11.09.2013  |  Kommunikation

Fredag får danskerne verdens bedste nyheder

700 millioner mennesker er løftet ud af fattigdom. På fredag fejres u-landenes mange fremskridt med kampagnen 'Verdens Bedste Nyheder'

På fredag 13. september mellem kl. 7.00-9.00 får mange danskere en frisk og positiv start på dagen. Fra morgenstunden vil over 1.000 frivillige dele 126.000 gratis juicebrikker og Verdens Bedste Nyheder ud på danske stationer, pladser og gågader. Op imod en halv million danskere vil på dagen møde de positive nyheder i aviser, blade, tog og på juice – og mælkekartoner.

Det sker for at skabe opmærksomhed om de store forbedringer, verdens fattigste lande har oplevet de seneste år. Andelen af ekstremt fattige er halveret

Siden 1990 er omkring 700 millioner mennesker løftet ud af ekstrem fattigdom. I 2000 lovede verdens lande hinanden at halvere andelen af ekstremt fattige. Målet er nu nået som følge af bedre adgang til uddannelse, sundhedspleje, ny teknologi og øget handel. 

3 ud af 4 mobiltelefoner findes i u-lande 
”Det går fremad på flere punkter i u-landene. For første gang i historien starter lige mange piger og drenge i skole. Og 3 ud af 4 mobiltelefoner findes i u-lande, hvor de gør livet langt lettere for nogle af de allerfattigste, der kan tjene penge og skabe sig en stabil levevej. Det vil de danske udviklingsorganisationer gerne ud og fortælle danskerne fredag morgen”, fortæller Thomas Ravn-Pedersen, sekretariatsleder, Verdens Bedste Nyheder.

Det er fjerde år i træk, at Verdens Bedste Nyheder sætter fokus på fremskridtene med en landsdækkende kampagne, der når ud til de fleste større byer i Danmark. I alt bliver der uddelt nyheder over 110 steder i landet i mere end 50 forskellige byer.  

Kendte ansigter i kampagnen

Kommer du forbi Københavns Hovedbanegård vil du møde Udviklingsminister Christian Friis Bach, Minister for ligestilling og kirke og Minister for nordisk samarbejde, Manu Sareen, Johanne Schmidt Nielsen (Enh.) og Kristian Jensen (V), der alle er med til at dele Verdens Bedste Nyheder ud. 

Stor opbakning fra virksomhederne
Udover en række politikere er mere end 90 store og små virksomheder i år med til at bringe Verdens Bedste Nyheder ud til danskerne. Kampagnen har dermed fordoblet antallet af erhvervspartnere de sidste to år. Nogle af de nye partnere i år er Novo Nordisk, GlaxoSmithKline Pharma, TopDanmark og Pricewaterhouse Coopers.

Igen i år bringer Thise kampagnens budskaber på mælkekartoner, ligesom DSBs udsmykkede IC3-tog og S-tog fortsat kører med gode nyheder om udvikling. De 126.000 juicebrikker, som bliver uddelt fredag morgen er doneret af Rynkeby.

-MH

Mere fra Mathilde

Mathilde Henriksen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere