25.02.2016  |  Strategi & ledelse

Den indiske skole der ændrede Microsoft

Indhold fra partner Hvad er dette?

Microsoft har forandret verden. Men et lille sted i verden har forandret Microsoft. Hør den bevægende case på CSR LINK’s Master Class-konference d. 3/3

Der skulle kun en enkelt Skype-konference til, så var der lanceret et nyt projekt i IT-giganten, et projekt som skulle komme til at engagere topledelsen i Microsoft og få forgreninger ud over hele verden. For idemanden bag, daværende CFO for Microsoft Denmark and Iceland Stefano Mezzadri, har projektet ikke bare være en personlig øjenåbner, men en ægte gamechanger, som også ændrede hans liv.

Projektet startede ellers ved lidt af en tilfældighed i 2013. Egentlig var årsagen, at man havde noget, som ingen ville bruge, men som var for godt til at lade gå til spilde. Microsoft giver nemlig alle sine ansatte tre dage årligt, som de frit kan disponere over til at gøre gavn for samfundet. Det var der bare meget få, der gjorde. Stefano Mezzadri spurgte derfor medarbejderne i sit team, om de havde lyst til at bruge deres dage til et fælles projekt, og det sagde de til hans overraskelse alle ja til, og så gik de i gang med at lede efter en, der kunne hjælpe dem.

”Det var lidt ved en tilfældighed, vi fandt frem til Periamma. Periamma støttede en skole i Indien, og vi fik aftalt et møde med dem, hvor vi så billeder af skolen og børnene. Det var meget inspirerende, og vi var alle enige om, at det ville være godt, hvis vi kunne bruge vores kompetencer til at gøre en forskel for eleverne,” beretter Stefano Mezzadri. Under mødet blev det aftalt, det danske kontor skulle møde skolen over Skype, og han husker tydeligt, hvor overvældende konferencen var for ham: ”Sammen med Periamma satte vi Skype-mødet op med skolen. Hvad vi ikke vidste var, at skolen havde inviteret 100 børn med. Det var virkelig rørende. De føltes så tæt på, og der bredte sig en stemning i teamet - alle ville gøre noget!”

Wow, kan vi gøre det!
Efter Skypen spurgte Stefano Mezzadri, om teamet kunne tænke sig at komme ud på skolen og besøge børnene, og svaret var: ”Wow, kan vi gøre det!”. Det kunne de, selv om det skulle vise sig ikke at være uden udfordringer.

Teamet besluttede sig hurtigt for, at formålet skulle være at give børnene noget af alt det overskydende hard- og software, som løbende skiftes ud i Microsofts kontorer, og uddanne dem i at bruge det. Hensigten var god nok, men problemet var, at materiellet er omgærdet af meget strenge restriktioner og derfor ikke sådan lige kunne sendes om på den anden side af jorden.

Med det problem løst var det næste at skaffe midler til rejsen. Et internt sponsorship efter en større PR kampagne i det danske kontor skaffede penge til noget af vejen, og resten blev fundet ved at reducere antallet af tjenesterejser og allokere pengene til turen. Igen skulle Skype vise sig nyttig, for en stor del af rejserne blev konverteret til internet-møder, så hotel, forplejning og transport kunne spares væk.

Og så var der det med at komme derud til Indien i fysisk forstand. Teamet måtte ikke rejse i arbejdstiden, og der skulle også være nogen hjemme til at passe driften. Desuden var det heller ikke tilladt i de interne procedurer at sætte hele teamet på samme fly. Løsningen blev, at teamet delte sig op i to, som hver rejste en uge til skolen i Indien forskudt af hinanden. Endelig var vejen ryddet.

En big team experience
”Det var en big team experience,” siger Stefano Mezzadri med begejstring i stemmen: ”Vi boede på skolen. De indlogerede os gratis, og vi sov og spiste der, så vi havde masser af tid til at lære børnene at kende og samle erfaringer ind: hvad kunne de, hvad havde de brug for? Og hvad kunne vi byde ind med, og endnu vigtigere: hvordan kunne vi blive ved med at hjælpe dem, efter vi var rejst hjem?”

Det viste sig at være meget nemmere, end Stefano Mezzadri og hans team havde forventet. Siden hjemkomsten har de trænet flere hundrede elever i Office-pakken, og børnene har været enormt gode til at tage læringen til sig, selv om det er foregået over tusinder af kilometers afstand og over endnu større kulturkløfter. For Stefano Mezzadri selv har det været berigende at se, at de børn, de har haft igennem forløbet, nu er bedre forberedt på fremtiden, og at de, med hans ord, er kommet tættere på deres drøm.

Teamet rejste ud igen i 2014, men afstandene er for store, og projektet er nu givet videre til Microsoft India. Her stopper historien, som altså startede med et lille kim i Danmark, dog ikke. For successen var så udtalt og historien så stærk, at den blev båret hele vejen op til Microsofts Senior VP and Corporate CFO Amy Hood, som gjorde det til et globalt business initiative med Stefano Mezzadri og Charlotte Weiss, projektets anden idemand, til medlemmer i en udvælgelseskomité for nye skoleprojekter. Projektet er siden gået world wide, og alle teams i Microsofts finansafdelinger har i dag mulighed for at søge om midler til at komme i gang.

Lad dig ikke stoppe
En vigtig læring for Stefano Mezzadri selv er: Lad dig ikke stoppe! Ja, det kostede meget at rejse om på den anden side af kloden, men der vil ofte kunne findes midler ved ganske få ændringer, og man kan bo billigt, der hvor man kommer hen. Ja, det kan godt være, ingen har gjort det før, men går man struktureret frem og bruger de kompetencer, der er i teamet, kommer teamet styrket ud af det. Og ja, det kan godt være, målet synes fjernt, men visualiserer man det, kommer det meget tættere på. Kan man samtidigt gøre det sjovt, gør det alting meget nemmere, og for Microsoft-teamet lå det lige for at vælge Skype og X-box som to ”ingredienser” til at nå sine mål.

Man skal ikke lade stoppe, og det gjorde Stefano Mezzadri heller ikke. Trods den betroede position i Microsoft har han valgt at gøre CSR til sin nye levevej, fortæller han: ”Jeg ville gerne gøre mere. Jeg fik så meget retur fra det projekt, at jeg blev bidt af det. Havde du spurgt mig, dengang vi startede – jeg havde aldrig forestillet, at noget kunne udvikle et team så meget. Det er der et kæmpe potentiale i.”

Stefano Mezzadri og udviklingsprojektet i Indien er en af ni unikke best-in-class cases på CSR LINK’s Master Class. De andre virksomheder er: Skandia, ISS, Microsoft, Deloitte, L’Oréal, Arla Fonden, SGS og NCC. Hver især byder de på unikke cases på CSR indsatser, og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art af CSR i Danmark. Skandia lægger som vært lokaler til arrangementet og står desuden for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse. Konferencen rammes ind med gæstetaler ved professor ved DTU Michael Hauschild og professor ved Aalborg Universitet Steen Hildebrandt. Som noget helt nyt er CSR LINK oveni vært for et seminar om CSR-branding med KommunikationsKompagniet, Siemens og Ingeniører uden Grænser.

Master Class afholdes i år d. 3. marts på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere