Fejlfinder-kultur lægger dæmper på CSR i Danmark
Magasinet F5 har fået tre aktører til at sætte ord på udfordringerne med at kommunikere om CSR i Danmark.
”Jantelov, kritiske medier og "bæreygtigheds-bashing" skræmmer virksomhederne”, skriver F5 i indledningen til artiklen. Det er et problem, fordi CSR bliver stadig vigtigere for succes, ifølge en undersøgelse fra PWC, hvor 80% af de over 500 adspurgte erhvervsledere svarede, at CSR-initiativer er afgørende for en virksomheds succes. (Dog er det kun en tredjedel, der har indarbejdet CSR i strategien, skriver F5).
I artiklen fortæller Morten Lehmann, CSR-chef i Dansk Erhverv, at ”…virksomhederne herhjemme ikke har lyst til at kommunikere om deres initiativer. De er simpelthen bange for at blive skudt ned, fordi de måske "kun" har taget det første skridt på vejen". Han siger videre, at ”… jeg ser ikke, greenwashing som det største problem. Det er et langt større problem, at der er virksomheder som vælger ikke at kommunikere om deres bæredygtige initiativer".
Kun i Danmark
F5 har desuden talt med Sandja Brügmann, underviser og konsulent fra The Passion Institute, som kan berette om sit arbejde med en international virksomhed der ”… lavede et stort bæredygtigt initiativ med 14 målbare områder, og i alle de andre lande fik de ros for deres markant ambitiøse og visionære bæredygtige retning. Kun her i Danmark mødte de kritik og blev nærmest gjort til grin for, at det jo "slet ikke var godt nok".
I artiklen kan man også læse om hvorfor sushi-kæden Sticks ’n Sushi ikke gør mere ud af at fortælle om deres fokus på økologiske råvarer.
Sandja Brügmann mener, siger hun til F5, at løsninger både ligger i at ledelser skal kunne tåle at blive kritiseret, og at medier og læsere skal kunne rumme at virksomhederne prøver, men ikke er perfekte. Og både hun og Morten Lehmann er enige om, at det til gengæld ikke rigtig er et valg, om man vil arbejde med CSR. Det er mere et spørgsmål om hvor hurtigt man kommer i gang.
Læs hele artiklen her