Flere store danske virksomheder erkender, at størstedelen af deres CO2-udledninger ligger udenfor direkte kontrol
I langt de fleste virksomheders tilfælde skal den største mængde CO2-udledning findes i det såkaldte scope 3. “Særligt de små og mellemstore virksomheder er udfordret", udtaler Concitos direktør, Christian Ibsen.
For de fleste virksomheder, der arbejder med udvikling og salg af produkter, ligger langt den største CO2-udledning i det såkaldte scope 3. Scope 3 dækker over den del af virksomhedens værdikæde, som den ikke selv har direkte kontrol over, fx underleverandører. Det skriver Børsen.
Telia kortlagde i 2019 deres samlede CO2-udledninger. Her fandt man ud af at 88 procent lå i scope 3. Hos Velux ligger tallet på hele 96 procent og hos Danfoss er tallet opgjort til 80 procent.
Flere eksperter vurderer, at kravet om at have styr på sine udledninger vil stige markant i de kommende år – og det gælder i hele værdikæden. Også den data der ikke umiddelbart ligger tilgængeligt.
Læs også: Kun få danske virksomheder kigger der, hvor det gør mest ondt, når de skal opgøre deres CO2-regnskab
“Særligt de små og mellemstore virksomheder er udfordret. De skal have styr på deres udledning af drivhusgasser i deres værdikæde uden nødvendigvis at have kompetencer på analyser eller data, som er nødvendigt”, siger Christian Ibsen, direktør i tænketanken Concito.
Frances Lu, chef for KPMG's afdeling for sustainability & esg services forklarer, at en anden stor udfordring er, at virksomhederne ikke rapporterer deres CO2-udledning på en internationalt sammenlignelig måde.
Her kan initiativer som den anerkendte klimainstans Science based targets Initiative (SBTI) være en fremtidig gamechanger. Science Based Targets er en global standard, som hjælper virksomheder med at sikre, at deres klimamål lever op til, hvad videnskaben siger, der skal til for at opfylde Parisaftalen.
Både Telia og Velux har fået godkendt deres mål af SBTI og Danfoss afventer godkendelse til foråret.
- MTN