Ewii sælger sine aktier i elscooterprojekt
I 2015 begyndte forsyningsselskabet Ewii at producere og sælge den trehjulede elscooter Tripl. Det har siden medført et samlet tab på 60 mio. kr., og derfor har Ewii nu solgt sin aktiepost. Ideen til vareudbringning i storbyer var dog ikke dårlig, mener Ewiis adm. direktør.
Ewii har solgt den aktiepost på 21 procent, som selskabet fik for et år siden i forbindelse med, at man skød samtlige aktiver i datterselskabet Ewii Mobility ind i det hollandske selskab Noorenz, skriver JydskeVestkysten.
Læs også: 100.000 elkøretøjer og nul CO2 i 2040: Amazon skruer op for klimaindsatsen
Salget sker som følge af, at virksomheden netto har tabt 60 millioner kroner på den trehjulede elscooter Tripl siden 2015. Ifølge adm. direktør i Ewii, Lars Bonderup Bjørn, skyldes tabet dog ikke, at ideen med et trehjulet køretøj, der kan bruges som et miljøvenligt alternativ til vareudbringning i storbyer, er dårlig.
”Et mindre, elektrificeret køretøj i et byområde er en god idé. Det er ikke et dårligt produkt. Men i et forsyningsselskab kan du ikke tænke salg på den måde. Køretøjerne skal godkendes som en personbil. Det er enormt dyrt”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten og fortsætter:
”Det er også et marked, hvor der er mange løsninger på gaden. Og det er ikke nødvendigvis det bedste produkt, der vinder. Det handler også om markedsføring og de rigtige salgskanaler”.
Del af en større oprydning
Ewii solgte allerede i 2018 flere tabsgivende selskaber, blandt andet et selskab, der arbejdede med brændselsceller og et datterselskab, der arbejdede med telemedicin. Nu er man også helt ude af selskabet med de trehjulede køretøjer. Oprydning blev sat i søen af Lars Bonderup Bjørn, der kom til det kriseramt selskab i begyndelsen af 2018.
”Vi har solgt aktieposten for et tocifret millionbeløb til hollænderne. Men det er i den lave ende af et tocifret millionbeløb. Men jeg er godt tilfreds med prisen”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten.
Den lille gevinst er dog et lille plaster på såret, efter at Ewii har tabt samlet cirka 60 millioner kroner på køretøjet, der blev officielt præsenteret på Folkemødet i 2015.
”Det er super godt for begge parter, at vi nu er kommet ud. Det tager noget tid at have sådan en aktiepost. Vi har jo et ansvar. Men vi vil jo ikke noget med selskabet, så det har været et hængeparti fra den oprydning, vi har været igennem”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten.
Læs også: Stort sparepotentiale i grønne varebiler
Siden introduktion i 2015 er der solgt cirka 60 scootere i Danmark. Bare det seneste år har Noorenz solgt et tilsvarende antal, der blandt andet kører rundt i Paris.
- JMA