Forbrugerne kender ikke til Global Compact
FNs Global Compact er virksomhedernes foretrukne CSR-navigation. En undersøgelse viser, at kun tre procent af danskerne har hørt om Global Compact.
Global Compacts succes blandt virksomheder står i skærende kontrast til kendskabsgraden. Ifølge en ny analyse, som Radius Kommunikation og Epinion har foretaget for CSR Fonden, har kun tre procent af danskerne hørt om institutionen. Der er altså ikke noget, som tyder på, at Global Compact-stemplet har nogen branding-værdi i forhold til befolkningen eller med andre ord forbrugerne.
Men det er heller ikke meningen, mener Carlsberg-koncernens Head of Group CSR Communications Nette Kirkegaard, der ikke er overrasket over resultatet.
Som virksomhed tilslutter man sig UN Global Compact for at blive en del af et internationalt, anerkendt rammeværk og deltage i det globale netværk af virksomheder og organisationer, der arbejder med at udvikle og integrere CSR i forretningen. Man gør det med andre ord ikke for at bruge det i sin direkte kommunikation til forbrugerne. Forbrugerkommunikation handler om at kommunikere resultater og initiativer, forbrugerne kan forholde sig til, når de vælger varer på hylderne i supermarkedet, konstaterer hun.
Virksomhederne må fokusere på det væsentlige
Red Barnets kommunikationschef Claes Amundsen, som i mange år har rådgivet virksomheder om CSR og kommunikation, er på linje med Nette Kirkegaard:
Det afgørende for forbrugernes tillid er ikke, om man kan skilte med et medlemskab af Global Compact eller andre ordninger. Virksomheder, som vil anerkendes og belønnes for deres samfundsansvar, må derimod fortælle forbrugerne, hvordan de helt konkret er med til at skabe positive forandringer i verden. Og her må de fokusere på det væsentlige. For en energivirksomhed handler det nok om klima, mens det for en tekstilvirksomhed typisk kan handle om at undgå skadeligt børnearbejde.
Læs også: De sociale medier tvinger virksomheder til åbenhed
-MH