FN’s verdensmål vil ændre kapitalismen

Om få år vil Millenials sidde på direktørposter i virksomheder overalt på kloden. Det er et call for change, siger en af Danmarks førende branding- og kommunikationseksperter. Hør mere på CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28/3

Millenials er den brændende platform for virksomhederne, slår Flemming Møldrup, den ene af Märks stiftere, fast.

18.01.2017

CSR.dk

Millenials, generationen født mellem 1980 og start 2000’erne, vil inden for de kommende årtier overtage rorpinden i erhvervslivet og sætte sig på poster, som får afgørende betydning for virksomhedernes udvikling såvel i Danmark som globalt. De er selv skabt af en tid med store forandringer, så de er skabt til at forandre.
 
Læs mere: Program for CSR og Kommunikation 2017
 
Forandringerne kommer hurtigt, og de kommer til at komme endnu hurtigere. Disruption er ikke længere en strategi, man kan vælge for at overtage markedet, det er et grundvilkår for at overleve affødt af en accelererende proces, hvor disruptende virksomheder udkonkurreres af disruptende virksomheder. Og med FN’s Verdensmål for en bæredygtig udvikling kommer  samfundsansvarlighed til at fylde mere og mere i disruptingen.
 
Verdensmålene er benzinen, der både får bålet til at brænde og motoren til at køre. Som det højere mål for en global bæredygtig udvikling er de drivkraften for de fremsynede virksomheders innovation, og som den grundlæggende målestok for anstændighed er de ankerpladsen for virksomheder, der har en høj forretningsmoral og ser værdien i at bruge forretningen som løftestang til at skabe en bedre verden.
 
Den rigtige fortælling
Det er essensen – Reason to Believe – for Märk, der blev stiftet i 2016 som et værdidrevet partnerskab af personer med meget forskellig baggrund, men alle med en brændende lyst til at skabe meningsfuld og bæredygtig forandring. ”Vi forandrer verden én virksomhed ad gangen” er virksomhedens tagline, og med en lang portefølje af ydelser – fra strategiudvikling og ledelsesudvikling til kulturforandring og branding – er den røde tråd bevidst gjort bred, fordi de i Märk har en overbevisning om, at vi kun kommer til at se flere meningsfulde virksomheder, hvis erhvervslivet bliver bedre til at indføre en holistisk systemtænkning hele vejen rundt og nedbryder de mange fagligesiloer, en virksomhed kan bestå af.
 
Læs mere: Märk – Vi forandrer verden – en virksomhed ad gangen
 
”Vi har brugt rigtig meget tid på at lande den rigtige fortælling om, hvad Märk står for, og hvad vores plads i forhold til vores kunder skulle være,” fortæller Flemming Møldrup, den ene af Märks stiftere. Udfordringen var ikke at finde ud af, hvad de havde at byde ind med, men at finde frem til, hvordan virksomhederne kan engageres til at tage et større ansvar i forhold til bæredygtig vækst til gavn for deres medarbejdere, kunder, leverandører, partnere – og ikke mindst samfundet.
 
Gør det meningsfuldt
”Der er flere af vores kunder, som allerede har en lang række spændende CSR-tiltag, men mange af dem har svært ved få det kommunikeret ud på en vedkommende og inspirerende måde,” siger Flemming Møldrup, som i øvrigt ser det som ledelsens største udfordring at gøre hele forretningen meningsfuld. Og det handler langt fra kun om, hvordan den italesætter, at den gennem sin CSR-indsats er med til at løse en vigtig samfundsopgave. Det handler om intentionen med initiativerne og om i hvor høj grad, de hænger sammen med forretningens kerne, formål og kultur.
 
Læs mere: andre artikler af CSR LINK
 
Märks arbejdsfelt ligger mellem forretningsudvikling, ledelsesforankring, kulturforandring og branding med historiefortællingen som bindeleddet. Det er store emner for en virksomhed, og det slår nogen gange Flemming Møldrup, at virksomhederne er blinde for det store potentiale, de gennem deres CSR-indsats har skabt: ”Det er som om, de er bange for at stikke hovedet frem. Men vi er ikke født rene, og vi har brug for fakkelbærere, som viser vejen for os andre med en positiv og langsigtet tilgang, og som tør gøre det velvidende, at de også har fejl. For det har alle virksomheder.”
 
Den brændende platform
Millenials er den brændende platform for virksomhederne, slår Flemming Møldrup fast: ”Det er nu, Millenials sætter dagsordenen. Som jobkandidater skal virksomhederne virkelig gøre sig umage for at kunne tiltrække dem, og der er lønnen ikke længere det eneste salgsargument. For Millenials er det slet ikke attraktivt at være ansat i en virksomhed, der ikke har styr på bæredygtigheden, og hvor de ikke kan efterleve deres personlige værdier. De vil have en ledelse, der inspirerer, gør dem stolte og udvikler dem. De har en brændende længsel efter, at virksomhederne tager ansvar, inspirerer verden til at tage ansvar og åbent fortæller om deres bæredygtighedsindsats. Forventningerne kommer fra flere sider -  både forbrugere og medarbejdere – men også investorerne.”
 
Virksomhederne er den største driver for forandring, siger Flemming Møldrup, og hele verden vender sig mod erhvervslivet for få løsningerne til at opfylde Verdensmålene. For Märk findes frontløberne i forhold til ”impact business”, virksomheder der bruger kerneforretningen som løftestang til at skabe samfundsværdi, allerede: B Corp - det internationale fællesskab og certificeringsordning i samfundsansvarlighed og bæredygtighed – med frontløbervirksomheder som Patagonia, Ben & Jerry’s, Kickstarter.com, Triodos Bank blandt de certificerede, er ikke bare et tiltag for den enkelte virksomhed, det er en inspirationskraft for alle virksomheder.
 
”Bæredygtighed som begreb er på mange måder et opgør med kapitalismen, som vi kender den i dag. Profit vil og skal stadig være en drivende kraft. Men fremover vil virksomhederne også blive målt på det aftryk, de sætter på samfundet omkring dem, og det vil deres succes og brandvalue afhænge af. Så kapitalismen vil bestå, men det vil være i en helt anden form, end vi kender den i dag,” forudsiger Flemming Møldrup.
 
CSR og Kommunikation 2017
Med et stærkt line-up af kommunikationsforskere og -eksperter såvel som -håndværkere sætter CSR LINK fokus på CSR-kommunikationen i forhold til eksterne relationer og integration i forretningen. Konferencen henvender sig såvel til CSR- og kommunikationsansvarlige, der gerne vil skærpe indsatsen for at formidle de gode initiativer til verden omkring dem, som til rådgiveren, NGO’en, journalisten og CSR-nørden, som gerne vil have et indblik i “den anden side af hegnet”.
 
Læs mere: tilmeld dig her
 
Mød blandt andre

  • Jon Kiellberg, direktør og stifter, Re CPH
  • Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
  • Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
  • Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
  • Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
  • Anders Monrad Rendtorff, Global Executive, K1
  • Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
  • Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
  • Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
  • Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
  • Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
  • Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
  • Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
  • Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom