Fire gode råd om at tiltrække bæredygtighedsfolk

Aldrig før har så mange virksomheder i både Danmark og udlandet ledt efter medarbejdere, der kan deres bæredygtighed. Men hvordan får man de dygtige til at interessere sig for ens virksomhed?

16.06.2021

CSR.dk

I de første måneder af corona-krisen talte man om, hvorvidt indsatsen for bæredygtighed nu ville miste sit momentum – nu hvor noget andet stjal al opmærksomhed og ressourcer. Det viste sig på ingen måde at holde stik.

I stedet blev 2020 et år, hvor bæredygtighed skiftede niveau. Politiske initiativer, virksomhedsplaner, investorkrav og -tilbud blev mere ambitiøse og kom med stadig stigende hastighed. Det skaber nye jobs og jobs i flere virksomheder.

Således også i USA, hvor de officielle arbejdsmarkedsstatistikker forudser, at antallet af jobs der er forbundet med ”green economy” alene vil vokse med 105 procent før 2026.

I en tid hvor så mange nye jobs opstår, bliver kampen om at tiltrække eller fastholde dygtige bæredygtighedsfolk. For det er samtidig et perfekt tidspunkt for mange til at overveje om det ikke var nu de skulle sætte skub i karrieren, gå efter en forfremmelse eller skifte spor.

Webmedie og konferencearrangør, Sustainable Brands, har derfor bedt en ledelsesekspert pege på fire veje til at sikre, at dygtige bæredygtighedsfolk kommer til at være en del af din virksomhed. De kommer her:

  1. Udvikle internt talent
    Første og måske letteste vej til flere bæredygtighedsfolk er at se, om der er medarbejdere i organisationen, som både gerne vil og har potentialet til at skabe resultater inden for bæredygtighed. Man kan begynde med at spørge sine eksisterende medarbejdere og der er nogen, der i virkeligheden sidder og er klar til en helt ny udfordring. Lav interne jobopslag der understreger, at den nødvendige træning er en del af ansættelsen. Giv smagsprøver på, hvordan virksomheden allerede arbejder med bæredygtighed som en nem måde at snuse til feltet.
     
  2. Investere I gode jobbeskrivelser
    Højere ambitioner og krav betyder heldigvis, at det kræver udstrakt integration og samarbejde med driftsorganisationen i en virksomhed at nå bæredygtighedsmålene. Præcis hvordan opgaven skal løses og hvilket job det er man skal bruge en ny medarbejder til skal derfor formuleres mere præcist. Så undgå vage begreber eller forventninger til kompetencer, som kunne passe til en hvilken som helst bæredygtighedsjob, og invester i præcise krav og formuleringer i jeres jobannoncer.
     
  3. Kend konkurrencesituationen
    I en ikke så fjern fremtid kunne man være ret sikker på, at søgte man en bæredygtighedsmedarbejder, så var der ansøgere nok, nærmest uanset hvor generisk et jobopslag man havde sendt ud. Ganske enkelt fordi der var så få jobs på markedet. I dag skal man nok regne med, at man skal gøre noget ud af at finde ud af ting som, hvor et konkurrencedygtigt lønniveau ligger, og hvilken baggrund medarbejdere i lignende roller i andre virksomheder har. Det kan man gøre selv eller hyre en tredjepart til at tage sig af.
     
  4. Beløn egne medarbejdere for at skaffe den bedste for jer
    Det er bredt kendt, at mange jobs ikke bliver annonceret, men besat gennem netværk. Det gælder også bæredygtighedsjobs. Målt op i mod efterspørgslen på dygtige kandidater, slår udbuddet i en virksomheds egen branche eller endda land måske ikke til. Og så skal netværksrekrutteringen sættes i gang – af dig, sammen med dine medarbejdere. Det kan gøres med metoder på den anden side af god vilje og frivillighed, som man har kendt til i IT-branchen i flere år. Det kan f.eks. være belønningssystemer for medarbejdere, der bruger deres netværk til at skaffe potentielle kandidater, og at gøre det til en KPI for lederne i organisationen. Man kan også etablere en kommunikationskanal, hvor medarbejdere kan pege på interessante kandidater – uanset om der er et aktuelt job eller ej.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby