14.06.2022  |  Kommunikation

Folkemøde: Er greenwashing med til at undergrave den bæredygtige omstilling?

Nej til brug af ordet ”bæredygtigt” i kommunikation er sagkundskabens bedste råd – men på den anden side er der stærkt brug for godt og klogt kommunikationsarbejde for at mobilisere for mere bæredygtighed.

Kommunikations- og marketing branchen har svært ved at finde sine ben i den bæredygtige kommunikation. Fristelsen til at overdrive er stor, når reglerne virker uklare, og mængden af eksperter, der lige pludselig mener en masse om greenwashing, er overvældende.

På Folkemødets første dag, torsdag, tager Hansen & Ersbøll Agenda derfor snakken med Danmarks stærkeste kapacitet på området, Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. Ombord på Handlingsskibet vil hun tale om gode råd om og faldgruber i greenwashing i selskab med H’et i Hansen og Ersbøll Agenda, Lotte Hansen, som i dag primært arbejder med grøn omstilling, ESG og mobilisering i den bæredygtige omstilling. Panelet styres af Jesper Sloth Møller fra K1 Kommunikationsforening som er medarrangør.

Lagt i ovnen til markant debat
”Jeg vil anbefale ikke at kalde sit produkt bæredygtigt. Det forudsætter, at ens produkt opfylder den nuværende generations behov uden at bringe fremtidige generationers mulighed for at opfylde deres i fare,” siger Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen.

Med dette markante udgangspunkt er der lagt op til en stærk debat mellem Christina Toftegaard Nielsen og Lotte Hansen, der er professionel rådgiver i krydsfeltet mellem greenwashing, ESG og impact.

”Vores branche står med nøglen til, om vi vil forføre den vestlige verden ind i overforbrug og manglende rettidig omlægning af vores liv, krav og vaner, eller om vi vil deltage i en tarvelig opportunistisk pynteproces af alt, der har en bæredygtig puls – siger Lotte Hansen, direktør i Hansen & Ersbøll Agenda.

Transparens frem for blændværk
Folkemødet er en ideel platform til at bygge bro mellem virkelighedsnær kommunikation og markedsføring, og de reelle behov i den bæredygtige omstilling. Når forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen og direktør og bæredygtig kommentator Lotte Hansen åbner Handlingsskibet, en eventplads midt i Allinge Havn, bliver det netop for at blive klogere på kommunikationsetik, bæredygtigt forfør, klare rammer og regulering.

”Kommunikation er nøglen til forandring og gode forandringsprocesser – også i den bæredygtige omstilling. Men kommunikation kan også være ødelæggende, hvis kompasnålen ikke peger rigtigt – når fortællingerne skarpvinkler på grønne budskaber, der ikke holder vand. Som kommunikatører spiller vi en vigtig rolle i meningsskabelsen, og vi skal være med til at skabe et sprog og fortællinger, der fremmer transformationen og skaber transparens fremfor blændværk. Derfor glæder jeg mig til at sætte spot på greenwashing, kommunikation og etik på Folkemødet,” siger Jesper Sloth Møller, ordstyrer og kommunikationsekspert, K1 Kommunikationsforening.

Fem temaer skal hjælpe borgerne 
Derfor er K1 Kommunikationsforening og Hansen & Ersbøll Agenda gået sammen forud for debatten, for at vurdere en en række fiktive reklamer med fem gennemgående tematikker, som tilsammen skal hjælpe med at kortlægge de problemer, der er med vor tids kommunikation – hvordan sikrer man at den er mere retvisende,, og hvordan bidrager kommunikatører meningsfuldt og konstruktivt til transformationen og den bæredygtige omstilling.

Samtalen mellem Christina Toftegaard Nielsen og Lotte Hansen kommer til at foregå ombord på Handlingsskibet i Allinge Inderhavn d. 16/6 kl. 12.30. Handlingsskibet er et resultat af et bredt samarbejde, hvor parterne bag på tværs af sektor og industri vil forsøge at sætte en ny og bæredygtig kurs med krav om handling.

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere