Etiske regler er nødvendige

Erhvervslivet må have etiske regler for at kunne styre både virksomhed og medarbejdere på en ansvarlig facon. Den amerikanske professor David Vogel fortæller her, hvorfor det ender galt uden etiske regler.

20.04.2009

CSR.dk

Forretningsetik er et emne, der hverken har bundlinje eller regler, men tvinger alle til at tage stilling i et moralsk dilemma. Og det er nødvendigt for at forretningen trives og lever op til forbrugernes stigende krav om social ansvarlighed og bæredygtighed.
Professor David Vogel, fra Berkeley University, Haas School of Business, en af verdens førende professorer i CSR, underviser danske MBA-studerende fra AVT Business School i faget “Business Ethics and global CSR”. Han bruger blandt andre Enron-sagen som eksempel.
»Toplederne i Enron var blottet for etisk ansvar. De troede, at ingen ville opdage det. Derfor kunne de gøre det, og lade moralen og etikken gå helt til bunds uden, at nogen stoppede det,« siger professor David Vogel.
»Enhver ansvarlig gruppe, team eller organisation har brug for etisk ledelse. Det forudsætter, at man har formuleret en forretningsetik, og har den med i hver eneste beslutning og handling,« siger Professor Vogel.
Emnet har i høj grad har erhvervslivets opmærksomhed, hvor blandt andet Roskilde Banks spektakulære kollaps gav næring til nye diskussioner om nødvendigheden af etiske forretningsregler.

Etik tages alvorligt nu
Verden over har den globale finanskrise og deraf følgende konkurser og kollapser haft samme effekt. Men lavinen startede i 2001 med Enron-kollapset, som medførte et hidtil uset omfang af regnskabsfusk, insiderhandel, forbrugsskandaler, forargelse og menneskelige katastrofer. Tusinder mistede deres arbejde, private formuer og pensionsopsparinger, og toplederne blev lagt i håndjern og sendt i fængsel.
Skandalen kickstartede en diskussion verden over om forretningsetik, og siden har langt de fleste større virksomheder haft rygende travlt med at formulere og bekendtgøre netop deres forretningsetiske regler.
USA gik et skridt videre og etablerede en regulær regnskabsetisk lovgivning, Sarbanes-Oxley, der strammer reglerne for firmaers egenkontrol og kræver detaljeret rapportering for hver eneste dollar, der bevæger sig i virksomheden.
»Enron-sagen er den mest omtalte, vi har oplevet, og derfor gav den genlyd verden over. Der har altid eksisteret en kerne af forretningsetik, men emnerne og opfattelsen af, hvad der er etisk korrekt ændres med tiden,« siger professor David Vogel og fortsætter:
»Det er ikke, fordi moralen er i forfald. Der har altid været problemer med etik i forretninger, men tidligere var det ikke noget, der blev gjort et stort nummer ud af. Det er lidt som med amerikanske præsidenter og deres moral: Alle vidste, hvad Kennedy havde af damebekendtskaber, men det talte man ikke så meget om. Men se reaktionen, da Clinton og en vis praktikant kom lidt for tæt på hinanden«.
Professor David Vogel fortæller, at de studerende både i Danmark og i USA tager emnet om forretningsetik meget alvorligt og også lærer, at det ikke altid er nok med virksomhedernes frivillige tiltag.
”De erkender, at der er grænser for, hvad virksomheder i den private sektor kan gøre, og politiske indgreb derfor har så stor betydning,” siger David Vogel.

Ingen perfekte virksomheder
David Vogel udfordrer konstant de MBA-studerende fra AVT Business School i deres egen opfattelse af forretningsetik. Hvor går grænsen? Er der noget, der hedder skamfuld profit? Er der lovlige forretninger, de ikke vil tjene penge på? Spørgsmålene hagler ned over de studerende, der bliver tvunget til at tage stilling. Uenigheden breder sig i lokalet, hvor alle tilstedeværende til daglig er erhvervsledere.
Forretningsetik beskæftiger sig med gråzonerne, hvor man godt ved, hvad der er det korrekte, men samtidig er klar over, at virkeligheden ofte ser anderledes ud og får mennesker til at tage beslutninger, der har konsekvenser langt ud i de grå zoner.
»Der findes ingen perfekte firmaer. De har alle deres flossede kanter og vil på et tidspunkt gøre noget, der er forkert. Mennesker er ikke perfekte, derfor er virksomheder det heller ikke, så enkelt er det,« siger Professor Vogel.
Vil man have en ordentlig forretningsetik i virksomheden, er det derfor op til den enkelte leder at gå forrest og sætte et eksempel. Det gælder i hver eneste beslutning, hver gang der bliver uddelt en belønning eller en straf til medarbejdere og ledere – alle handlinger fra toplederens side vil være med til at præge den forretningsetik og moral, der hersker i virksomheden.
»En ting er teori, en helt anden er virkeligheden, hvor situationer hurtigt bliver så tilspidsede, at du som erhvervsleder finder det nødvendigt at slække på principper og etiske regler. Det er en konstant kamp at holde sig på dydens sti”, siger den karismatiske professor Vogel.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia