Flere store virksomheder kræver CO2-neutral søfragt inden 2040
Mastodonter som Ikea, Amazon og Unilever strammer nu garnet om shippingindustrien. "Vi hilser presset velkommen" lyder det fra flere af de store rederier.
En alliance på tværs af brancher presser nu rederierne til at speede den grønne omstilling op.
Det skriver ShippingWatch.
En alliance bestående af magtfulde virksomheder som Ikea, Amazon, Unilever, Inditex og Michelin lægger nu et øget pres på shipping-branchen.
Flere af verdens største containerrederier som Maersk, MSC og CMA CGM lover klimaneutral operation i 2050, men ifølge virksomhederne, der har tilsluttet sig alliancen er målet ikke ambitiøst nok. Det skal ske allerede i 2040.
"Med denne ambitionserklæring, ønsker vi at demonstrere vores beslutsomhed for at nå fastsatte mål og at vække tillid hos alle interessenter om retningen af vores fælles dekarboniseringsrejse fremover," udtaler Elisabeth Fauvelle Munck af Rosenschöld, der er Sustainability Manager i Ikea Supply Chain Operations.
Sydkoreanske HMM og de europæiske redere Hapag-Lloyd og Maersk erklærer sig parate til udfordringen fra, men det er for tidligt at lægge sig fast på hvilket brændstof, der bliver det nye.
Læs også: Maersk forventer at kunne teste de første CO2-neutrale skibe om tre år
"2040 skræmmer os ikke," siger Nils Haupt, der er kommunikationschef for Hapag-Lloyd.
"Hele industrien er klar over, at vi er nødt til at omstille til grønne brændsler, og med den udvikling, vi har set, tror vi på, at det vil være muligt at have teknologiske løsninger på plads i 2040," siger han og fortsætter:
"Disse virksomheder har været meget konsistente i deres klimaambitioner i årevis, så det er ikke overraskende, at de nu sætter en deadline for deres shipping-emissioner. Nu lægger virksomhederne pres på logistik-sektoren, og vi hilser presset velkommen. Vi tror, presset vil hjælpe os i omstillingen til grønne brændstoffer".
Hos Maersks er man også positiv overfor kravet og administrerende direktør Søren Skou, melder ud i et LinkedIn-opslag, at virksomheden vil fortsætte sine bestræbelser på at booste og øge produktionen af grønne brændstoffer som metanol og ammoniak.
Om der vil være nok grønne brændstoffer til verdens 5.500 containerskibe i 2040 er dog endnu uvist.
- MTN