Fremtidens bomuld kan komme fra regenerativt landbrug
Anvendelse af areal til landbrug står i dag for 23 procent af alle menneskeskabte drivhusgasudledninger med tab af biodiversitet til følge. Det vil nogle virksomheder gerne lave om på.
Modevirksomheden Patagonia stræber mod brug af 100 procent regenerativt økologisk bomuld og hamp i deres produkter i 2030.
Cara Chacon, CSR-vicepræsident i Patagonia, fortæller i en artikel til edie.net, at hun oplever en stigende interesse fra forbrugerne for regenerativt landbrug – herunder bomuld. Patagonia har netop lanceret en bomuldst-shirt produceret i bomuld dyrket efter regenerative principper.
Bomulden køber Patagonia primært i Indien hos 150 mindre landbrug, der er certificeret efter ordningen ‘Regenerative Organic Certified’, som dækker optimering af jordens frugtbarhed, dyrevelfærd og menneskerettigheder.
Hvad er regenerativt landbrug?
Det regenerative økologiske landbrug bygger på mange af de principper vi kender fra økologien, hvor der ikke bruges kunstige sprøjtemidler og kunstgødning. I det regenerative økologiske landbrug arbejder man yderligere på at forbedre jordens frugtbarhed ved blandt andet at dyrke forskellige afgrøder året rundt og forstyrre jorden mindst muligt.
Populært sagt genopbygger det regenerative landbrug jorden, så der skabes flere ressourcer end vi har nu, hvorimod bæredygtighed betegner status quo og sørger for, at vi bevarer de ressourcer, vi har nu.
Den regenerative praksis har desuden den fordel, at den indfanger store mængder CO2.
Andre virksomheder er med på ideen
Formentlig vil man fremadrettet se en stigning af regenerative landbrug også i større skala. Foruden de klimarelaterede fordele, ser det nemlig også ud til at være en god business-case. En undersøgelse har vist, at gårde med regenerativ praksis var 78 procent mere rentable end konventionelle gårde.
Patagonia er heller ikke alene om at arbejde med regenerativt landbrug. Danone har afsat op til 20 millioner dollar til at hjælpe landbrug i Nordamerika med at indføre regenerative metoder, General Mills, en amerikansk fødevareproducent med mere en 100 - ofte internationalt kendte - brands, har et 2030-mål om at fremme regenerativte metoder på et område svarende til rundt regnet 10 procent af Danmark, og Timberland har en ambition om kun at købe læder, bomuld, uld og sukkerør fra regenerative kilder i 2030.
Start med et enkelt produkt
Cara Chacon lægger ikke skjul på, at det er en kompliceret opgave at ændre source materialer, der endnu ikke er kommercielt udbredt.
Det er dog ikke en fremmed proces for Patagonia, som allerede i 1990’erne satte et mål om at al deres bomuld skulle udskiftes til certificeret økologisk bomuld, på et tidspunkt, hvor det materiale reelt ikke var tilgængeligt i tilstrækkelige mængder.
Hendes råd til virksomheder, der ønsker at implementere materialer fra regenerativt landbrug i deres bedre-materiale-strategi, er at starte med et enkelt produkt eller en enkelt produktlinie og derefter lade det skalere naturligt.
At gå skridtet videre end økologi vil formodentlig kunne styrke virksomhedernes konkurrenceevne, da de fleste virksomheder leder efter nye innovationer og historier, der kan sælge deres produkter. Det gør kun business-casen i at source materialer dyrket i regenerativt landbrug endnu stærkere.
- MT