Et godt sted at være

Roskilde Festival er ikke som andre festivaler, og slet ikke som andre virksomheder. Det ligger i idérigdommen, og det vidner de mange innovative partnerskaber om. Det er omdrejningspunktet for en halvdagskonference d. 8. december på Axelborg.

25.10.2015

Lars Münter, CSR.dk

Roskilde Festival er med sine 50 medarbejdere nok at regne blandt de mindre virksomheder, men målt på brand, omdømme og bæredygtighedsindsats er det uden tvivl en af de mest markante i dansk erhvervsliv.

Grundstenen til Roskilde Festival blev lagt i sommeren 1971, hvor en gruppe unge flippere i datidens ånd og bedste Woodstok-stil inviterede en stribe store bands og tusindvis af unge til fest under åben himmel. Ånden lever i festivalen endnu, men nu har festivalen vokset sig til at være Nordeuropas største inden for rockmusik, og er målestokken ”en festival om året”, er det oveni en af de rockfestivaler i verden, som har levet længst.

Men man skal ikke tage fejl af Roskilde Festival. Trods sit flippede ophav og et produkt, der bygger på ”sex and drugs and rock’n’roll”, er festivalen en veldrevet, privat virksomhed, som jagter både profit og markedsandele på lige fod med alle andre virksomheder. Der, hvor festivalen på afgørende vis adskiller sig fra andre virksomheder, og for den sags skyld også festivaler, er, at overskuddet hvert år afleveres til en forening, Foreningen Roskilde Festival, der siden festivalens begyndelse har givet knap en kvart mia. kr. til humanitære og kulturelle formål for især børn og unge. Derfor er det på ingen måde en floskel eller varm luft, når festivalen proklamerer, at den sætter bæredygtighed øverst på prioriteringslisten. Det er vigtig viden, hvis du vil samarbejde med festivalen, og det har de mange virksomheder, der har indgået innovativt partnerskab med festivalen fået at føle.

En innovativ platform
”Det, at vi er en non-profit organisation, betyder for os, at vi har meget stor fokus på bæredygtighed. Så når vi indgår i innovationspartnerskaber, om det så er med små eller store virksomheder, skal det have et bæredygtighedssigte over en bred kam for at give mening for os – vi skal alle sammen gå i en bæredygtig retning. Til gengæld har vi en platform, der er det ideelle testlaboratorium for dem, som gerne vil prøve noget nyt af – et produkt, eller hvad det nu kan være. Så er perspektiverne faktisk uanede, som det viste sig for Dropbucket – de startede op som et studieprojekt hos os og har derfra udviklet sig i sin retning,” fortæller Christina Bilde, der er talskvinde og strategisk kommunikationschef for festivalen.

Dropbucket er netop blevet optaget på den eksklusive designklub Red Dot 21, som har nogle af de allerstørste designikoner som medlem. Et andet af Christina Bildes eksempler er Tuborgs nye økologiske øl, som i stor stil sælges på festivaler over det ganske land. Den har Roskilde Festival har haft en aktiv hånd i udviklingen af, oplyser hun: ”Det er helt afgørende, at vil du have lavet noget om, må du selv være opsøgende. Vi venter ikke kun på, at der kommer nogen til os. Vi går selv ud og kontakter vores partnere. Det er i det hele taget et godt råd, at du selv være opsøgende og være parat til at gå nye veje, hvis du vil samarbejde. For os handler det om at gøre verden bedre, og der er innovation en vigtig brik til at gøre en forskel. Så da vi ikke havde en økologisk øl - og det skulle vi selvfølgelig have - var det oplagt for os at gå til Tuborg og tilbyde os som testplatform. Det var sådan Rå opstod, og det er jo gået fantastisk, for der var udsolgt af den i år.”

Endnu en ting, som kendetegner Roskilde Festival i forhold til andre virksomheder, er, at den er i særdeles stor interaktion med dens kunder, et særkende, der ligger i festivalens ambition om at skabe åbne, legende og socialt engagerede mennesker. Det giver en dedikation, som for udefrakommende måske kan virke besværlig. Hos festivalen selv betegner de det ”Roskilde Møllen”.

”Vi er et spejl af verden, et minisamfund, og den måde vi er på, er også den måde, vores gæster er på og omvendt. Men skal jeg gribe i egen barm, kan det godt gøre, at vi er lidt tunge at arbejde med. Vi har nok en meget stor idérigdom, og man skal som virksomhed virkelig kende sin vej ind for ikke at miste den ’røde tråd’. Når det er sagt, tager vi gerne et stort ansvar i partnerskabet. Det gælder ikke mindst up-and-coming’s som vi kan give et skub i den rigtige retning, ikke bare i forhold til bæredygtighed, men også den sociale dimension. Det er en luksus, vi kan tillade os,” siger Christina Bilde.

Har du en klar idé?
Til de virksomheder, der gerne vil være i innovativt partnerskab med Roskilde Festival kan Christina Bilde give to gode råd: ”For det første skal du have en klar idé, når du kommer til os, men du må ikke være låst fast på den. Skal vi arbejde med idéen sammen, skal vi jo udvikle den sammen. Det er til en vis grad en proces, og den kan godt forløbe over flere år, hvor vi løbende stopper op og ser, hvordan det går, og om der er behov for at skære projektet til. Det andet gode råd er ikke at slå det for stort op. Vi leverer en testplatform, som er super skarp i forhold til at få testet på en bestemt målgruppe. Får du succes der, så kan du gå ud og slå det stort op.”

Skulle der være en blandt læserne, som savner en god idé at arbejde med, har Christina Bilde en opfordring: ”Vi havde jo i år et samarbejde med Landbrug & Fødevarer om deres ’beercycling’, hvor de recirkulerer tis fra festivalens urinaler til øl. Det er en kanon god idé. Men efter festivalen har vi fået mange tilbagemeldinger fra kvinder, som også gerne vil levere tis. De vil da også være med, og det viser, hvor meget en eventbaseret innovation kan rykke. Udfordringen er, at vi ikke har kvindelige urinaler – det ville være inspirerende, hvis der kunne komme nogle gode løsninger på det.”

Roskilde Festival er sammen Landbrug & Fødevarer vært for halvdagskonferencen, der har CSR LINK som initiativtager og facilitator. Arrangementet afholdes i Roskilde Festivals ånd med masser af interaktivitet og praktiske eksempler på innovation. Foruden inspiration garanterer CSR LINK, at deltagerne får en vifte af kulinariske oplevelser med sig hjem.

Arrangementet afholdes på 8. sal på Axelborg d. 8. december kl. 13 – 18 og byder på en stribe af innovative partnerskaber med Roskilde Festival i centrum. Blandt de medvirkende virksomheder og organisationer er: CBS, Det Runde Bord, SuperBrugsen, Lovespring, Naturmælk, Husbryggeriet Jacobsen, Dropbucket, Hansen Is, Rockwool, Grundfos Fonden, Tuborg, Verdens Bedste Nyheder, AskovFonden og ikke mindst, naturligvis, Landbrug & Fødevarer og Roskilde Festival.

Læs mere og tilmeld på CSR LINK’s hjemmeside, www.csr-link.dk

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

12.05.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Tid

08:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 Lead auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

14.05.2025

Sted

København