Dell når CSR-mål for 2020 og opjusterer forventningerne
“Jeg kan se, at vi som virksomhed bliver et lidt mere ‘unusual suspect’, når vi går ud med den dagsorden. Forhåbentlig kan vi være med til at rykke ved nogle store budgetter og nogle store tandhjul, der kan gøre at bæredygtighed bliver en efterspurgt vare og en vare, man er villig til at betale for. Dermed vil vi være med til at drive den berømte business case", forklarer Louise Koch.