Forbrugerne kender ikke til Global Compact

FN’s Global Compact er virksomhedernes foretrukne CSR-navigation. En undersøgelse viser, at kun tre procent af danskerne har hørt om Global Compact.

Forbrugerne kender ikke til FN's Global Compact, som skal være med til at forbedre virksomheders arbejde med CSR. Foto: photos.com.

20.10.2013

CSR.dk

Global Compacts succes blandt virksomheder står i skærende kontrast til kendskabsgraden. Ifølge en ny analyse, som Radius Kommunikation og Epinion har foretaget for CSR Fonden, har kun tre procent af danskerne hørt om institutionen. Der er altså ikke noget, som tyder på, at Global Compact-stemplet har nogen branding-værdi i forhold til befolkningen eller med andre ord forbrugerne.

Men det er heller ikke meningen, mener Carlsberg-koncernens Head of Group CSR Communications Nette Kirkegaard, der ikke er overrasket over resultatet.

”Som virksomhed tilslutter man sig UN Global Compact for at blive en del af et internationalt, anerkendt rammeværk og deltage i det globale netværk af virksomheder og organisationer, der arbejder med at udvikle og integrere CSR i forretningen. Man gør det med andre ord ikke for at bruge det i sin direkte kommunikation til forbrugerne. Forbrugerkommunikation handler om at kommunikere resultater og initiativer, forbrugerne kan forholde sig til, når de vælger varer på hylderne i supermarkedet”, konstaterer hun.

Virksomhederne må fokusere på det væsentlige
Red Barnets kommunikationschef Claes Amundsen, som i mange år har rådgivet virksomheder om CSR og kommunikation, er på linje med Nette Kirkegaard:

”Det afgørende for forbrugernes tillid er ikke, om man kan skilte med et medlemskab af Global Compact eller andre ordninger. Virksomheder, som vil anerkendes og belønnes for deres samfundsansvar, må derimod fortælle forbrugerne, hvordan de helt konkret er med til at skabe positive forandringer i verden. Og her må de fokusere på det væsentlige. For en energivirksomhed handler det nok om klima, mens det for en tekstilvirksomhed typisk kan handle om at undgå skadeligt børnearbejde”.

Læs også: De sociale medier tvinger virksomheder til åbenhed

-MH

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

20.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Cabi
Webinar
Bliv klar til den kommende generation af arbejdskraft

Hvis du som leder fortsat vil have adgang til arbejdskraft i fremtiden, er det afgørende, at din virksomhed kan imødekomme den kommende generations forventninger, behov og ønsker til en arbejdsplads. På dette webinar får du viden og værktøjer til at kunne lede unge medarbejdere.

Dato

20.11.2025

Tid

10:15

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle