El og brint kan erstatte benzin og diesel – på sigt
Nye beregninger fra Energistyrelsen viser, at fossilfri teknologier om en årrække vil kunne udkonkurrere benzin og diesel.
Teknologien inden for elektriske og brintdrevne transportmidler udvikler sig hastigt i disse år. Hidtil har løsningerne dog været forholdsvis dyre sammenlignet med deres fossile modstykker, men det ser efterhånden ud til at ændre sig.
Læs også: Nu kan brintbiler tanke op i Aarhus
Energistyrelsen har således netop fremlagt den opdaterede version af sin ”Model for alternative drivmidler”, der beregner omkostninger, energieffektivitet og udledning af CO2 for en række ikke-fossile brændstoffer.
Beregningerne viser, at el- og brintbiler på sigt vil kunne blive et økonomisk attraktivt alternativ til personbiler, der kører på benzin og diesel, simpelthen fordi teknologien bag bliver billigere og prisen de fossilfrie biler på et tidspunkt vil kunne matche tilsvarende forbrændingsbiler.
En række klimafordele
Det samme gælder for udviklingen inden for biobrændstoffer som alternativer til de oliebaserede. Her viser Energistyrelsens model, at de 2. generations biobrændstoffer, der er på vej frem nu, har potentiale til at blive konkurrencedygtige med fossile brændstoffer frem mod 2035.
Der er naturligvis en række miljø- og klimamæssige fordele ved denne udvikling. Ifølge modellen vil udslippet af CO2 fra personbiltransport falde op mod 90 procent, ligesom lastbiler og busser, der kører på eksempelvis biogas, vil udlede betydelig mindre drivhusgasser i fremtiden. I disse beregninger er drivhusgasudslip forbundet med fremstillingen af transportmidlerne inkluderet.
Læs også: Lys fremtid for elbiler i Danmark
Som noget nyt omfatter modellen, der rækker frem til 2050, desuden også tog-, fly- og skibstrafik, og her er der ligeledes store CO2-besparelser at hente via eksempelvis eldrevne tog og øget brug af biobrændstoffer som drivmidler.
-AK