Folkemøde: Er greenwashing med til at undergrave den bæredygtige omstilling?

Nej til brug af ordet ”bæredygtigt” i kommunikation er sagkundskabens bedste råd – men på den anden side er der stærkt brug for godt og klogt kommunikationsarbejde for at mobilisere for mere bæredygtighed.

14.06.2022

Benjamin Brinch og Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Kommunikations- og marketing branchen har svært ved at finde sine ben i den bæredygtige kommunikation. Fristelsen til at overdrive er stor, når reglerne virker uklare, og mængden af eksperter, der lige pludselig mener en masse om greenwashing, er overvældende.

På Folkemødets første dag, torsdag, tager Hansen & Ersbøll Agenda derfor snakken med Danmarks stærkeste kapacitet på området, Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. Ombord på Handlingsskibet vil hun tale om gode råd om og faldgruber i greenwashing i selskab med H’et i Hansen og Ersbøll Agenda, Lotte Hansen, som i dag primært arbejder med grøn omstilling, ESG og mobilisering i den bæredygtige omstilling. Panelet styres af Jesper Sloth Møller fra K1 Kommunikationsforening som er medarrangør.

Lagt i ovnen til markant debat
”Jeg vil anbefale ikke at kalde sit produkt bæredygtigt. Det forudsætter, at ens produkt opfylder den nuværende generations behov uden at bringe fremtidige generationers mulighed for at opfylde deres i fare,” siger Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen.

Med dette markante udgangspunkt er der lagt op til en stærk debat mellem Christina Toftegaard Nielsen og Lotte Hansen, der er professionel rådgiver i krydsfeltet mellem greenwashing, ESG og impact.

”Vores branche står med nøglen til, om vi vil forføre den vestlige verden ind i overforbrug og manglende rettidig omlægning af vores liv, krav og vaner, eller om vi vil deltage i en tarvelig opportunistisk pynteproces af alt, der har en bæredygtig puls – siger Lotte Hansen, direktør i Hansen & Ersbøll Agenda.

Transparens frem for blændværk
Folkemødet er en ideel platform til at bygge bro mellem virkelighedsnær kommunikation og markedsføring, og de reelle behov i den bæredygtige omstilling. Når forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen og direktør og bæredygtig kommentator Lotte Hansen åbner Handlingsskibet, en eventplads midt i Allinge Havn, bliver det netop for at blive klogere på kommunikationsetik, bæredygtigt forfør, klare rammer og regulering.

”Kommunikation er nøglen til forandring og gode forandringsprocesser – også i den bæredygtige omstilling. Men kommunikation kan også være ødelæggende, hvis kompasnålen ikke peger rigtigt – når fortællingerne skarpvinkler på grønne budskaber, der ikke holder vand. Som kommunikatører spiller vi en vigtig rolle i meningsskabelsen, og vi skal være med til at skabe et sprog og fortællinger, der fremmer transformationen og skaber transparens fremfor blændværk. Derfor glæder jeg mig til at sætte spot på greenwashing, kommunikation og etik på Folkemødet,” siger Jesper Sloth Møller, ordstyrer og kommunikationsekspert, K1 Kommunikationsforening.

Fem temaer skal hjælpe borgerne 
Derfor er K1 Kommunikationsforening og Hansen & Ersbøll Agenda gået sammen forud for debatten, for at vurdere en en række fiktive reklamer med fem gennemgående tematikker, som tilsammen skal hjælpe med at kortlægge de problemer, der er med vor tids kommunikation – hvordan sikrer man at den er mere retvisende,, og hvordan bidrager kommunikatører meningsfuldt og konstruktivt til transformationen og den bæredygtige omstilling.

Samtalen mellem Christina Toftegaard Nielsen og Lotte Hansen kommer til at foregå ombord på Handlingsskibet i Allinge Inderhavn d. 16/6 kl. 12.30. Handlingsskibet er et resultat af et bredt samarbejde, hvor parterne bag på tværs af sektor og industri vil forsøge at sætte en ny og bæredygtig kurs med krav om handling.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus