10.10.2012 | Klima, miljø og energi
Den svære vej fra ide til salg
Aguasol, som producerer en prisbelønnet solvandvarmer, er et eksempel på en cleantech-iværksætter, som har måttet se i øjnene, at der er en lang vej fra en god ide til et markedsgennemslag.
Aguasol i fuld størrelse 2,6 meter lang og 1,4 meter bred. Her er den anbragt på et spansk tag. Foto: Aguasol
For cirka halvandet år siden omtalte vi virksomheden Aguasol, som har fremstillet et unikt system til solopvarmning af vand. Dengang troede den adm. direktør, Morten Fuur, som er en af virksomhedens grundlæggere, at produktet i løbet af kort tid skulle ud på markedet i stor stil. Den plan har Aguasol af flere årsager måttet revidere.
Læs også: Solvandvarme skal sikre eksportsucces
En af årsagerne er, at produktionen af det helt nye produkt har været dyrere og mere tidskrævende end beregnet, så nye investorer er i mellemtiden kommet til. En anden årsag er, at det har vist sig vanskeligere end ventet at forklare kunderne, hvor stor en fordel de kan opnå, for mange kender ikke udgiften til varmt vand.
Klar til det europæiske marked
Aguasol har for nylig opnået den internationale certificering, Solar Key Mark, som er EU-baseret.
Det er verdens strengeste og hårdeste test, men det forhindrer selvfølgelig ikke, at vi kan støde på nogle tekniske handelshindringer, siger Morten Fuur.
Han er dog optimistisk, for mange forhandleraftaler er allerede klar, og han forventer, at det virkelige gennemslag på markedet kommer i 2013 ikke mindst efter at Aguasols solvandvarmer er blevet testet op mod 30 andre produkter og har vist sig at være det mest effektive i Nord- og Mellemeuropa dér hvor effektivitet virkelig betyder noget. I Sydeuropa har det ikke den store betydning, fordi mængden af sol er så stor.
Det var netop Sydeuropa, som Aguasol fra starten satsede på, men der er nu åbnet for adgang til flere (og mere købedygtige) markeder.
En pædagogisk opgave venter
Det, der nu venter, er salget, som bliver en slags pædagogisk øvelse.
Der er rigtig mange, som ikke kender deres forbrug af varmt vand. I Danmark er det kun én ud af 100, som bor i lejlighed. Årsagen er, at vandmålingen ikke er adskilt fra målingen af varmeforbruget, og det samme gælder i Tyskland, siger Morten Fuur.
Han tilføjer, at varmt vand kommer ind på en andenplads, når man opgør fordelingen af energiforbrug i nogle tilfælde overgås det dog af el. På årsbasis kan vi levere 70 procent af det varme vand gratis, siger han.
Solvandvarmeren betyder, at man uden for varmesæsonen kan slukke helt for andre varmekilder. Det er især en fordel for forbrugere uden for fjernvarmenettet, og tilbagebetalingstiden ligger på helt ned til 5,3 år (i nogle tilfælde op til 6,5 år), og levetiden er ifølge SBI cirka 20 år.
På en indvending om, at der jo ikke er nogen tilskudsordninger, svarer han: Nej gud ske tak og lov for det, man ved jo aldrig, hvornår de forsvinder."
Morten Fuur med en lille model af Aguasols solvandvarmer, som med sit gennemførte design skal sikre den en god plads på det europæiske marked.
Foto: Carsten Nordholt
Strategi & ledelse
Birgitte Mogensen vil være professionelt bestyrelsesmedlem
Den erfarne CSR-ekspert og partner i PwC Birgitte Mogensen har opsagt sit partnerskab og vil i fremtiden sætte et hardcore CSR-fodaftryk i danske virksomheders øverste ledelse.
Kommunikation
Prisuddeling sætter spot på humanitære CSR-projekter
Vand- og madprisen WAF Award afholdes den 8. november på Københavns Rådhus, ved et arrangementet, som bliver sendt på landsdækkende TV. Grundlæggeren af prisen vil gerne integrere flere virksomheder i projektet, men savner opbakning fra erhvervslivet.
Klima, miljø og energi
Danmarks første og største energimesse i Bella Center
Den 23.-25. maj 2013 præsenterer Bella Center landets første og største energimesse, ENERGY EUROPE. Den nye messe bliver afviklet med både national og international opbakning og skal medvirke til at sikre Danmarks placering på landkortet som verdensførende på området for vedvarende energi og cleantech.
Strategi & ledelse
Undersøgelse: CSR handler om omdømme
De største danske virksomheder prioriterer samfundsansvar meget højt med miljø som den primære mærkesag. Det viser en undersøgelse som bureauet Toftdal &Co, står bag.
Klima, miljø og energi
Kinesisk FN-ambassadør: Danmark er frontløber
Den kinesiske FN-ambassadør betragter Danmark som en frontløber i indsatsen for et bæredygtigt samfund.
Kommunikation
Forbrugerne definerer god CSR
64 procent af danskerne finder det vigtigt, at virksomheder viser samfundsansvar. Men hvordan de mener, man gør det, stemmer ikke altid overens med det, virksomhederne faktisk gør. Det viser to undersøgelser fra Radius kommunikation.