Energigigant går forrest i klimakampen

Den 6.-17. november går 30.000 af verdens forskere, toppolitikere, NGO’er og virksomhedsledere til klimakamp. Det sker under COP23 i Bonn, som er det næste store skridt i retning mod et bedre klima, siden Parisaftalen blev indgået til COP21 i 2015.

Her deltager energigiganten Schneider Electric i 11 debatter for at gøre tale til handling. Formålet er at løfte diskussionerne om energioptimering og gå forrest med teknologiske løsninger, der ved hjælp af IoT og automatisering kan gøre virksomheder og verden grønnere. Ifølge Schneider Electrics danske CEO, Helene Egebøl, er det ikke bare en forpligtelse over for naturen, men også en naturlig forpligtelse:

”Når man som os er en global spiller, der har energi som en del af vores kerneforretning, forpligter det til at gå forrest med teknologi, der kan gøre en grøn forskel – ikke bare for os selv og vores kunder, men for hele klimaet. Og det mener vi faktisk, at vi kan. COP23 er en oplagt mulighed for at skabe reelle forandringer ved at tage del i diskussionerne og vise, hvordan teknologi kan reducere virksomheders energiforbrug på tværs af brancher og verdenshjørner,” siger Helene Egebøl, CEO i Schneider Electric Danmark.

Resultater på rekordtid
Schneider Electric har længe været grøn frontløber, og på COP21 satte de et mål om at gøre hele produktionen CO2-neutral i 2030. Målet er i tæt tråd med COP23-ambitionerne og tager afsæt i et ambitiøst ’2015-2017 Planet & Society’-barometer.

Barometeret tester den bæredygtige udvikling på 16 parametre for at sikre, at virksomheden sætter barren højt, men også holder, hvad de lover. Og nu – tre måneder før målstregen – melder Schneider Electric, at 2017-målene ikke bare er opnået, men også overgået. Et kvartal før tid.

Schneider Electric går dermed ind i fjerde kvartal med en score på 9 ud af 10 opfyldte 2017-mål og vinder en plads på ’CDP Climate A list’. For 7. år i træk.

I Q3 2017 har Schneider Electric opnået disse mål:

  • at sænke CO2-udslippet fra transport med 10 procent. Dette er allerede sænket med 11,6 procent.
  • at sænke CO2-udslippet med 120.000 ton gennem vedligeholdelse, teknologisk modernisering og såkaldete ’end-of-life’-services. Her er CO2-udslippet allerede sænket med mere end 148.000 ton.
  • at sænke mængden af affald til 0 på 100 industrielle anlæg ud fra et mål om ’zero waste landfill’. Dette er allerede opnået på 116 fabrikker.
  • at designe alle produkter i R&D ’the Schneider ecoDesign Way’. Dette er opnået med 100 procent.


Både gevinst på klimakontoen og bundlinjen
Målene er delvist opnået gennem konkrete initiativer. Fx er reduktionen af affald et direkte resultat af at minimere og genbruge materialer som termoplastik, metal og transportemballage.

Men størstedelen af rejsen mod at blive mere klimavenlig sker gennem Schneider Electrics egne teknologier, som automatiserer og optimerer energiforbruget. Foruden at implementere disse løsninger i andre organisationer, har de selv sparet 9,2 procent energi på deres primære anlæg, der altså dækker mere end 80 procent af deres samlede energiforbrug. Målet er at ramme 10 procent inden udgangen af året.

Men indsatsen giver ikke kun gevinst på den grønne konto. Den kan faktisk også ses på bundlinjen. Via et såkaldt ’Access to Energy’-program har Schneider Electric sat sig for at levere omfattende energiløsninger, der blandt andet skal bidrage med elektricitet til udsatte samfund. Det sker fx gennem bærbare lamper, solpaneler, vandpumpesystemer og gadebelysning. I Q3 2017 var omsætningen af ’Access to Energy’-programmet 2.09 gange højere end i Q3 2014.

”For enhver organisation, der ønsker at effektivisere og minimere CO2-udslippet, er det afgørende at vende blikket indad og se på energiforbruget. Intelligente systemer til energistyring giver nemlig mulighed for at monitorere sit samlede energiforbrug i bygninger og indsamle data for at finde ud af, hvor forbuget kan og bør skæres ned,” siger CEO i Schneider Electric Danmark, Helene Egebøl, og afslutter:

”I Schneider Electric har vi sat et mål om at blive CO2-neutrale i 2030. Det både forpligter og er ambitiøst. Derfor kan vi ikke hvile på laurbærrene, men skal hele tiden videreudvikle vores teknologier og løsninger for at være på forkant med de klimamål, der løbende sættes. Men vi skal også selv bidrage til at sætte dagsordener, og derfor er COP23 et vigtigt skridt mod målet. Vi tror på, at det er muligt”.

Om Schneider Electric:
Schneider Electric er global specialist inden for energistyring og automatisering. Med en omsætning i 2016 på 25 mia. euro i ryggen betjener vores 160.000 medarbejdere kunder i mere end 100 lande, og hjælper dem til at administrere deres energiforbrug og på en sikker, pålidelig, effektiv og bæredygtig måde. Fra de mest simple el-kontakter til komplekse driftssystemer – optimerer vores teknologi, software og tjenester den måde, vores kunder styrer og automatiserer deres forretning på. Schneider Electric Danmark A/S rummer bl.a. det kendte brand Lauritz Knudsen, der er Danmarks førende brand inden for el-materiel. Vi arbejder konstant på at forbinde verden i intelligente løsninger, der forvandler industrier, transformerer byer og digitaliserer forretninger. Vi sørger for, at Life is ON.

17.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer banebrydende strømbeskyttelsesteknologi til datacentre

Lille klassiker med stor betydning

13.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Bæredygtighed og digital transformation går hånd i hånd

10.12.2024Schneider Electric

Sponseret

27.11.2024Schneider Electric

Sponseret

Grundfos skærer ned på energi og driftsomkostninger med unik teknologi fra Schneider Electric

25.11.2024Schneider Electric

Sponseret

Nyt modul til kommunikation med Compact NSX maksimalafbrydere

22.11.2024Schneider Electric

Sponseret

Aeven og Schneider Electrics FFR-løsning sætter nye standarder