Forebyg ulykker på lageret med I-site flådestyringssystem

Danske Fragtmænds terminal i Taulov har indført flådestyringsværktøjet I_Site, der giver fuldt overblik over terminalens 42 trucks.

Det åbner op for en ny verden af data og muligheder for at forebygge ulykker og skader, coache medarbejdere, forbedre arbejdsgange samt optimere driftsøkonomi på hver enkelt enhed.

Danske Fragtmænds terminal i Taulov er et travlt sted. Der er cirka 200 lastbiler og 90 trailere, der hvert døgn, fra søndag klokken 20 til fredag klokken 24, bringer eller henter varer ind og ud ad terminalens mange porte. Terminalen beskæftiger cirka 50 medarbejdere på lagergulvet, der håndterer 42 trucks og store mængder forsendelser på de 16.000 m2 terminalgulv, som bliver suppleret af 4.000 m2 lagerhotel. De 42 trucks kører mellem 1500 og 2000 driftstimer hver om året.

”Vi har i mange år samarbejdet med Toyota Material Handling om leasing og servicering af alle typer trucks. Vi anvender alt fra 800 kg el-stablere til 6 tons trucks”, fortæller driftskoordinator Bjarne Kristensen og tilføjer: ”Leasingaftalen inkluderer et årligt serviceeftersyn, og så står vi selv for eventuelle skader, der måtte opstå”.

Tillid, kvalitet og overblik
Han begrunder valget af Toyota Material Handling med:

  • tillid til kvaliteten,
  • gode serviceteknikere og
  • overblik over truckdriften – både daglig brug og økonomi

”Cirka halvdelen af vores enheder er udstyret med Smart Access, som betyder, at medarbejderne skal logge sig på enheden, før de kan anvende den. Alle medarbejdere har et armbånd med en RFID-chip, som de bruger, når de logger på enheden. På den måde har vi altid styr på hvem, der anvender hvad og hvornår”, fortæller Bjarne Kristensen.

Terminalens enheder er koblet på flådestyringsværktøjet I_Site, der indsamler alle tænkelige data om truck-enhedernes bevægelser.

I_Site er smart
I_Site er altså smart. Det må jeg sige. Det giver mig som driftsleder et virkelig detaljeret indblik i fakta om, hvilke belastninger den enkelte truck er ude for, hvordan den enkelte medarbejder behandler udstyr, mulige sikkerhedsproblemer og så videre”, fortæller Bjarne.

Han har et tæt samarbejde med en bestemt supportmedarbejder hos Toyota Material Handling, og han modtager lige nu en detaljeret flåderapport hver mandag morgen. Han har selv – i samarbejde med supportmedarbejderen - defineret, hvilke oplysninger rapporten skal indeholde, og hvordan det skal præsenteres. Derudover kan han løbende selv gå direkte ind i værktøjet og trække de data ud, han måtte have behov for. Det gør han lige nu på computeren, men han planlægger også at installere en app på sin smartphone, så han kan gå ind og se data direkte på stedet, når behovet opstår.

”Værktøjet giver mig en utrolig transparens. Jeg kan se præcis, hvornår en skade er sket, og hvem der har kørt enheden. Jeg kan se mønstre i skader eller nærved-ulykker, som jeg så kan følge op på kollektivt eller direkte sammen med specifikke medarbejdere. Det er virkelig effektivt at have så præcis og faktabaseret viden, der bidrager til at reducere omkostninger og øge sikkerheden”, fortæller Bjarne Kristensen.

Højere sikkerhed og lavere omkostninger
Alle truck er udstyret med chok-sensorer, der registrerer berøringer eller påkørsler på en skala fra 1 til 100. Data fra chok-sensorerne blive registreret i I_Site flådestyringsværktøjet.

Bjarne Kristensen nævner en række eksempler på små og store problemer i hverdagen, som brug af I_Site kan være med til at løse op for. Det omfatter for eksempel:

  • Der er 300 meter fra den ene ende af terminalen til den anden, og der er regelmæssigt problemer med, at medarbejdere parkerer trucken i den ende, hvor udgangen til medarbejder-parkeringspladsen er; mens truckenes korrekte parkeringssted befinder sig i den anden ende. Hvis trucken samtidig er parkeret med lav strøm på batteriet, er det et problem. Her kan Bjarne via webportalen eller app’en se, hvilke førere der har parkeret trucken et forkert sted, eller med lav strøm på batteriet, og derefter tage en ledelsesmæssig dialog med den eller de pågældende fører.
  • Medarbejdere, der forårsager mange påkørsler, kan sættes ned i kørehastighed, så de for eksempel kun kan køre halv hastighed.
  • Vikarer og nye medarbejdere kan have gavn af lavere kørehastighed i en indkøringsperiode.
  • Høje chok-registreringer er indikatorer på nærved-ulykker og kan udløse en automatisk besked direkte til driftsleder og en mulig automatisk reducering af maskinens hastighed, så driftslederen kan følge op med det samme.
  • Analyse af rapporter fra I_Site værktøjet er godt grundlag for en teamleder, der kan præsentere faktabaserede budskaber på det daglige tavlemøde.
  • Det er muligt at lave ratings af medarbejdere baseret på bestemte kriterier for brug af trucks og kørsel. Det kan for eksempel danne basis for en tradition som ”månedens medarbejder”. Det kan direkte bidrage til højere sikkerhed og lavere omkostninger.
  • Værktøjet giver et grundlag for mere præcis og differentieret ledelse af medarbejdere, fordi lederen har masser af data.
  • Værktøjet kan afsløre, hvornår en enhed begynder at være dyr i drift og bør udskiftes.

Fremtiden er automatisering og flere data
Bjarne Kristensen fortæller, at terminalen ønsker at indføre automatiserede truck-ruter eller førerløse trucks på et tidspunkt i fremtiden: ”Vi har et stort ønske om at indføre en, to eller tre AGV’er i den nærmeste fremtid. Vi har dog et behov for meget fleksible AGV’er, der både kan fungere som førerløse trucks og tages ud til manuelt brug. Men de førerløse trucks er udstyret med meget dyre sensorer, og risikoen for at der sker skader på de dyre sensorer, når trucken bliver brugt manuelt, er for høj. Vi skal derfor finde en løsning med nogle billigere sensorer, der kan klare mosten i begge brugssituationer”.

Han lægger ikke skjul på, at flådestyring er vejen frem for Danske Fragtmænd: ”Der er rigtig mange muligheder for differentieret ledelse og optimering af driftsøkonomien i I_Site og det tilhørende My Fleet, der giver det økonomiske overblik. Det handler blot om at bruge værktøjet og lære det endnu bedre at kende”, fortæller han og fremhæver tre gode råd til andre lagerchefer:

  1. Brug et flådestyringsværktøj til bedre ledelse, optimeret drift og økonomisk overblik. Det er guld værd!
  2. Lær at bruge værktøjet fuldt ud. Der er mange muligheder for at tilpasse værktøjet til din specifikke drift.
  3. Brug supporten – det vil hjælpe dig til bedre udnyttelse af værktøjet.

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

19.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Europe følger EU's ESRS forud for sin tid i ny bæredygtighedsrapport

21.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling støtter de olympiske og paralympiske lege Paris 2024 som officiel partner for materialehåndtering

02.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lær Li-ion at kende, før du falder pladask for energiformen

02.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Vælg gaffeltrucks med det bedst egnede drivmiddel

01.02.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Automatisering frigiver arbejdskraft og øger produktiviteten