Kursus
DET RELATIONELLE LEDERSKAB OG VIRKSOMHEDENS ORGANISERING
Omdrejningspunktet i lederskab er kvaliteten af relationer til andre i virksomheden.
Virksomhedens Organisering
Omdrejningspunktet i lederskab er relationen til andre i organisationen. Det er kvaliteten af de relationer lederen udvikler og indgår i, der sætter rammerne for den enkeltes ledelsesmæssige effekt.
I virksomhederne er lederskabet indlejret i mange lag af betingelser og gensidige afhængigheder, der præger og rammesætter lederens handlerum. Der er strukturer og systemer både i og udenfor virksomheden der spiller afgørende roller for, hvorledes den enkelte leder kan håndtere sine relationer ud i organisationen (til chefer, kolleger og medarbejdere). Der er således aldrig et ’frit valg på hylderne’ for hvordan ledelsesopgaven lader sig håndtere.
Indhold i forløbet
Det er kursets ambition at give den enkelte deltager mulighed for at arbejde med sit relationelle lederskab gennem konkrete øvelser og diskussioner, der inddrager betydningen af egen virksomhed som kontekst for ledelsesmæssig udvikling.
Grundlaget for kurset er organisationsteoretisk og socialpsykologisk. Det betyder at lederskabet betragtes som virksomhedsmæssigt indlejret og relationelt udviklet. Den enlige heroiske leder er en illusion. Virksomhedens fortsatte udvikling bygger på et distribueret lederskab, der fundamentalt anerkender betydningen af organisationen som et socialt netværk.
Det får du
Kurset øger dine kompetencer til at:
Analysere organisatoriske forudsætninger for ledelsesarbejdet
Foretage kritisk anvendelse af eksisterende modeller for planlægning af konkrete indsatser
Se din egen rolle
Øge effekt af ledelsesarbejdet
Ledelsesnetværk