El-hjulene ruller og får ekstra pedal hos Lemvigh-Müller

På et år har Lemvigh-Müllers håndværkerbutikker i samarbejde med GLS tredoblet andelen af ekspresleveringer, der bliver kørt med elbiler. Nu bliver el-cyklerne rullet frem i København - noget der kan tage toppen af 'håndværker-ulvetimerne'.

Der er kraftig acceleration i el-hjulene hos Lemvigh-Müller, i hvert fald når det kommer til ekspresleveringer, som er en service, hvor håndværkere kan få bragt varer direkte ud til byggepladsen inden for en time.  I 2021 blev 24 pct. af alle ekspresleveringer fra stål- og teknikgrossistens håndværkerbutikker kørt ud med elbil– det er en tredobling i forhold til 2020.

Vild udvikling i København

”Udviklingen bliver endnu mere markant, hvis vi stiller skarpt på København. Her bliver 56 pct. af alle vores ekspresleveringer kørt ud med elbiler. Det svarer til en stigning på hele 243 pct. i forhold til året før”, fortæller Arne Hessellund Jeppesen, Head of Distribution, Lemvigh-Müller.

Han forklarer, at byggeaktiviteten i København er høj. Så det er her, der er størst behov for ekspresleveringer, og det er derfor også her, der har været størst fokus på at få gang i el-hjulene. Det foregår i et tæt samarbejde med GLS, som står for Lemvigh-Müllers ekspresleveringer.

Så skal der cykles

”Klima og miljø er højt på agendaen hos GLS, og vi arbejder konstant på at minimere vores påvirkning på miljøet omkring os. De seneste år har vi både testet og implementeret el-varebiler med særligt stor succes i vores Express-forretning, og det er samarbejdet med Lemvigh-Müller et godt eksempel på. Som et led i at minimere miljøpåvirkningen implementerer vi nu elcykler i GLS Express forretningen”, siger Steen Kristensen, adm. dir., GLS.

Dét kommer Lemvigh-Müller til gode, som fra februar kan tilbyde cykellevering fra sin håndværkerbutik i København.

”Vores kunder efterspørger i højere og højere grad mere bæredygtige leveringsløsninger, og det er vigtigt, at vores distributionspartnere har fokus på at mindske klimaaftrykket. Vi ønsker at konvertere så mange af vores ekspresleveringer som muligt til el, så vi hilser cykelleveringen stærkt velkommen”, siger Arne Hessellund Jeppesen.

Hos GLS er ambitionerne og forventningerne høje.

”Vi forventer, at minimum 10 pct. af alle Lemvigh-Müllers ekspresleveringer i 2022 skal leveres med elcykel i København – dette uden at gå på kompromis med vores høje leveringskvalitet”, siger Steen Kristensen.

Hurtigere i ulvetimerne

I Lemvigh-Müllers butik i Sydhavnen, glæder butikschef Michael Flinck Stølås sig over GLS-cyklerne. Det vil komme kunderne til gode, at cykelbudene kan undgå de berygtede københavnske bilkøer, vurderer han:

”Håndværkerne møder tidligt, og så mangler de pludselig en bit til skruemaskinen og har brug for en ekspreslevering. Der er især tryk på ekspresleveringerne fra kl. 7 til 10 – det er ulvetimerne, som vi kalder det, hvor der også er mange biler på vejene i København. Her går det hurtigere at komme rundt på cykel”.

02.12.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Agil planlægning sparer 470 ton CO2e

31.10.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er nomineret til Arbejdsmiljøprisen i Ergonomi

11.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller får gennembrud på jordbaserede solcelleanlæg

03.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller styrker konkurrencefordel med fuldendt ISO-certificering

14.05.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Stål- og teknikgrossist får godkendt forpligtende klimamål

10.04.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Teknikgrossist skærer ned på emballage sammen med producent og installatør