DriveNow: Ærgerligt at Car2Go lukker
Delebilstjenesten Car2Go lukker i København medio februar. Selvom det er en konkurrent, der drejer nøglen om, så ærgrer DriveNow sig over lukningen. Selv har det Arriva-drevne koncept bedre vind i sejlene.
Efter den 15. februar er det slut med de små delebiler fra Car2Go i det københavnske gadebillede. De gjorde deres indtog på hovedstadens veje i sommeren 2014, og selvom de godt 150 biler med Car2Go’s egne ord har tiltrukket ”et betydeligt antal loyale medlemmer” (omkring 8.000 ifølge TV2 Lorry), så har det alligevel ikke været nok til at holde forretningen flydende, da man ”ikke har opnået den kritiske masse”, der skulle til i den sammenhæng.
Læs også: 400 elbybiler på vej til København
Hvorfor det ikke lykkedes for Car2Go at få kunder nok i butikken, kan der være forskellige årsager til. Med en minutpris på 3,50 kr. var de benzindrevne Smart Fortwo-biler end smule billigere end konkurrenten DriveNows elektriske BMW’er. Til gengæld er både vognene og Car2Gos operationsområde mindre end hos DriveNow.
Hos netop DriveNow er man faktisk ked af at se Car2Go forsvinde fra markedet. For selvom det langt hen ad vejen er en konkurrent, der forsvinder, så er det også en aktør og kollega, der har været med til at opdyrke markedet, og som har en ikke uvæsentlig andel i den Arriva-drevne satsnings aktuelle succes.
”Vi ærgrer os faktisk over situationen. Selvfølgelig var de en konkurrent, og deres lukning betyder, at vi reelt får monopol på markedet, men samtidig er delebilsbranchen stadig ny og i den henseende er det bestemt en fordel at være flere spillere på banen. Samtidig kan du sagtens sige, at de har været med til at bane vejen for os ved at introducere konceptet et år før vi lancerede vores tjeneste, og vi har ganske givet et stort kundeoverlap”, fortæller salgs- og marketingmanager for DriveNow Danmark, Thomas Troels Schmidt.
Miljøaspekt vigtigt for virksomheder
En af forudsætninger for DriveNows succes – over 20.000 registrerede kunder i København – var den gode synlighed man opnåede på baggrund af en massiv kampagneindsats op til lanceringen i sensommeren 2015. Allerede inden de 400 BMW i3’er rullede ud i København var kendskabet til dem således udbredt. Kombinationen af delebilskonceptet, tilgængeligheden via Rejsekortet, der kan bruges som medlemskort, og miljøaspektet i de nærmest lydløse og forureningsfri elbiler blev vel modtaget i offentligheden.
”Vi fik præsenteret en god historie til medierne, der fra start gav en høj likeability og popularitet. Miljøhensynet er måske ikke det største i sig selv, men det bidrager til den samlede effekt, og det er noget, der tiltrækker en del B2B-henvendelser, hvilket er et område, vi vil satse meget på fremover. Samtidig hjalp det med at tiltrække firstmoverne og så følger de andre efter. Generelt er vi rigtig godt tilfredse med tallene her i København, og vi har fået lagt de børnesygdomme, vi oplevede i starten – bl.a. på grund af den store indledende interesse – bag os, så kunderne er også glade”, siger Thomas Troels Schmidt.
Derfor ser han også lyst på fremtiden og lover i øvrigt, at man ikke har nogen planer om prisstigninger eller lignende, selvom man nu sidder alene på markedet. Tværtimod undersøger man mulighederne for at udvide operationsområdet, eventuelt periodevist i form af fx en ’korridor’ ud til Bakken i sommersæsonen, ligesom man for nylig har afskaffet gebyret for at parkere ved DTU, hvor det tidligere kostede 25 kr. at efterlade en bil.
Læs også: Danskerne er imod afgifter på elbiler
Car2Go fortsætter i øvrigt sine aktiviteter i såvel hjemlandet Tyskland som i USA, hvor man vil udvide netværket, samt de øvrige europæiske storbyer (bl.a. Amsterdam, Madrid, Milano og Stockholm), hvor man i dag er aktiv. Endelig er virksomheden også på vej ind på det kinesiske marked.