Interview: Det handler om at få overblik

Danske Bank gennemførte tidligere i år en bred risikovurdering for menneskerettigheder. CSR.dk har bedt Dorte Eckhoff, CR-chef i Danske Bank, forklare hvorfor, hvordan og hvad de har lært af processen.

02.12.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvorfor valgte I at sætte et større menneskerettighedsarbejde i gang?

Vi syntes, vi manglede en strategisk ramme for at arbejde med menneskerettigheder i vores forretning. Vi vidste, at vi allerede havde en række processer relateret til investeringer, indkøb og långivning på plads, men vi ville være sikre på, at de inkluderede alle de principper, som vi har forpligtet os på gennem Global Compact og FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv (UNGP). Vi skulle længere ned i detaljen og vi skulle finde ud af at prioritere vores indsats, så vi arbejder der, hvor det har størst betydning.

En anden faktor er, at vi ved, at den finansielle sektor kan spille en særlig rolle i forbindelse med udbredelsen af menneskerettigheder. Gennem f.eks. investeringer og långivning kan vi potentielt have både en positiv og negativ effekt på rettighederne. Når vi ved det, må vi sikre os, at vi har menneskerettigheder med i de relevante aktiviteter.

Hvordan greb I arbejdet an?

For det første allierede vi os med Institut for Menneskerettigheder, som hjalp os igennem den tre-trins process vi var igennem. Kort fortalte kortlagde vi risici, undersøgte den nuværende status og nåede frem til et sæt resultater og anbefalinger, som vi kan arbejde videre med. (Se procesfigur)

Hvilket forarbejde gjorde I for at sikre samarbejde fra resten af virksomheden?

Vi gjorde meget ud af at skabe forankring i den øverste ledelse, så det var med deres opbakning at vi henvendte os til andre afdelinger. I forhold til ledelsen havde vi gjort meget ud af at forklare baggrunden: at I og med at vi støtter UNGP’erne og fordi vi som virksomhed har et ønske om at spille med på højeste niveau inden for CSR, så kræver det også at vi lever op til vores forpligtelser og har en strategisk tilgang til vores påvirkning af menneskerettigheder.

Derudover havde vi gjort os umage med at sætte os ind i det arbejde de enkelte områder vi interviewede udførte, så vi kunne knytte vores spørgsmål direkte til deres daglige virke. Så når vi talte med IT-security, så handlede det om dataetik og privacy, når vi talte med HR så handlede det om arbejdstagerrettigheder og fagforeninger og ikke-diskrimination. Så det ikke var begreber der var fjerne for dem, men noget der kunne relateres til det daglige arbejde.

På den måde behøvede vi ikke at tage alle 39 menneskerettigheds principper med ud til alle, men havde allerede på forhånd oversat, defineret og prioriteret principperne, så dem, vi interviewede, kun skulle forholde sig til emner, som de allerede kendte til.

Hvilke kriterier brugte I til at prioritere etc?

Vi kiggede på omfanget af påvirkningen: for hvert princip vurderede vi hvor mange, der potentielt kunne blive påvirket af vores aktiviteter, vi kiggede på sandsynligheden for at det ville ske, vi kiggede på om banken var direkte eller indirekte forbundet med påvirkningen, og på hvor mange processer vi allerede havde der styrede vores arbejde på et område.

Dorte Eckhoff er CSR-chef i Danske Bank. Hun mener, at en af udfordringerne, når man skal i gang med at arbejde med menneskerettigheder, er, at der ikke er ret mange eksempler at læne sig op ad..

Hvad var de største udfordringer?

Prioriteringsarbejdet er omfattende. Både den del, der ligger i selve processen og når man kommer på den anden side og sidder med anbefalingerne. Vi har fået et stort antal konkrete anbefalinger, så nu skal vi vælge, hvad vi kan gøre på kort sigt, på langt sigt og måske slet ikke.

Den kan handle om at opdatere politikker, position papers, guidelines osv. Det kræver tid, men er til at gå til. Men der er større ting, såsom at indlemme menneskerettighedsemner i vores klagemekanisme. Hvis det skal lykkes skal det med i vores whistleblowersystem, som også skal gøres tilgængeligt for eksterne personer – det kræver lidt mere.

Hvad vil du anbefale andre at gøre?

For os var det en stor fordel at have ekstern hjælp. Udfordringen er, at der ikke er ret mange eksempler at læne sig op ad, så derfor havde vi god gavn af hjælpen fra bl.a. Institut for Menneskerettigheder. Ellers er mine råd at:

• Husk at forberede forretningen godt på processen – varsle dem i god tid, inddrage de nødvendige topledere, og forklar processens nødvendighed grundigt.

• Få menneskerettighedsprincipperne gjort til konkrete eksempler som er relevante for modtagerne – den oversættelsesproces er meget vigtig, hvis man vil tages alvorligt.

• Husk at involvere forretningen i udformningen af anbefalingerne til sidst, så de også er præcise i forhold til driften. Hvis de rammer lidt skævt, mister de troværdighed.

• Få lavet gode planer for implementeringen.

I mindre virksomheder ville man jo ikke nødvendigvis have mulighed for at benytte konsulenter etc. Hvad ville du råde dem til?

Der findes værktøjer man kan bruge, som f.eks. Institut for Menneskerettigheders ”Human Rights Indicators for Business” og Global Compacts self-assessment tool, og dem ville jeg blive gode venner med, så jeg kunne få styr på og prioritere de forskellige rettigheder.

Man er også nødt til at kende sin virksomheds nøgleforretningsprocesser, så man kan koble principperne med forretningen, og desuden kigge på hvilke processer og politikker man allerede har. Det er et komplekst område, og det kræver at man er klar til at arbejde langsigtet med initiativerne

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia