DI's opskrift på at lykkes med bæredygtighed
Efter to års intensivt arbejde kan DI præsentere en model og nogle virkelig gode råd til virksomheder, hvis de gerne vil lykkes med at arbejde med verdensmål og bæredygtighed.
Det er nok ikke hele historien, men den er ikke desto mindre god. Den, som Thomas Bustrup, direktør i DI, fortalte om, hvad der også var med til at sætte skub i etableringen af DI’s projekt Fra Filantropi til Forretning.
Det var nemlig Kronprinsesse Mary, som pustede til flammen. Efter en af DI’s første konferencer om Verdensmål og forretning, hvor kronprinsessen havde talt, spurgte hun nemlig på vej ud, om de ikke snart skulle lave noget, der kom tættere på virkeligheden og var mere konkret?
Naturligvis var det en idé, som allerede var under udvikling andre steder i DI’s store hus. Og i dag, d. 21. august 2020 fremlægger DI så de samlede resultater af det to-årige projekt, hvor 21 virksomheder har arbejdet med at få verdensmål og bæredygtighed langt ind i deres forretning.
I tiden siden projektets begyndelse har det vist sig, at det arbejde er meget relevant for rigtig mange af DI’s medlemsvirksomheder.
”Udover alle de medlemshenvendelser vi får om Corona-relaterede forhold i denne tid, er henvendelser om bæredygtighed øverst på listen over emner, medlemmerne gerne vil vide mere om. Det er et supervigtigt signal om, at bæredygtighed stadig i høj grad er på dagsordenen,” sagde Thomas Bustrup til konferencen.
Den endelige model
Målet for projektet var, udover at sørge for at de 21 deltagende virksomheder fik solidt udbytte af deltagelsen, at udvikle en model og nogle best practices som kunne deles med alle virksomheder.
De blev præsenteret her til morgen. Modellen ses til venstre og fem overordnede læringer knyttet til denne er:
Sådan vinder man med bæredygtighed
Udover de konkrete erfaringer fra 21 virksomheders proces, så har projektet talt med mere end 500 virksomheder om hvordan man kan komme til at vinde på bæredygtighed. Ikke bare være med på vognen, men vinde.
Den helt overordnede konklusion er, at virksomheder skal lade være med at lave en bæredygtighedsstrategi – de skal lave en strategi som er baseret på bæredygtighed.
Under dette er der følgende gode råd:
- Man skal være klar til at ændre sin forretningsmodel
- Topledelsen skal være involveret og det skal være en del af det strategiske arbejde
- Nøglen er tit at forstå, hvordan ens kunder arbejder med bæredygtighed, og hvordan man hjælpe dem med det
- Man lykkes næppe uden at indgå i samarbejde uden for sin egen organisation
- Man skal måle klogt på udvikling og fremskridt, så man kan dokumentere sin impact – og finde en god måde at rapportere om det på.
Hvis man vil vide meget mere, så har DI lanceret alle resultater på en dedikeret portal og bl.a. læse om alle de 21 virksomheders udviklingshistorie.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: 15 mest læste i 2020
Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler på CSR.dk i 2020. Vi har samlet dem her.