27.09.2012  |  Kommunikation

Forbrugerne definerer god CSR

64 procent af danskerne finder det vigtigt, at virksomheder viser samfundsansvar. Men hvordan de mener, man gør det, stemmer ikke altid overens med det, virksomhederne faktisk gør. Det viser to undersøgelser fra Radius kommunikation.

CSR er kommet for at blive, og virksomhederne må finde ud af, hvilke krav det stiller til dem. De bestemmer nemlig ikke selv hvilke indsatsområder, der er vigtige i befolkningens øjne.

Det fastslår Henrik Fallesen, der er partner i Radius Kommunikation, som står bag de to repræsentative undersøgelser ”Skat og CSR” og ”Virksomheder og velgørenhed.”

”Hvis virksomhederne ikke respekterer befolkningens holdninger, mister de den forretningsmæssige fordel af deres CSR-indsats,” konstaterer Henrik Fallesen overfor csr.dk.

64 procent ønsker social ansvarlighed
Undersøgelsen ”Virksomheder og velgørenhed” viser, at 64 procent af befolkningen ønsker socialt ansvarlige virksomheder. Og tendensen er mest markant blandt kvinderne, de unge og de højstlønnede. Det handler dog om et flertal i alle segmenter af befolkningen. Det er også værd at notere sig, at 73 procent af de adspurgte mener, at det sociale engagement gavner virksomhedens omdømme.

Selvom der er mange lighedspunkter, prioriterer grupperne forskelligt.

Støtte til aktiviteter i lokalområdet er generelt populært (57 procent af alle), men vejer mest for mændene, mens blandt andet miljø og fattigdomsbekæmpelse er populært hos kvinderne og blandt de 18-35-årige.

Donationer til humanitære organisationer – under den ene eller anden form – tiltaler alle segmenter, men der er forskel på den form, de foretrækker, og hvilke organisationer, der har appel til dem.

Læs også: Kræftens Bekæmpelse giver flest point på image-kontoen

Skat har stor betydning
”Hvad har størst betydning for, hvorvidt du forholder dig positivt eller negativt til en virksomhed?” Det spørgsmål stillede Radius kommunikation til et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Hele 60 procent svarede: ”At virksomheden betaler skat i Danmark”.

Henrik Fallesen er overrasket over, hvor massiv den holdning har vist sig at være.

”Der kan hurtigt sættes punktum i debatten om, hvorvidt virksomheder er nødt til at forholde sig til skat i sammenhæng med CSR. Der er ikke noget alternativ,” konkluderer han og tilføjer, at passivitet kan resultere i politisk indgriben og ridser i omdømmet til skade for forretningen.

Læs også: Danskerne: Skat og CSR hænger sammen

”Virksomhederne kan ikke smyge sig uden om at være åbne om deres skatteforhold. Bidrag til samfundet er også skat, derfor skal virksomhederne rapportere om det og fortælle, hvorfor de gør, som de gør. Man skal stå på mål for sine principper,” uddyber Henrik Fallesen.

Undersøgelsen baserer sig på data fra to befolkningsundersøgelser, der er gennemført i henholdsvis april og juni 2012. Data er indsamlet gennem Epinions befolkningspanel. 1.005 personer har svaret.

Mere fra Kristina

Kristina Øby Pedersen

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere